سرویس تئاتر هنرآنلاین: مهدی حسینی آهنگساز نمایش "اعتراف" به کارگردانی شهاب حسینی است که این روزها ساعت 21 در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است، او درباره ساخت موسیقی این اثر نمایشی به هنرآنلاین گفت: بسیاری از مخاطبان کارهای شهاب حسینی، شاید این مسئله را ندادند که او به همان اندازه که در عرصه بازیگری موفق و بسیار ریزبین است و کنکاش می‌کند به همان نسبت نیز شنونده موسیقی خوبی است. او دارای آرشیو بزرگی از موسیقی‌ها است و این هنر جایگاه دوم اهمیت را برایش دارد.

حسینی همچنین خاطر نشان کرد: زمانی که پیشنهاد همکاری برای پروژه "اعتراف" با من مطرح شد، برنامه خاصی نداشتم و ذهنیتم از این اثر مانند دیگر نمایش‌هایی بود که تا آن موقع دیده بودم. یعنی اینکه موسیقی در قالب 15 تا 20 دقیقه در فضاهای خاصی اجرا می‌شود و حتی من فکر می‌کردم که گروهی را می‌آوریم و قطعاتی متناسب با صحنه‌ها اجرا می‌کنیم. اما هماهنگ با فضای نمایشنامه هر چه کار جلوتر رفت متوجه شدیم که این اثر به شکلی طراحی می‌شود که بیشتر از آن که شبیه تئاتر باشد به فضای فیلم نزدیک است. یعنی چیزی بین میزانسن دکوپاژ و استفاده از جلوه‌های ویژه و افکت‌های صدایی و تمام تمهیداتی که شهاب برای اجرای این تئاتر دیده بود، برای آن طراحی می‌شد.

این آهنگساز در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: به همین دلیل تصمیم بر آن شد که مانند فیلم‌های آمریکایی در همه دیالوگ‌ها و صحنه‌ها موسیقی داشته باشیم. بنابراین مجبور شدیم در زمانی فشرده نزدیک به 70 دقیقه موسیقی را آماده کنیم. بنابراین متناسب با حال و هوای متفاوت این تئاتر، شروع به تحقیق کردیم که ما چه موسیقی‌هایی را متناسب با صحنه‌ها داشته باشیم که هم حواس تماشاگر را پرت نکند و هم با صحنه‌های اجرایی همگون و هماهنگ باشد.

وی ضمن بیان اینکه با شهاب حسینی شروع به سرچ از میان آثار برجسته موسیقی دنیا و آهنگسازان مطرح کردیم، یادآور شد: جستجو از میان آثاری چون موریکونه، کیتارو، هانس زیمر و آرشیوهای مختلفی را آغاز کردیم تا ببینیم چه فضاهایی می‌تواند به ما کمک کند. از بین آنها حدود 80 تراک را انتخاب کردیم که الگوهای حسی و حرکتی ما برای اجرای این موسیقی باشد. سپس متناسب با 80 تراک، فضاها را تقسیم‌بندی کردیم و به اینجا رسیدم که حالا کدام صحنه‌های ما احتیاج به فضاسازی و موسیقی افکتیو دارد و کدام‌شان باید براساس قطعه و هارمونی ساخته شود. در نتیجه این اتفاق‌ها پس از سرچ، شروع به تست زدن و هماهنگی با شهاب حسینی کردم. موسیقی‌ها را می‌ساختم و او نظراتش را به من منتقل می‌کرد. در نهایت یک روز مانده به اولین اجرا، موسیقی‌های نمایش آماده شد.

مهدی حسینی همچنین عنوان کرد: شهاب به دلیل اینکه شنونده حرفه‌ای موسیقی است، از نظر شناخت و فضاهایی که موسیقی در قالب‌های مختلف دارد بسیار متبحر است. واقعیت این است، چون او کارگردان این اثر بود برایم مهم بود که حتما به حسی که او می‌خواهد برسم. بنابراین زمانی که قالب‌های موسیقی به تائیدش رسید، بر اساس همان انتخاب‌ها شروع به ساخت موسیقی‌ها کردم. باید از مهدی علی بخشی و واحد بیات که همراه من بودند نیز تشکر کنم.

حسینی که از سال 80 آهنگ‌سازی را با گروه هفت شروع کرده است، درباره فعالیتهایش در عرصه موسیقی گفت: با خواننده‌های مختلفی فعالیت داشته‌ام. از سال 89، 90 ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرده‌ام و این اولین تجربه‌ام در زمینه آهنگسازی تئاتر است. نظرم این است که هر گروه و پروژه هنری جذابیت‌های خاص و وظایف خود را دارد که می‌تواند به فرهنگ و هنر کمک کننده باشد. من خود را در چارچوب خاصی قرار نمی‌دهم و از تمام کارها و گروه‌های خوب استقبال می‌کنم. البته این نمایش را کمی متفاوت و به شکل فیلم دیده‌ام. اگر در عرصه ساخت موسیقی نمایش کمک‌کننده باشم و بتوانم کاری انجام دهم، باز هم در این زمینه فعالیت خواهم داشت.

علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزا آقایی، نیما رییسی، پرویز بزرگی، مهدی بجستانی، میثاق زارع، غزاله نظر، شهرام ابراهیمی، ایلیا نصرالهی، پرند عین بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت‌جو بازیگران نمایش "اعتراف" هستند.