سرویس تئاتر هنرآنلاین: بهمن ماه امسال سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در تهران برگزار می‌شود. برپایی این جریان در حالی است که هدایت سکان این رویداد مهم تئاتری را فرهاد مهندس‌پور از چهره‌های شناخته شده در حوزه‌های حرفه‌ای، آموزشی و مدیریت‌های اجرایی و تخصصی تئاتر برعهده دارد، هرچند او در دوره بیست و سوم این جشنواره نیز به عنوان دبیر عهده‌دار تصمیم‌گیری‌های آن بوده است.  

مهندس‌پور با تاخیر حدود چهارماه از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی در 23 خردادماه به سمت دبیری این دوره از جشنواره منصوب شد اما کمتر از یک ماه پس از انتصابش، فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاترفجر را در 18 تیرماه منتشر کرد. آن چه که شاهد آن به عنوان اولین گام او به عنوان سکاندار هدایت جشنواره هستیم اشتراک رویکردش با دبیر دو دوره پیشین این رویداد هنری یعنی سعید اسدی است.  

فراخوان این جشنواره هرچند که به صورت گزیده و مختصر نسبت به دوره‌های گذشته منتشر شده، اما حداقل اصلاحاتی در مقایسه با فراخوان دوره گذشته در آن به چشم می‌خورد و این نشان از حداکثر اشتراکات رویکردی دبیران‌شان دارد.

اولین گزینه اصلاح شده در این فراخوان حذف بخش "نسل نو تئاتر ایران" است اما بخشی با نام "آثار دانشجویی" در آن دیده می‌شود که این بخش پذیرای 5 نمایش با معرفی از سوی دبیرخانه بیستمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر دانشگاهی است.

از دیگر تغییرات این فراخوان کاسته شدن از تعداد پذیرفته‌شدگان بخش مرور از 55 اثر به 40 اثر است و دیگر تفاوت آن با فراخوان دوره گذشته کم‌شدگان راه‌یافته‌گان به "مسابقه تئاتر بین‌الملل" و "مسابقه تئاتر ایران" است. دوره پیشین طبق فراخون 33 اثر به "مسابقه تئاتر بین‌الملل" راه یافتند که امسال این آثار به 18 نمایش رسیده است و همچنین بخش "مسابقه تئاتر جوانان" که امسال با عنوان "مسابقه تئاتر ایران" در فراخوان درج شده است، سال گذشته پذیرای 22 اثر نمایشی برای شرکت در این بخش بود که سال جاری این تعداد به 18 اثر تقلیل یافته است. از دیگر نکات "مسابقه تئاتر ایران" این است که در دوره گذشته حداکثر سن صاحب اثر شرکت‌کننده 35 سال در فراخوان قید شده بود که امسال دارا بودن 2 تجربه کارگردانی در سوابق کاری متقاضی شرط ورود به این بخش است.

نکته دیگری که در این فراخوان دیده می‌شود کم شدن تعداد جایزه‌ها در بخش‌های رقابتی "مسابقه تئاتر ایران" و "مسابقه تئاتر بین‌الملل" است که در ابتدای این فراخوان به آن اشاره شده است.

سال گذشته جشنواره تئاتر فجر در بخش "مرور تئاتر ایران" پذیرای آثار اجرا شده تا 30 آبان ماه 1395 بود، اما امسال این جشنواره آثاری را واجد شرایط شرکت در این بخش می‌داند که تا 1 مهرماه در تالارهای نمایشی، به روی صحنه رفته باشند.

بخش "فجر استانی" که در جشنواره‌های اخیر تئاتر فجر در فراخوان همواره دیده می‌شد در این دوره از رویداد عنوان نشده است. همچنین بخش تئاتر خیابانی در این دوره با عنوان بخش "خارج از صحنه" ذکر شده است که مبنای انتخاب این بخش نمایش‌های برگزیده هیات داوران جشنواره مریوان، نمایش برگزیده بخش "تجربه‌های اجرا" جشنواره تئاتر دانشگاهی، دو اثر برگزیده جشنواره‌های پرفورمنس، دو اثر از اجراهای گذشته به انتخاب دبیرخانه جشنواره و چهار اثر از تولیدات تازه (میهمان) به انتخاب دبیرخانه جشنواره است.

همچنین از نکات قابل اشاره دیگر در تغییرات این فراخوان نسبت به دوره گذشته؛ افزایش سقف حداکثری کمک هزینه‌ها به گروه‌های شرکت‌کننده است.

در پایان یادآور می‌شود در انتشار فراخوان سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، شرایط و گاه شمار بخش‌های نمایشنامه‌خوانی، عکس و پوستر جشنواره درج نشده است و به زودی در فراخوان جداگانه‌ای انتشار خواهد یافت.