سرویس تئاتر هنرآنلاین، نشست خبری نمایش "خسیس" نوشته مولیر به کارگردانی مریم کاظمی صبح امروز 18 تیر ماه با حضور کارگردان، ساقی زینتی و هومن رهنمون بازیگران این نمایش در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست پس از پخش کلیپی از عکس‌های نمایش، مریم کاظمی ضمن معرفی خود و عوامل  گفت: این نمایش کمدی کلاسیک البته در ژانر قدیمی آن است. این اثر در قرن شانزده نوشته شده است. نمایش "رام کردن زن سرکش" که پیش از این آن را به روی صحنه آورده‌ام و این نمایش هر دو از داستان‌های کهن گرفته شده و توسط نویسندگان مختلف نوشته و بازنویسی شده‌اند و اورژینال نیستند.

وی با اشاره به اینکه در ادامه سبک اجرای نمایش‌های کمدی، به این اثر فکر می‌کردم، یادآور شد: تمرکز گروه ما به روی قصه‌گویی به سبک ساده و قابل فهم با استفاده از حرکات نمایش‌های مردمی ایرانی است. از تلفیق بدن، صدا، بیان و بازیگران به شیوه اجرایی این اثر رسیدم بدون آنکه نمایش ایرانی شود. کاراکترهای این نمایش نیز تلفیقی از ایرانی و خارجی است، به همان نسبت نیز در گروه موسیقی از سازهای ایرانی و فرنگی استفاده کرده‌ام و این اثر یک کمدی پاپیولار قابل فهم برای تمام رده‌های سنی مخاطب در آمده است.

کاظمی ضمن بیان این موضوع که پیش از سال 86 که وارد حوزه تئاتر کودک شوم، فعالیت برای این رده سنی را در آینده کاری خود نمی‌دیدم، خاطرنشان کرد: نمایش "رویای ماه" اولین کار من در رپوتوار تئاتر کودک بود. پس از آن شیوه‌‌هایی را آموختم و سپس سبک و روش خودم را در این حوزه پیدا کردم. تمام آن چیزی که در تئاتر بزرگسال به آن فکر می‌کردم رنگ باخت و فهمیدم زندگی و شادابی در تئاتر کودک است. قائده و قانونی وجود ندارد که بگویم کار من مختص بزرگسال یا کودکان است چراکه من برای مخاطب عام کار می‌کنم.

ساقی زینتی بازیگر این نمایش در ادامه عنوان کرد:  بعد از ۱۸ سال دوری از صحنه تئاتر افتخار داشتم که در این اثر همراه مریم کاظمی باشم. کارهای او همگی شاد هستند و من آن‌ها را دوست دارم. از طرفی هم نقش بسیار به شخصیت من، نزدیک است و من مطمئنم که مخاطبان با آن همذات‌پنداری می‌کنند.

هومن رهنمون نیز در بخشی از این نشست با اشاره به اینکه از زمانی که به ایران برگشته‌ام کمتر کار صحنه‌ای انجام داده‌ام، گفت: این نمایش با ظرافت بسیار انتخاب شده است و از جمله متون کلاسیک است و همواره اینگونه متون بر روی صحنه ماندگارند. این اتفاق بزرگ در تاریخ تئاتر ماندگار خواهد شد. دو ماه و نیم دیرتر به گروه پیوستم و دو روز بعد از حضور من بازبینی نمایش انجام شد.

مریم کاظمی درباره انتخاب بازیگران نمایش اظهار داشت: من فرصت این را داشتم که یک گروهی را در تئاتر پیدا کنم. ساقی زینتی هم به علت اینکه ما در ۳-۲ کار تصویری با هم همکاری داشتیم، در این راه ما را همراهی کرد. شخصیت‌های اصلی نمایش که دارای نام هستند، ۱۵ نفرند و ۱۶ نفر هم من به نمایش اضافه کردم که اسامی آن‌ها بر اساس زمان و اسامی خانواده‌های اشراف انتخاب شده است.

او درباره وضعیت جسمی حسین محب‌اهری یادآور شد: او همچنان مراحل طول درمان خود را طی می‌کند اما مداوای وی به معنای خانه‌نشینی او نیست و محب اهری از بسیاری از جوانان فعال و اکتیوتر است.

این کارگردان در خصوص انتخاب پردیس تئاتر خاوران برای اجرای نمایش یادآور شد: در نظر داشتم، مخاطب کمی از مرکز شهر فاصله بگیرد و به اطراف برای تماشای نمایش برود. مردم باید از تغییرات جامعه باخبر باشند. از نظر من، مشکل تماشاگر اصلا به مکان جغرافیایی سالن مربوط نیست، بلکه به مسائل مهمتری مربوط است که باید حل شود. ما از روز اول تمرین‌ها ‌را در همین سالن آغاز کردیم و ۳ ماه طول کشید. از اصحاب رسانه می‌خواهیم تا اطلاع‌رسانی‌های مربوطه را انجام دهند، هرچند که وظیفه مدیران و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است تا مردم را برای تماشای نمایش به سالن‌های اطراف شهر پراکنده کند.

وی همچنین عنوان کرد: ما همزمان با نمایش این اثر در پردیس تئاتر، نمایش‌های خیابانی را هم در ۸ پارک تهران از جمله ملت، پردیسان، لاله، ولایت، بسیج، آب و آتش، گفت و گو و پارک دلفین‌ها داریم.

یادآور می‌شود نمایش "خسیس" از 30 تیر ماه ساعت 20:30 در پردیس تئاتر خاوران به روی صحنه است.

ساقی زینتی، حسین محب اهری، جمشید جهانزاده، افشین زارعی و میلاد رمضانی (ورجاوند)، عرفان میدانلو، حسام کلانتری، نازنین صفا، مهراد زمانی، فاطمه خدابنده لو، سعید قره داغلی، حسن همتی، مهدی رمضانی، شادی کارآیین، نرگس صفامنش، سمیه بیگی، سعید طاهری، مجید مظفری، تانیا زارع، امیر فلاحی راد، ایمان مسعود، پارسا سوهانی، شقایق اصلانی، پدرام قره خانی، بیتا اتفاق، سما احمدی، سبا کریمیان، امیرعلی بنی هاشم، باران خسرو نژاد، مانی مصحفی و فریماه کیهانی بازیگران این نمایش هستند.