به گزارش هنرآنلاین، علی نصیریان اظهار کرد: جشنواره تئاتر رضوی اتفاق مبارک و خوبی در زمینه هنر بوده که دلیل موفقیت آن، نام امام رضا(ع) در این رویداد فرهنگی هنری است.

وی با بیان اینکه همیشه نسبت به مردم خراسان و ولی نعمت ایرانیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ارادت خاصی دارم، اضافه کرد: باعث خوشحالی است که مردم خطه‌ای فرهنگ دوست و پشتیبان تئاتر در کشور، برای بار دیگر میزبان جشنواره‌ای ملی هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته افتخار داوری در جشنواره تئاتر رضوی در دوره های قبل را داشته‌ام و همیشه خاطرات خوبی از حضور در میان مردم خراسان دارم، اما به دلیل مشغله کاری و فعالیت در تئاتر به کارگردانی شهاب حسینی، از شرکت در این دوره از جشنواره معذورم.

بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران ضمن ابراز رضایت از پویایی جشنواره تئاتر رضوی، توجه به برنامه‌های ملی و فرهنگی را نیاز نسل جوان در ارتقای ارزش‌های هنری و دینی توصیف کرد.

نصیریان افزود: به هر میزان که در زمینه ارتقای سطح کیفی و کمی تئاتر گام برداشته شود، نیاز است و جنبه‌های مثبت این هنر دیرینه، غیر قابل انکار است.

وی ضمن تاکید بر رویکرد مثبت به هنر تئاتر، ادامه داد: البته شاید برخی دیدگاه‌ها نسبت به تئاتر منفی باشد، اما اثرگذاری اجراهای قوی بر کسی پوشیده نیست و ارائه آثار فاخر، بازخورد گسترده‌ای می‌تواند بر مخاطبان داشته باشد.

وی زبان هنر را زبانی پویا و اثرگذار توصیف کرد و یادآور شد: شاید بسیاری از خطابه‌ها، سخنرانی و حتی چاپ کتاب مانند اجرای یک نمایش یا تولید سریال بازخورد و نتیجه لازم را نداشته باشد که این امر گویای قدرت زبان هنر است.

نصیریان از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا ضمن تقویت برنامه‌های فرهنگی و هنری، به هنر تئاتر در سراسر کشور توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی بروز استعدادهای جدید را نیاز نسل سینما، تلویزیون و تئاتر کشور ذکر کرد و افزود: امروز به هر میزانی که در زمینه تئاتر و هنرهای ارزشی، هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است و انتظار می‌رود مسئولان توجه ویژه‌ای به موضوع تئاتر استان و شهرستان‌ها داشته باشند.

نصیریان با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی فرصت رقابت سازنده‌ای را برای جوانان فراهم آورده است، تصریح کرد: خوشحالم که امروز هنرمندان کشور، با شنیدن نام امام رضا (ع) به تکاپو افتاده و بهترین آثار خود را به جشنواره ارسال می‌کنند تا در رقابتی سازنده آثار فاخری را به مخاطبان خود ارائه دهند.

وی ضمن اشاره به خاطرات خود از داوری جشنواره تئاتر رضوی و حضور در خراسان شمالی، مردم این استان را فرهنگ دوست، میهمان‌نواز و خون‌گرم توصیف کرد و گفت: همیشه تئاتر در بجنورد با استقبال بی‌نظیری روبرو میشود و این نشان از فرهنگی غنی و توجه به هنر در میان مردم خراسان شمالی است.

بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور از مسئولان خواست تا ضمن توجه ویژه به خراسان شمالی در زمینه فرهنگ و هنر، در راستای ارتقای شاخص‌های هنری و سینمایی این استان بکوشند.

 

اتابک نادری: جشنواره، مکمل فرآیند تولید تئاتر است

بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر رضوی، برگزاری جشنواره‌ها را، مکمل فرآیند تولید تئاتر عنوان کرد و گفت: هرچه میدان رقابت با برگزاری جشنواره ها گسترده‌تر شود، دامنه تولید و عرضه تئاتر با کیفیت در موضوعات مختلف افزایش می‌یابد.

اتابک نادری اظهار کرد: جشنواره تئاتر رضوی با نگاه مذهبی و ارزشی اتفاقی مبارک و قابل احترام است که جوانان را به میدان رقابت در عرضه آثار فرهنگی با موضوع امام رضا (ع) فرا می‌خواند.

وی ادامه داد: خوشبختانه چند سالی است که جریانی با نام جشنواره تئاتر رضوی با محتوای دینی در کشورمان راه افتاده و هنرمندان پیشکسوت و جوان را از سراسر کشور در کنار یکدیگر جمع می‌کند تا به تبادل اطلاعات و تجربه‌آموزی بپردازند.

بازیگر تئاتر و سینما با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی در حال پیدا کردن نام خود است و جایگاه مهمی را در میان هنرمندان پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این جریان هنری زمینه‌ای را فراهم آورده تا هنرمندان جوانان با انگیزه کافی اثری را تولید کنند و در جشنواره به رقابت بپردازند.

نادری برگزاری جشنواره‌ها را نیاز تئاتر کشور دانست و اضافه کرد: رقابت سالم عامل تحول و حرکت به سمت تعالی است و برای جشنواره ای که موضوع آن شخص امام رضا (ع) باشد، باید بهترین آثار تهیه و عرضه شود.

وی همچنین ضمن ابراز رضایت از برگزاری این جشنواره ملی در خراسان شمالی، تصریح کرد: سیاست حمایت از تمامی استان‌ها و شهرستان ها در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی، عامل دلگرمی هنرمندان و بروز استعدادهای نو است.

نادری ادامه داد: البته در نظر گرفتن سبقه تاریخی و فرهنگی استان‌ها در میزبانی از رویداد فرهنگی، هنری مهم است و در این زمینه خراسان شمالی استانی غنی با آداب و رسوم جذاب است که مخاطب را به سمت خود می‌کشاند.

وی خطاب به هنرمندان و آثار راه یافته به جشنواره تئاتر رضوی، خاطرنشان کرد: البته اجراهای عمومی، با استقبال بی‌نظیری از سوی مردم مواجه می‌شود و از هنرمندان انتظار می‌رود تا در زمان اجرا، فقط به نمایش تمرکز کنند و بهترین اثر خود را به مخاطبان عرضه کنند تا اثرگذاری لازم در این زمینه حاصل شود.

 

زیبا بروفه: خراسان مهد پرورش هنرمندان صاحب نام است

بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به فرا رسیدن جشنواره تئاتر رضوی، ضمن تاکید بر نقش مهم این برنامه ملی در خلق آثار ارزشی ماندگار، گفت: البته سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی در برگزاری و تداوم اجرای جشنواره تئاتر رضوی نقش مهمی داشته‌اند و از دیرباز خراسان بزرگ سهم مهمی در پرورش هنرمندان صاحب نام داشته است.

زیبا بروفه  اظهار کرد: بازی در تئاتر بسیار سخت اما لذت‌بخش است و هنرآموزان و علاقمندان به این هنر، باید تلاش زیادی کنند تا با ارائه آثار فاخر در کار خود موفق شوند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: البته این جشنواره ارزشی عاملی برای رقابت هنرمندان است و با توجه به ارادت ملت ایران به امام رضا(ع) هر ساله شرکت کنندگان در ارائه آثار برتر تلاش زیادی می کنند.

بروفه ضمن قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توجه به جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ارزشی، تصریح کرد: البته هنر تئاتر هنری ارزشمند است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان خراسان بزرگ از دیر باز سهم عمده‌ ای در فرهنگ و هنر کشورمان داشته و این خطه مهد پرورش هنرمندان نامی و اساتید بزرگی است.

بازیگر تئاتر و سینمای کشور در ادامه سخنان خود حضور اساتید پیشکسوت در کسوت داور و میهمان در جشنواره ملی تئاتر رضوی را یکی از نقاط مثبت این برنامه عنوان کرد و گفت: حضور هنرمندان پیشکسوت راه گشا و فرصتی مناسب برای تجربه‌آموزی شرکت‌کنندگان و هنرمندان جوان است.

بروفه تصریح کرد: البته به دلیل مشغله و سفرهای کاری زمان زیادی برای تماشای تئاتر ندارم اما اگر پیشنهاد خوبی در این زمینه شود و وقت کافی داشته باشم، از آن استقبال خواهم کرد.

وی مهم‌ترین دلیل موفقیت در تئاتر را اختصاص زمان کافی به این هنر دانست و افزود: هنرمندان جوان برای موفقیت در این عرصه باید زمان بگذارند و از تجربیات و راهنمایی‌های هنرمندان موفق پیشکسوت بهره‌مند شوند.

بروفه ضمن قدردانی از مسئولان خراسان شمالی برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی، یادآور شد: اگر مشغله‌های کاری کمتر باشد و در صورت دعوت از سوی مسئولان، تمایل زیادی برای شرکت در جشنواره ملی تئاتر رضوی دارم و به بجنورد سفری خواهم داشت.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ٨ تا ١١ مردادماه ١٣٩٦ در خراسان شمالی برگزار می‌شود.