به گزارش هنرآنلاین به نقل از هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، تقی نبی اجرای نسخه "جنگ تعزیه عیسی بت‌شکن" را اهمیت دادن به هم‌وطنان مسیحی دانست و افزود: در مجالس تعزیه بسیار کم از حضرت عیسی(ع) و پیامبران اولوالعزم گفته شده است. هم‌وطنان مسیحی همراه مسلمانان هستند و شهید دادند. وظیفه خود می‌دانستم با همراهی گروه، تعزیه‌ای اجرا کنیم که ضمن یادآوری مودت و دوستی بین مسلمانان و مسیحیان تاکیدی نیز به پرستش خداوند یکتا در این عصر داشته باشم.

وی درباره تکنیک اجرای این نسخه، اظهارداشت: این کار تلفیقی از تعزیه و تئاتر است. در مراسم تعزیه میزانس توسط خود تعزیه‌خوان براساس تجربه‌ای که دارد مشخص می‌گردد ولی این اثر زیرنظر وجیهه کریمی کارگردان، با میزانس مشخص اجرا می‌شود و همه نکات اصولی رعایت شده است. گروه سعی دارد با تکنیک روز جلو برود.

نبی جشنواره آیینی سنتی را (بیدار باش) برای عالم تعزیه دانست و ادامه داد: این رویداد موجب بالا رفتن اطلاعات و مطالعه اهالی این هنر می‌شود. هر شعر یا متنی تعزیه نیست و باید سندیت داشته باشد.

"جنگ تعزیه- عیسی بت‌شکن" توسط تقی نبی از کتاب "طریق البکا" به نمایش و شعر درآمده است. او تاکنون 17 مجلس تعزیه که سندیت دارد را نوشته و به ثبت رسانده است.

این نسخه در شهر انطاکیه زمان عیسی بن مریم می‌گذرد و داستان بت‌پرستی و چگونه یکتاپرست شدن مردمان این شهر را بازگو می‌کند.

تقی نبی، حسین نبی، رسول ایمانی، حسن خصالی و سعید نبی از جمله شبیه‌خوان‌های نسخه "جنگ تعزیه- عیسی بت‌شکن" به شمار می‌آیند.

بخش مجالس شبیه خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض) با هدف تولید مجالس جدید و ترویج نمونه‌های اصیل شبیه‌خوانی برای دومین دوره در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی برگزار می‌شود.