سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کمدی تراژیک "چلچلا" به نویسندگی و کارگردانی عباس عبداله‌زاده از 10 مردادماه ساعت 19 در تالار حافظ با مدت زمان 80 دقیقه روی صحنه است. پیش از این نیز نمایش‌هایی چون "گرگ دختر" ، "فرار از زندان 2" و "هام" توسط این نویسنده و کارگردان تئاتر به صحنه رفته است. "چلچلا" روایتی از زندگی زنانی شورشی است که علیه قوانین و احکام مردانه به پا می‌خیزند.

عباس عبداله‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش نمایشنامه "چلچلا" گفت: واقعیت این است که نمی‌دانم ایده این نمایش نیز مانند دیگر نمایش‌هایم، از کجا آمده است. متن نمایش را چند سال پیش نوشتم. آیینی هر ساله در منطقه‌ای به نام اسک در استان مازندران برگزار می‌شود که بنابراین آیین ورود مردان در این روز خاص به روستا ممنوع است و زنان از بین خود، نگاهبانانی برای روستا می‌گمارند و همه امور روستا را بدون حضور مردان به دست می‌گیرند.

او در ادامه صحبت‌هایش ضمن اشاره به اینکه به نظرم این آیین جای کار داشت افزود: در این روز مردان آیین "ورف چال" را طبق رسوم نیاکان‌شان برگزار می‌کنند. آنان شروع به جمع‌آوری برف و انباشت آن در گودالی می‌کنند که به ورف چال موسوم است. در این مراسم آخرین بقایای برف‌های زمستان را به داخل چال می‌ریزند تا احشام در فصل‌ گرم تابستان از آن استفاده کنند. در نمایش "چلچلا" مردان طبق رسوم از روستا خارج می‌شوند، اما زن‌ها تصمیم می‌گیرند به علت ظلم و فریب آنها، از بازگشت‌شان به روستا جلوگیری کنند و این نقطه آغاز این نمایش است.

این نویسنده و کارگردان با بیان این موضوع که "چلچلا" بر اساس آیین مردمان روستای اسک و با نگاهی به نمایش "مده‌آ" اوریپید نوشته شده است، درخصوص شیوه اجرایی نمایش اذعان داشت: در این نمایش نیز مانند "گرگ دختر" و "هام" از سبک اجرایی مدرن استفاده کرده‌ام و در "چلچلا" بر اساس ایجاد فضاهای نو و جدید، جو و اتمسفر صحنه‌ها را پیاده کردم.

عبداله‌زاده انتخاب بازیگران نمایش را دستخوش چند عامل عنوان کرد و گفت: زمانی که تصمیم به آغاز تمرینات نمایش گرفتیم فرصت کوتاهِ 30 روزه‌ای تا اجرای آن داشتیم و در این مدت کم، باید بازیگران را انتخاب می‌کردیم. بازیگران این نمایش ترکیبی از نیروهای جوان، هنرمندانی که کسوت بیشتری در تئاتر دارند و دو چهره جوان تصویری است. استفاده از ترکیب این بازیگران برایم تجربه جدیدی بود.

مریم معصومی، محسن افشانی، علیرضا مهران، محسن زرآبادی پور، حمید عرب، سید ایمان اصفهانی رشیدی، افشین غیاثی، فرنوش نیک اندیش، زهره بختیاری، نازنین فراهانی، الهه موچانی، عرفان حق روستا، پرستو علیزاده، تکتم رسول زاده، حسنا قنبری، نیلوفر اخوان، منصور عربی، حمیدرضا شمس، شهیاد غفوری، امیر داوودآبادی و احسان غیاثوند بازیگران "چلچلا" هستند.

دیگر عوامل این نمایش نیز عبارتند از: تهیه کنندگان: محسن افشانى و رضا هاشمى‌زاده، طراح لباس: چهرک نریمانى، طراح حرکت: بهزاد جاودان‌فرد، طراح چهره‌پردازى: حامد تهرانى، طراح پوستر، بروشور و تراکت: مهدى نقاش‌زاده، دستیاران کارگردان: منصور عربى و نازنین فراهانى، آهنگساز: بهرنگ معتمدى، نوازندگان: حمیدرضا کیایى، پیام قرنى و کیمیا نیکپور، مجریان گریم: مهرناز کامرانى و مهرآفاق جودکى، مدیر تولید: حسین افشانی، مدیر صحنه: عرفان حق روستا، منشى صحنه: مهرآفاق جودکى، دستیاران صحنه: احسان غیاثوند و ندا اصغرپور، روابط عمومی: سارا حدادی، عکاسان صحنه: علیرضا یوسفى و ناهید صباغ، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: سمیه افشانی، تدارکات: امیر داوودآبادى، مسئول هماهنگى: امین احمدوند و ساخت تیزر: کیوان فرد.

نمایش "چلچلا"  تا 10 شهریور ماه در تالار حافظ اجرا می‌شود.