سرویس تئاتر هنرآنلاین: ساقی عطایی که پیش از این دستیار کارگردانان باسابقه تئاتر همچون علیرضا نادری و محمد یعقوبی بوده، قصد دارد نمایش "نوای اسرار آمیز" نوشته اریک امانوئل اشمیت نویسنده، نمایشنامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی تبار را از اواسط تیر ماه در تماشاخانه پایتخت به روی صحنه آورد.

او در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره رویکردش نسبت به این اثر از اشمیت توضیح داد و گفت: این نمایشنامه دارای 2 کاراکتر مرد است و به نگاه متفاوت آنان نسبت به عشق، از بعد عقلانی و احساسی می‌پردازد. نگاه ویژه مردانهِ اشمیت و دیدگاه روانشناسانه او به مقوله عشق که به صورت نهفته در این اثر وجود دارد، باعث توجه و جلب نظر من نسبت به این اثر شد.

این کارگردان جوان در ادامه صحبت‌هایش در خصوص شیوه اجرایی "نوای اسرار آمیز" توضیح داد: سبک و فضای این نمایشنامه رئالیسم است، اما از آنجا که در تئاتر امکان اینکه رئالیسم با تمام جزئیاتش اتفاق بیفتد وجود ندارد، شیوه اجرایی ما نزدیک به سبک رئال است و فضای این نمایش بیشتر شبیه به ناتورالیسم است. دکور این نمایش به دلیل هزینه بالا و چند اجرا بودن آن به سمت رئال اجرا نشده و فرمی از یک شی است.

عطایی درباره انتخاب بازیگران این اثر یادآور شد: وحید آقاپور و هومن کیایی از بازیگران درخشان تئاتر هستند که همواره کارشان را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند. برایم بسیار اهمیت داشت که بازیگران نمایش هنرمندان تئاتری باشند که دغدغه پرسیدن سوال و به چالش کشیدن کارگردان را داشته باشند. به نظرم هر فردی دیدگاه خود را دارد و اگر این چالش وجود نداشته باشد کشفی در دل کار اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به 16 سال فعالیتش به عنوان دستیار کارگردان یادآور شد: پس از این مدت تصمیم گرفتم اثری را به روی صحنه آورم..به نظرم تنها با دستیاری در چند نمایش و تحصیل در دانشگاه، امکان آن وجود نداشت که وارد فضای جدی کارگردانی شوم و نیاز به تجربه بیشتری داشتم. اجازه دادم تا به پخته‌گی لازم در این زمینه برسم، سپس پا به عرصه کارگردانی بگذارم. هر چند که در این دوره روابط و مناسبات عجیب و غریبی وجود دارد و با توجه به نیاز مالی، تهیه‌کننده، سالن اجرا و ... مسائل و مشکلات عدیده‌ای برای اجرای یک نمایش وجود دارد.

نمایش "نوای اسرارآمیز" از اواسط تیر ماه با بازی وحید آقاپور و هومن کیایی در تماشاخانه پایتخت روی صحنه می‌رود.