سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "تقدیم به ایتالو کالوینا" به نویسندگی و کارگردانی منصور صلواتی از 10 مردادماه ساعت 17 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود. این کارگردان پیش از این در سال گذشته نمایش "لابراتوار" را در تماشاخانه موج نو اجرا کرد.

صلواتی درباره ایده و دغدغه نگارش متن این نمایشنامه به هنرآنلاین گفت: ایده اصلی نمایشنامه جامعه است. جامعه‌ای که بسیاری از تعاریف از جمله ارتباط در آن از دست رفته، شخصیت و هویت‌اش را از دست داده و همه چیز تقریبا به دوره آخرش رسیده است. این مسائل مهمترین گزینه‌ای است که برای نوشتن این نمایشنامه در ذهن من شکل گرفت. تاکیدم روی زبان، ساختار و نوع روایت است و این نمایشنامه نوع روایت خاص خود را دارد  و فکر می‌کنم تا حدودی به این قضیه دست پیدا کرده‌ایم.

او در ادامه اضافه کرد: این نمایشنامه را سال 90 نوشتم و سال 91 و مجدد در سال 95 آن را بازنویسی کردم. در روند بازنویسی‌ها کاراکترهایی را  کم و زیاد کردم تا در نهایت به متن این نمایشنامه رسیدم.

کارگردان نمایش "لابراتوار" درباره سبک اجرایی نمایش عنوان کرد: مهمترین گزینه روایت تکه پاره‌ای از اتفاق و یک جامعه است. جامعه‌ای که ویران شده و بسیاری از مسائل دیگر معنا ندارد. تکه پاره بودن جهان این نمایشنامه برای من تاکیدی‌ست و اینکه با دنیایی مواجه شویم که دنیای یک پارچه‌ای نیست. به همین علت به جای اینکه یک نوع روایت داشته باشیم از چند خرده روایت استفاده شده و همانطور که گفتم در این نمایشنامه تاکیدم بر روایت است و نوع روایتی که می‌توانیم به مخاطب بدهیم برایم بسیار مهم بوده است.

منصور صلواتی درباره طراحی میزانسن‌های نمایش "تقدیم به ایتالو کالوینا" توضیح داد و خاطر نشان کرد: در شخصیت‌شناسی تاکیدم بر این بود تا 9 شخصیت متفاوت از هم، چه در ظاهر و چه در ایدئولوژی داشته باشیم. از دورخوانی و حفظ کردن متن آغاز کردیم و پس از آن ظاهر کاراکترها را پیدا کردیم و اینکه هر کدام از بیرون به چه صورت دیده می‌شوند. پس از تکمیل شدن به درونیات کاراکتر پرداختیم و بعد از آن وارد میزانسن شدیم. روند طولانی داشتیم حدود 4 ماه حتی در بعضی مواقع به صورت دو شیفت تمرین کردیم تا به اینجا رسیدیم و تقریبا به آنچه که در نظر داشتم، رسیدم.

بازیگران این کمدى تراژدى عبارتند از فریبا خادمی، حمیدرضا معدن‌کن، مژگان حسین‌زاده، فرزاد برهمن، افشین غیاثی، صائم متانی، پرستو قائدرحمت، هانیه مفلح، کامیار خزایی.

از دیگر عوامل مى‌توان به آمنه شیخ الاسلام دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، على شاه‌صفى طراح صحنه، کمال کچوییان طراح پوستر، ایلیا شمس تبلیغات مجازى (تئاتر بازها)، سارا حدادی (مشاور رسانه‌اى- مکث)، آناهیتا معصومى عکاس، مانی پناه‌پور مدیر صحنه و رئوف جابرى ساخت تیزر اشاره کرد.