سرویس تئاتر هنرآنلاین، نشست خبری نمایش "خانه بوشاسپ درازدست" 27 خرداد ماه با حضور کارگردان و بازیگران این اثر برگزار شد. در این نشست، علی اتحاد کارگردان، مجید رحیمی جعفری تهیه‌کننده، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور و اندیشه فولادوند بازیگران این اثر حضور داشتند.

علی اتحاد کارگردان نمایش "بوشاسب دراز دست" در ارتباط با کلیت اولیه اجرای این نمایش گفت: کار ما به معنی خاص کلمه تئاتر نیست و نمایشی است که از امکانات پرفورمنس‌آرت، کامپیوتر آرت و اکتینگ معاصر استفاده می‌کند. این کار براساس مطالعه بر کابووس‌های آدم‌ها طراحی و بر اساس پژوهش بنا شده است. حدود یک سال و نیم قبل کار من شروع شد و از میان آن مسیر پژوهشی، متن اجرایی بیرون آمد که تمرین کردیم و اکنون نیز نزدیک به اجرای آن هستیم.

نشست مطبوعاتی نمایش

وی در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: اساساً روال کاری من به این شکل است که از یک طرح اولیه شروع کرده و پس از پردازش، بازنویسی و تغییر جزئیات به شکل نمایش در می‌آید. کار در طول اجرا همواره در حال توسعه و تغییر است ولی این کار در طول 2 ماه پروسه تولید عملی، 5 بار بازنویسی شده است که تا الان تقریباً به شکل نهایی رسیده است. زمان این نمایش 60 تا 70 دقیقه و شامل 8 پرده است که 6 پرده آن دارای روایت‌های متعددی است که هر شب قابل تغییر است. در این نمایش اجراگر مخاطبی را انتخاب می‌کند و آن مخاطب تاس می‌اندازد و نوبت تک‌گویی مشخص می‌شود که کدام متن بر اساس تاسی که انداخته شده، قرار است اجرا شود. کلیت اجرا بر مبنای انتخاب مخاطب و تغییرات احتمالی ما، سیار طراحی شده که به صورت هر اجرا یا در طول اجرای هفتگی این کار پیش خواهد آمد.

اتحاد با بیان این موضوع که مخاطب اجرای کامل را خواهد دید و تنها شکل آن متفاوت است، اظهار داشت: هر کدام از تک گویی‌ها روایت‌گر یک کابووس هستند برای هر نوبت از تک‌گویی چند گزینه نوشته شده است که آن گزینه با تاس تعیین می‌شود و مخاطبان در شب‌های مختلف داستان‌های مختلف می‌شنوند. با این حال شخصی که تنها یک شب برای تماشای این نمایش بیاید هم یک اثر کامل را خواهد دید. کل ماجرا به صورت یک بازی طراحی شده است، بازی‌ای که مخاطب شانس خود را امتحان می‌کند و این شانس منجر به قصه‌ای خواهد شد.

کارگردان فیلم تئاتر "مرثیه‌ای برای کتاب سوزی" درباره انتخاب بازیگران نمایش "بوشاسب دراز دست" گفت: در واقع از سال گذشته قرار بود کاری را با مهدی پاکدل شروع کنم. ابتدا نمایش دیگری بود و سپس این متن شکل گرفت و به اجرا نزدیک‌تر شد و در الویت‌مان قرار گرفت. پس از پاکدل، رعنا آزادی‌ور و اندیشه فولادوند تقریباً در یک فاصله زمانی به پروژه پیوستند.

او با اشاره به اینکه تک‌گویی‌ها را سال گذشته نوشتم اما شکل اجرایی کار حدود 15 بار بازنویسی شده است، عنوان کرد: در ابتدا این نمایش دو ساعت بود و در این مدت کوتاه و پویا شد. در طول تمرین نمایش 5 بار با تعامل بازیگران بازنویسی شد. در ذهن من هر شکلی از کار هنری 50 درصد طرح اولیه است و 50 درصد دیگر آن در طول پروسه اجرا شکل می‌گیرد.

علی اتحاد با بیان اینکه همیشه در فعالیت‌هایم دو متن مادر یعنی ادبیات و روانشناسی وجود دارد، ادامه داد: تا کنون در همه کارهایم چه در حوزه هنرهای دیداری و چه اجرایی، ادبیات و روانشناسی وجود داشته است. در اینجا نیز قصه‌ها شبه ادبیات است ولی پایه روانشناختی همیشه در کارهایم بوده است مانند کابووس در این اثر. حدود یکسال و نیم قبل از این پروژه شروع به یک تحقیق میدانی از آدم‌های اطرافم کردم و از آنها خواستم روایت خواب‌های‌شان را بفرستند، ضمن اینکه از اطرافیان‌شان بخواهند که این کار را انجام دهند و این به شکل دومینو جلو رفت و پس از سه ماه تعداد بسیاری فایل صوتی، متن و ویدئو دریافت کردم که افراد خواب‌هایشان را تعریف کرده بودند و معمولا هم خواب‌های شیرین‌شان را تعریف نمی‌کنند و اتفاقی که توجه مرا جلب کرد این بود که در این مجموعه بزرگ خواب‌ها، الگوهای مشترکی وجود داشت که خواب‌ها را به هم شبیه می‌کرد و این امکان وجود داشت که آنها را در موضوعات مختلف طبقه‌بندی کرد. سپس به بررسی وبلاگ‌های خارجی در ارتباط با این موضوع  پرداختم و در نهایت به 20  الگوی اصلی، مشترک و تکرار شونده در بین آدم‌های سراسر دنیا رسیدم مانند افتادن از پرتگاه، افتادن دندان، دیر رسیدن، مواجه با هیولا، فلج شدن، گم شدن و .... اکنون در حال تلاشم که این 20 الگو را به پیپر پژوهشی تبدیل کنم.

در بخشی از این نشست اتحاد درباره نام نمایش توضیح داد: بوشاسپ دیو خواب است و در اوستا بارها اسمش تکرار شده و همیشه هم لقب درازدست را با خود یدک می‌کشد. بوشاسپ شما را به سرزمین خودش می‌برد و در متن‌های باستانی کسی است که اجازه نمی‌دهد شما از رختخواب بیدار شوید و خروس نیز دشمن اوست که شما را از خواب بیدار می‌کند. در ادبیات کهن گرشاسب در خواب بوشاسپی است و در آخر این خروس است که او را بیدار می‌کند. بوشاسپ خانه ندارد و در کالبد انسان‌ها زندگی می‌کند و صحنه نمایش ما نیز برای بوشاسپ به عنوان خانه در نظر گرفته شده است.

او درباره راه‌اندازی وب سایتی به منظور به اشتراک گذاشتن تجربه خواب افراد، بیان کرد: همزمان با اجرای این نمایش نیز وب سایتی راه اندازی خواهد شد تا افراد مختلف تجربه خواب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب که افراد می‌توانند کابوس‌هایشان را در آن درج کنند. این تجربه خواب، روی نقشه پین می‌شود تا بتوانیم براساس مناطق جغرافیایی، الگوهای خواب را دریابیم. امیدوارم با این کار، الگویی درباره خواب ایرانی‌ها داشته باشیم تا منبع موثقی برای فیلمنامه‌نویسان و نویسندگان باشد.

نشست مطبوعاتی نمایش

مجید رحیمی جعفری تهیه‌کننده این نمایش در ادامه خاطر نشان کرد: ابتدا قرار بود این پروژه به شکل کوچک‌تری در سالن دیگری اجرا شود اما به دلیل اضافه شدن جزئیات بسیاری در بازنویسی متن، این امر محقق نشد و نیاز به سالن بلک باکس بزرگی بود. به چند سالن مراجعه کردیم که یکی از آنها پردیس شهرزاد بود. حدود 6 ماه است که مشغول انجام کارهای پیش تولید و اجرا هستیم و حدود 2 ماه نیز در حال تمرین بودیم.

او در ادامه درخصوص درج نام تلویزیون اینترنتی لنز بر روی اقلام تبلیغاتی، عنوان کرد: تلویزیون اینترنتی لنز از آنجا که زیر مجموعه شرکت ایرانسل است، ضمن اینکه قرار است اس ام اس‌های تبلیغاتی این نمایش را پشتیبانی کند، فیلم تئاتر را نیز بر روی تلویزیون اینترنتی IPT به فروش خواهد گذاشت.

رحیمی جعفری درباره همکاری‌اش با علی اتحاد گفت: چند سال است که با هم همکاری می‌کنیم و قرار است که اگر کاری از لحاظ هزینه به صرفه باشد و قابلیت اجرا در یک سالن نمایشی را داشته باشد، تهیه‌کنندگی آن کار را برعهده گیرم. برای این اجرا نیز به دنبال سالنی بودیم که کاملاً در اختیار ما باشد چون اکثر سالن‌ها، قبل و بعدش اجرای دیگری دارد و این روزها سالن‌های خصوصی بیشتر مساله تجاری را در نظر می‌گیرند. خوشبختانه سالن شهرزاد با ظرفیت بالای پذیرش مخاطب، در اختیار ما قرار گرفت و بسیار خوشحالم که در این وضعیت اقتصادی، کار خوبی را اجرا می‌کنیم.

نشست مطبوعاتی نمایش

رعنا آزادی‌ور بازیگر این نمایش در ادامه این نشست، در خصوص اولین تجربه خود و ترس از بازی در تئاتر گفت: بازی در تئاتر سخت است و ترس دارد، اما این کار کمی از تئاتر پیچیده‌تر است. چون تجربه قبلی ندارم، خیلی به این موضوع که اگر دیالوگم را فراموش کنم، فکر می‌کنم.

مهدی پاکدل ضمن بیان این موضوع که سرم برای کارهایی از این دست درد می‌کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمان شروع فعالیت‌ تئاتری اغلب با جوانان نوگرا و افرادی که نگاهی تازه و بدیع به مقوله نمایش داشتند کار کرده‌ام. سال گذشته از نزدیک با علی اتحاد آشنا شدم و فضای کار و نگاه او به مقوله نمایش برایم بسیار جذاب بود و فکر می‌کنم او هم بعد از دیدن نمایش "افسون معبد سوخته" متوجه شد که می‌توانم کارهای غیر رئالیستی نیز بازی کنم.

نشست مطبوعاتی نمایش

او در ارتباط با تاثیر کابوس‌های زندگی‌اش در روند نگارش متن توضیح داد: کابوس من این است که در زندگی کابوس نمی‌بینم. چون خواب‌هایم را فراموش می‌کنم و من کابوس را زیست می‌کنم. همیشه علاقه‌مند بوده‌ام شکل‌های بدیع و نو را در تئاتر امتحان کنم و از طرف دیگر از سطح آگاهی علی اتحاد به ادبیات لذت می‌بردم و در واقع حرف‌هایش را می‌بلعیدم. در این کار ما دنیای متفاوت دوست داشتنی را با هم اجرا کردیم و من چون ذهن اجرایی دارم در شکل اجرایی کار کمی مشورت دادم اما هیچ دخالتی در نگارش متن نداشتم.

نشست مطبوعاتی نمایش

اندیشه فولادوند دیگر بازیگر این نمایش در ادامه افزود: علی اتحاد فردی است که کار ادبیات را از سن 12 سالگی آغاز کرده است و من دورادور آثار او را به واسطه اینکه از یک نسل هستیم دنبال می‌کردم. افراد اهل سواد برای من بسیار دوست داشتنی هستند. منظور من از افراد باسواد کسانی است که برای جهان بینی‌شان تحلیل دارند و اطلاعات‌شان در حد سرچ گوگل نیست. اتحاد نیز از جمله این افراد است و هر کاری هم که انجام دهد مخرج مشترکش ادبیات است.

او در ادامه یادآور شد: بعد از مطالعه طرح علی اتحاد، احساس کردم ریاضتی در انتظار من است. البته به عنوان بازیگر به عنوان اندیشه فولادوند، در نهایت تطهیری انتظارم را می‌کشد. چون فکر می‌کنم پس از اجرا، کار مفیدی انجام داده‌ام و درحقیقت این کار برایم جنبه درمانگری دارد.

در پایان این نشست رحیمی جعفری از راه‌اندازی اپلیکیشن "خانه بوشاسپ درازدست" در سیستم اندروید خبر داد و گفت: این اپلیکیشن تا چند روز دیگر در سیستم عامل‌های ios هم قابل دانلود خواهد بود. مخاطبان می‌توانند از طریق این اپلیکیشن، تمام  اطلاعات نمایش و حتی رزرو بلیت را  انجام دهند.

نمایش خانه بوشاسپ درازدست" از اول تیرماه در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه خواهد رفت.