سرویس تئاتر هنرآنلاین: تئاتر چیزی نیست به جز بازیگر و تماشاگر. بازیگر و تماشاگر به تنهایی می‌توانند در پویایی یک اثر خلاقانه تاثیرگذار باشند. بی تردید می توان از بسیاری عناصر تشکیل دهنده نمایش مانند دکور، نور، لباس، موسیقی، و حتی متن و نمایشنامه چشم پوشی کرد، اما هیچ تئاتری بدون حضور بازیگر و تماشاگر موجودیت نخواهد داشت. تماشاگری که آگاهانه به تئاتر بیاید و خود را در اثر هنری بررسی کند و از صافی بگذراند، درست مانند بازیگری است که خود را در طول تمرینات و اجرا وقف این ارتباط دو سویه می‌کند تا کامل‌تر شود. از زمانی که تالارهای خصوصی تهران به جمع سالن‌های دولتی پیوسته‌اند، تئاتر رونق بیشتری گرفته و از سوی مخاطبان استقبال بیشتری از این هنر شده است. با شروع فصل تابستان و روزهای بلندش، فرصت مناسبی است تا تماشاگر این هنر در سالن‎های تئاتری تهران باشیم. این روزها چهره‌های تئاتر و سینما حضور گسترده‌ای در سالن‎های تئاتر دارند که خوب است این فرصت از دست نداده و از آنجا که بسیاری از آنان روزهای پایانی اجرای خود را پشت سر می‌گذارند، تماشاگر آثار این هنرمندان باشیم.

مجموعه تئاترشهر

 "اعتراف " نوشته "برد میرمن"، از 30 خرداد ماه ساعت 21 در تالار اصلی این مجموعه روی صحنه است. در این نمایش علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزا آقایی، نیما رییسی، مهدی بجستانی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصرالهی، پرند عین بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت‌جو نقش آفرینی می‌کنند.

نمایش "چِل گیس" نوشته و کار حسین جمالی است که تا 2 تیر ماه در دو سانس ساعت 19 و 21 در تالار چهارسو به روی صحنه است، بازیگران این اثر نمایشی بهناز نادری، فربد فرهنگ، وحید نفر، مسیح کاظمی، یلدا عباسی، مجید رحمتی و آرش غلام آزاد هستند.

نمایش "اتاق" نوشته هارولد پینتر نیز در تالار قشقایی تا 2 تیر ماه ساعت 21:15 به روی صحنه است. کارگردان این اثر نمایشی فاطمه علی‌حسینی است و بازیگران آن (به ترتیب ورود به صحنه) مرتضی اسماعیل کاشی، رویا میرعلمی، رحیم نوروزی، الهه شه پرست و فرشید ترابی هستند.

"ترانه‌ای برای تو" نوشته و کار امین ابراهیمی در تالار سایه این مجموعه نیز تا 2 تیر ماه ساعت 19:30 به روی صحنه است. در این نمایش امین ابراهیمی، محمد جابری، مهدی سلطانی، امیرحسین بصیری، امیر حسینمانی، میدیا برنجی و کازیوه دباغی ایفای نقش می‌کنند.

پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر ساعت 18 میزبان نمایش"به طرز غریبی" به کارگردانی آوا فیاض است. بازیگران این اثر  که نوشته شهاب مهربان و سپهر زمانی است، (به ترتیب الفبا) مهدی بوسلیک، مهدی حسینی‌نیا، اسما رمضانی، سارا شاهرودیان و مریم نقیبی هستند.

تماشاخانه ایرانشهر

نمایش "آنا کارنینا" برگرفته از رمان تولستوی، نمایشی است که آرش عباسی آن را نوشته و کارگردانی می‌کند. این اثر ساعت 19:30 با بازی  معصومه رحمانی و بهنام شرفی در سالن استاد ناظرزاده کرمانی به روی صحنه است.

این تماشاخانه در ساعت 21:30 هم میزبان نمایش "پالت" به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی است. در این اثر نمایشی (به ترتیب حروف الفبا) سوسن پرور، یزدان جیریایی، مهران رنجبر، بهنام شرفی، سمیرا کریمی، محمد نادری و محمد حاتمی نقش‌آفرینی می‌کنند.

"بوف نه چندان کور" عنوان نمایشی از محمدعلی سجادی است. این نمایش ساعت 19 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه است. در این نمایش که برداشت آزاد سجادی از "بوف کور" اثر صادق هدایت است، مسعود کرامتى، رحیم نوروزى، نازنین کریمى و الهام نامى ایفای نقش می‌کنند.

همچنین محمدرضا خاکی ساعت 21 در این تماشاخانه نمایش "روال عادی" اثر ژان کلود کری‌یر را اجرا می‌کند. دو  بازیگر این نمایش نیز مسعود دلخواه و کورش سلیمانی هستند.

خانه هنرمندان ایران

تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ساعت 19 میزبان نمایش "خواب طولانی انار آباد"  است. این نمایش موزیکال، نوشته پریسا کیومرثی است و کارگردانی آن را آلما گشتاسب به عهده دارد و بازیگران آن (به ترتیب ورود به صحنه) محمد طیب طاهر، نرگس نیک سیرت، سمیه برجی، شراره سلیم بیات، شبنم فرجیها، فریبا رسولی و جوانه دلشاد هستند.

نمایش دیگر خانه هنرمندان "آندورا" اثر ماکس فریش است. این نمایش به کارگردانی افشین زمانی ساعت 20:30 به روی صحنه است. بازیگران این درام اجتماعی محمدرضا خادمی، سهیل ساعی، مونا کرمی، سهیل قنادان، مهدی بزرگزاده، سحر زرین، محمد ابوحمزه، بیاینا محمودی، وحید کلیایی، فرزاد جعفریه، مهدی واعظ علایی، نریمان عابدی و سهیل محزون هستند.

پردیس تازه تاسیس شهرزاد

نمایش "بوشاسب دراز دست" اثری از علی اتحاد است که از امروز 1 تیر ماه ساعت 19:30 در سالن شماره یک، این پردیس به روی صحنه  می‌رود. بازیگران این نمایش (به‌ترتیب‌الفبا) رعنا آزادی ور، مهدی پاکدل، مهگل صفدری و اندیشه فولادوند هستند.

همچنین نمایش "هملت، تهران 2017"  نوشته و کار کیومرث مرادی از امروز ساعت 21 در  سالن شماره یک تماشاخانه شهرزاد اجرا می‌شود، (به ترتیب ورود) سینا ساعى، زهرا بهروزمنش، آرمیتا فروزنده، محیا صدرزاده، دریا خلیلی، پانته‌آ قدیریان، دلنیا قادرپور، فرهاد رادمان، میلاد معیّری، محمد مسگری، سلمان صالحی و رضا داوودوندی بازیگران این نمایش هستند.

تماشاخانه پایتخت‌

 "بن بست" عنوان نمایشی نوشته سامان ناصری و به کارگردانی علیرضا مهران است که تا 7 تیر ماه ساعت 21:30 در تماشاخانه پایتخت اجرا می‌شود. جهانگیر الماسی، سیاوش خیرابی، رز رضوی، بهار محمد پور، رضا حسینی و علی رضا مهران در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

تماشاخانه پایتخت تا 2 تیر ماه نیز ساعت 17:30 میزبان نمایش "کارنامه بندار بیدخش" نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی آرش اشاداد است. بازیگران این نمایش محسن افشانی، حمید عرب، ریحانه رضی، مهسا کلانى و امین جوادی هستند.

تماشاخانه پالیز

نمایش "آرامش، زن زیبایی‌ست که شوهر دارد" با اقتباس از نمایشنامه "باور دارم" اثر انزو کرمن، به کارگردانی امیرحسین آسانی تا 4 تیر ماه ساعت 19 در سالن شماره 2 این تماشاخانه اجرا می‌‌شود. بهاره رهنما بازیگر این مونولوگ نمایشی است.

"آسایشگاه" نوشته هارولد پینتر و به کارگردانی محمدحسین زیکساری است. این اثر ساعت 21 در همین سالن به روی صحنه است و بازیگران آن محسن نوری، مهرداد مصطفوى، پرهام یدالهی، سمانه اسماعیلی، علی پویا قاسمی، سروش شاکر و محمد حسین زیکساری هستند.

سالن شماره 1 این تماشاخانه میزبان دو نمایش به کارگردانی محمدحسن معجونی است. نمایش "سه خواهر" آنتوان چخوف با دراماتورژی مهدی چاکری در ساعت 21:30 به روی صحنه می‌رود. بازیگران این نمایش (به ترتیب الفبا) حسین امیدی، فریبا جدیکار، سعید چنگیزیان، حسین حسینیان، آناهیتا درگاهی، پوریا رحیمی سام، فراز سرابی، میلاد شجره، آوا شریفی، محمد عاقبتی، به‌آفرید غفاریان، فرزانه میدانی، محمدحسن معجونی و سیاوش البخشی نائینی هستند.

نمایش دیگر این کارگردان "مترانپاز" نام دارد. نویسته این اثر الکساندر وامپیلوف است و توسط کیوان سررشته ترجمه شده است. ساعت اجرای این نمایش 19 است. حسین امیدی، رضا بهبودی، مهتاب ثروتی، سعید چنگیزیان، حسین حسینیان، مژده دایی و امیر قاسمی (به ترتیب الفبا)، بازیگران آن هستند.

تئاتر مستقل تهران

تئاتر مستقل تهران همچنان میزبان دو اثر به نویسندگی و کارگردانی امیرضا کوهستانی است. نمایش "در میان ابرها"، ساعت 19 با بازی محمد حسن معجونی، باران کوثری و شیوا فلاحی اجرا می‌شود. البته باران کوثری و شیوا فلاحی در یک نقش حضور دارند و باران کوثری فقط ۱۰ شب در این نمایش بازی خواهد داشت.

نمایش دیگر از این کارگردان ساعت 21 در این تماشاخانه اجرا می‌شود. الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و آیناز آذرهوش بازیگران نمایش "شنیدن" هستند.

تماشاخانه باران

در این تماشاخانه نمایش "سماعی‌زاده" نوشته و کار رضا بهاروند تا 4 تیر ماه ساعت 19 اجرا می‌شود. علی شادمان، باران وقار کاشانی، شیدا خلیق، احمد کاوری، تینو صالحی، فرانک کلانتر، سالار کریم‌خانی، مهدی زندیه و توران کیایی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

همچنین ساعت 21:30 نمایش "پاره‌های ساده" به کارگردانی سیدعلی هاشمی و نوشته مهدی میرمحمدی تا 2 تیر ماه به روی صحنه است. در این نمایش که به زندگی روزمره یک زن می‌پردازد، سیما تیرانداز، الهام شکیب، کاوه خداشناس، الناز شاهوردی، علی دستانپور، هاله گرجی، فرزانه سکوتی، رضا سخایی و شکوفه هاشمیان به عنوان بازیگر حضور دارند.

پردیس تئاتر تهران

"کمدی کله پوک‌ها" نمایشی نوشته نیل سایمون است که نادر نادرپور آن را کارگردانی می‌کند. در این اثر که ساعت 21:30 در این پردیس به روی صحنه است، جلیل فرجاد، رضا امامی، علیرضا فرد مقدم، لادن نازی، سمیرا سلیمی، میلاد سلیمانی، نیما سید موسوی، علی قربانخانی،  محمد حسین خادمی و سحر دکمه چین نقش آفرینی می‌کنند.

نمایش "وقایع اتفاقیه مفقود الپدر" نوشته حسین آشوری و کار مریم جلیلی، ساعت 21:30 در این پردیس اجرا می‌شود. مهری زندی، سپیده دستینه، سپهر سلیمی، هیراد محمدی، داوود پژمان فر، الهام معارفی و محمد علی میر قربانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

"من و در لجباز" نیز عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمود تیموری است. این کمدی کودک و نوجوان تا 3 تیر ماه ساعت 18:30 در سالن داوود رشیدی پردیس تئاتر تهران به روی صحنه است و بازیگران آن محمود تیموری، پرویز حاجی زاده، بهروز مهرعلیان، حمیدرضابنده مرادی، محمدرضا ابراهیم پور، حسین صفا، مانی تیموری، علیرضا ابراهیم پور و علی حسن زاده هستند.

تماشاخانه سنگلج، تئاتر مولوی، تالار وحدت، حافظ و تماشاخانه استاد مشایخی

"سرآشپز پیشنهاد می‌کند" نمایشی کمدی و موزیکال به کارگردانی شهاب الدین حسین پور و دراماتورژی محمد امیر یاراحمدی است که تا 2 تیرماه ساعت 21 در تالار سنگلج روی صحنه است. در این اثر نمایشی آرش فلاحت‌پیشه، مهدی فریضه، محمد صدیقی مهر و امیررضا میرآقا به عنوان بازیگر حضور دارند.

نمایش "همشهری" نوشته و کار مازیار ملکی ساعت 18 در سالن کوچک تئاتر مولوی به روی صحنه است.  بازیگر این نمایش کمدی اجتماعی سیدپویا بیکی و صداها: فرانک کلانتر، حمید نقره دوست، مسعود رهنما، علی فرجام‌فر، علی‌رضا کربلایی، سعیده آجرلی، فریده سپاه منصور، بهنام شرفی و وحید نفر هستند.

اپرا- تئاتر "شاخ نبات" نام نمایشی به کارگردانی مهدی شماسی است. این اثر عاشقانه موزیکال ساعت 21:30 با بازی  شهرام قائدی، سارا خویینی‌ها، داریوش موفق، عباس شادروان، روزبه اختری، شادی شعبانی‌نیکو، ملیحه بقایی، نگین زرنگار، محیا احمد خانی، ریحانه جهانی، هدا حدزاده، امیر حقبر، یاسمن محمودی، سحر تاران، صدف کیانی، فرشاد مجرب، سیما نیکفر، علی گلشنی، سمانه ابن علی، رضا حسینی، مریم ارجایى، ایپک چاوشی، الهام محمودى و آرمین ابراهیمى و با حضور ماه چهره خلیلی در تالار وحدت اجرامی‌شود.

نمایش "پچپچه‌های پشت خط نبرد" نوشته علی رضا نادری را محمدرضا ستاری ساعت 19 در تالار حافظ کارگردانی می‌کند. در این اثر رامین پرچمی، توماج دانش بهزادی، حجت غلامی، امیدرضایی، رامین دلفانی، سام قوام، محمدرضاستاری و مسعود عابدى نقش آفرینی می‌کنند.

"نمی‌دونم فردا چی میشه" عنوان نمایشی نوشته تنسی ویلیامز و کار سعید شیشه‌گر ساعت 20:45 در تماشاخانه استاد  مشایخی اجرا می‌شود. در این نمایش  مریم طاهری بن چناری و مهرشاد شهسوار حقیقی بازی می‌کنند.

نمایش "جنون در 4:48" نوشته سارا کین و کار علیرضا گرگانی در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر تا 7 تیر ماه ساعت 19 به روی صحنه است. نگار برلیان، شیدا دوپیکر، سهیل میرزاآقایی، پیمان رضایی، مینا همدانی، نازنین نادرپور، علی مسلمی، محمدرضا عباسی و نارسیس پندشنو بازیگران این نمایش هستند.