سرویس تئاتر هنرآنلاین: ایرج افشاری اصل مدیر مرکز هنرهای نمایشی و آیینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در گفت‌وگو با هنرآنلاین از برگزاری کارگاه‌های تخصصی نمایشنامه‌نویسی خبر داد و گفت: این سازمان در نظر دارد هنرمندانی را از تهران به منظور برگزاری ورک‌شاپ‌های نمایشنامه‌نویسی به استان‌های مختلف کشور اعزام کند که اولین کارگاه آموزشی با حضور آرش عباسی در استان مرکزی برگزار شد. این ورک‌شاپ‌ها به مدت 12 جلسه به صورت عملی است.

او با بیان اینکه تلاش خواهد شد تا در پایان دوره هر هنرآموز براساس آموخته‌ها پس از مشاوره با استاد مربوطه نمایشنامه‌ای بنویسد، خاطر نشان کرد: از دل این نمایشنامه‌ها آثاری انتخاب و به چاپ خواهد رسید. استان‌هایی نیز برای برگزاری این ورک‌شاپ‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که به زودی تصمیم‌گیری‌های نهایی از سوی این سازمان برای اعزام اساتید صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی و آیینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس ضمن اشاره به اینکه با ایوب آقاخانی، نادر برهانی‌مرند و چند استاد دیگر نیز مذاکراتی در این خصوص صورت گرفته است، عنوان کرد: برحسب نیاز استان‌ها، پس از برنامه‌ریزی و هماهنگی با اساتید این کارگاه‌ها ادامه خواهد داشت که به زودی اطلاعات آن اعلام می‌شود.

او معیار انتخاب اساتید کارگاه‌های نمایشنامه‌نویسی را توضیح داد و اظهار داشت: استادان ورک‌شاپ‌ها بر اساس تجربیات و کیفیت آثارشان انتخاب خواهند شد و استاد صرف بودن به تنهایی برای این منظور کافی نیست. آنها باید در حوزه دفاع مقدس آثاری را منتشر کرده باشند و چند اثر را به شکل حرفه‌ای به روی صحنه آورده باشند.

ایرج افشاری اصل همچنین افزود: به تجربه ثابت شده است که انتخاب اساتید صرف مدرک دانشگاهی، خروجی مطلوبی نداشته است و آنها باید مهارت لازم در این زمینه را داشته باشند.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه تاکنون آثار خوبی پس از برگزاری ورک‌شاپ نمایشنامه‌نویسی توسط آرش عباسی و پیش از آن به دستمان رسیده است، عنوان کرد: در تهران شورای تخصصی در این زمینه داریم که 3 نفر عضو آن هستند و وظیفه بررسی این آثار را بر عهده دارند. قرار است تا پایان سال 96، پنجاه نمایشنامه در حوزه دفاع مقدس که قابل دفاع، خوش ساخت و همچنین قابلیت اجرایی دارند، توسط این شورا انتخاب و از سوی این سازمان به چاپ برسد.