سرویس تئاتر هنرآنلاین: توحید معصومی کارگردان نمایش "تبار خون" که از 22 تیرماه در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان به روی صحنه است، در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: این نمایش را حدود 8 سال پیش روی صحنه آوردم و آن را در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز اجرا کردم. نوبت اجرایی در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان داشتم و با توجه به تعداد بازیگران و حجم اندک دکور این اثر، این تماشاخانه را برای اجرای مجدد آن مناسب دیدم. فرصت کمی برای آماده‌سازی نمایش داشتیم و آن را در مدت زمان حدود یک ماه و نیم آماده اجرا کردیم.

او با بیان اینکه نمایشنامه "تبار خون" پیش زمینه کلاسیک دارد، خاطرنشان کرد: "تبار خون" اقتباسی از نمایش "شاه لیر" است که آتیلا پسیانی آن را پس از بازخوانی مجدد با متن اصلی مطابقت داده و آن را ایرانی کرده است.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به این موضوع که "تبار خون" بر اساس شیوه‌های نمایش ایرانی اجرا می‌شود، عنوان کرد: المان‌هایی از تعزیه، سیاه‌بازی و نمایش عروسکی در کار گنجانده شده است و تاکید من بر خلاقیت بازی بازیگران است. در فضای خالی کار را اجرا می‌کنیم و تنها چمدانی به عنوان آکسسوار در صحنه قرار دارد و بازیگران با استفاده از اصوات، پانتومیم و تکیه بر بازی خودشان نمایش را پیش می‌برند.

وی درباره موسیقی این اثر یادآور شد: موسیقی کارکرد اساسی در اجرا دارد و صرفا ملودی نیست، موسیقی در فضاسازی و بازسازی صحنه‌ها دخالت دارد و به کمک بازیگران می‌آید.

معصومی با اشاره به اینکه تخیل تماشاگران فضاهای مدنظر ما را می‌سازد، تصریح کرد: به طور مثال برای نشان دادن جزیره از دکور استفاده نمی‌کنیم. تماشاگر به وسیله خلاقیت بازیگران، موسیقی و المان‌هایی، فضا را در ذهن خود می‌سازد. در بحث طراحی صحنه، دکور و آکسسوار به صورت مینیمال عمل کرده‌ایم و حداقل ابزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او درباره انتخاب بازیگران نمایش "تبار خون" اظهار داشت: الهه زحمتی در اجراهای پیشین حضور داشت. فرامرز قلیچ‌خانی دیگر بازیگر است که با شناختی که از انعطاف او در بازیگری داشتم برای بازی در این نمایش از او دعوت کردم.

دیگر عوامل این اثر عبارتند از: تهیه‌کننده امیرحسین شفیعی، موسیقی احسان تارخ، طراح صحنه توحید معصومی، مشاور طراحی صحنه محمود فتح‌نیا، طراح گرافیک محمدرضا غلامی، طراحی و ساخت صورتک عاطفه جعفری، مدیر تولید،  برنامه‌ریز و دستیار کارگردان میلاد حاجی‌زاده، دستیار هنری کارگردان وحید حسن‌وند، مدیر صحنه اروین معصومی، عکاس بهار نیک‌پور و طراحی و ساخت تیزر امیررضا امجدی.

نمایش "تبار خون" تا 12 مردادماه در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.