سرویس تئاتر هنرآنلاین: اسماعیل خلج که نامش به عنوان نویسندگان پیشرو ادبیات نمایشی ایران شناخته شده است، علاوه بر نگارش نمایش به کارگردانی، بازیگری، سرودن و نقاشی نیز پرداخته است. او که اکثر آثارش را خود نوشته و کارگردانی کرده، در برخی از آن‌ها نیز بازی داشته است. خلج در نظر دارد از 31 خرداد تا 2 تیر ماه در برنامه‌ای با عنوان "سنگلج با خلج" تعدادی از آثارش را نمایشنامه‌خوانی کند.

این نمایشنامه‌نویس در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین هدف از برگزاری این برنامه را اینگونه توضیح داد: پیش از این نیز نمایشنامه‌خوانی همین آثار را در فرهنگسرای سرو برگزار کردم. منتها این بار با تغییرات اندکی در بازیگران این برنامه در تالار سنگلج به روی صحنه خواهد رفت.

وی در ادامه صحبت‌هایش، اضافه کرد: از آنجا که تالار سنگلج مکان حرفه‌ای و شناخته شده‌ای است و بازیگران این اجرای نمایشنامه‎خوانی نیز از هنرمندان حرفه‌ای تئاتر هستند، تصمیم گرفتم جلسات نمایشنامه‌خوانی را در این تماشاخانه برگزار کنم. هدف از اجرای این رویداد خوانده شدن چند نمایشنامه‌‌ام بود و امیدوارم که باتوجه به تبلیغاتی که توسط تالار سنگلج در برگزاری این  دوره از نمایشنامه‌خوانی شده است، مورد استقبال مخاطبان واقع شود. در جلسات نمایشنامه‌خوانی که در فرهنگسرای سرو اجرا شد، اطلاع‌رسانی ضعیف بود و تبلیغات گسترده‌ای صورت نگرفت.

اسماعیل خلج با اشاره به اینکه به دنبال سود مالی از برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی نیستم، یادآور شد: در نظر  دارم تا فضای فرهنگی هنری ایجاد شود و به دنبال اهداف مالی نیستم. بهای بلیت اجرای هر شب ده هزار تومان است که این مبلغ بسیار ناچیز است و برای گروه ما ایجاد فضای فرهنگی اهمیت ویژه‌تری دارد.

در برنامه "سنگلج با خلج"، 31 خرداد ماه نمایشنامه "گلدونه خانم"، یکم تیر ماه دو نمایشنامه "صغری دلاک" و "بابا شیرعلی" و دوم تیرماه بخش‌هایی از نمایشنامه‌های "داستان‌های ناتمام"، "هفت نمایشنامه کوتاه" و "جمعه کشی" توسط بازیگرانی چون گلاب آدینه، مریم بوبانی، شادی صیادی‌نیا، اکبر رحمتی، مهدی میامی، مجید گیاهچی، محمد صدیق مهر و اسماعیل خلج نمایشنامه‌خوانی خواهد شد.

این برنامه که به نمایشنامه‌خوانی آثار "اسماعیل خلج" اختصاص دارد ساعت 18 در تماشاخانه سنگلج برگزار خواهد شد.