به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: هنوز فضای مبهمی درباره موسیقی در کشور وجود دارد و حتی یک سطر قانون و مصوبه درباره موسیقی نداریم.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کمیسیون هنر و معماری بیش از دو سال موضوع سند موسیقی را پیگیری و با نظرات هنرمندان و کارشناسان موسیقی سندی را تدوین کرد. با توجه به اینکه دغدغه همگانی در این زمینه وجود دارد نهادهای دیگری هم مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری نیز پیش نویس اسنادی را برای موسیقی تهیه کردند. شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز چند سال گذشته پیش نویسی را برای سند موسیقی تهیه کرده است. در حال حاضر مسئولیت تدوین نهایی سند موسیقی بر عهده کمیسیون هنر و معماری است و همه پیش نویس هایی که برای سند موسیقی تهیه شده در اختیار این کمیسیون است. به منظور تدوین نسخه نهایی سند موسیقی کمیته ای با حضور هنرمندان و کارشناسان موسیقی تشکیل می‌شود تا با بررسی پیش نویس ها و نظرات، سند موسیقی نهایی و برای بررسی و تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارشال شود.

ایمانی خوشخو در ادامه گفت: در سند موسیقی یک نگاه اساسی و اصولی مورد توجه است تا با تصویب آن چند مساله اساسی موسیقی کشور برطرف شود و قرار نیست در این سند همه جزییات موسیقی بیان شود. خوشبختانه سند معماری کشور به عنوان نخستین سند هنری که با استفاده از نظرات معماران و کارشناسان معماری در کمیسیون هنر و معماری تهیه شده بود، سال گذشته از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. با توجه به تجربه سند معماری و شیوه بررسی اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند موسیقی با نگاه اصولی و به طور مختصر برای ارائه به شورا آماده می‌شود.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: موسیقی سنتی به عنوان میراث فرهنگی و هنری کشور است که حفظ وحراست از آن ضرورت دارد. یکی از عرصه‌هایی که می‌تواند زمینه توجه به موسیقی ملی را فراهم کند آموزش و پرورش و مدارس است که متاسفانه توجه به موسیقی ملی در ذهن کودکان ما در مدارس شکل نمی‌گیرد و ضرورت دارد دریچه ای برای موسیقی در آموزش و پرورش ایجاد شود.

حمیدرضا نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی در این جلسه گفت: کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه مهمی دارد و مسائل اساسی هنر را دنبال می‌کند و با توجه به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌تواند بسیاری از مسائل جدی هنر را حل کند. خلاهای بسیاری از جمله اسناد هنری وجود دارد که می‌تواند در این کمیسیون و شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و حل شود.

نوربخش در ادامه گفت: مسائل موسیقی که کم و بیش در این سال‌ها وجود داشته است و دارد در کمیسیون هنر و معماری هم بررسی شده و به همین منظور سند موسیقی تدوین شده است. ما در موسیقی وحدت رویه نداریم، با موسیقی برخورد ملوک الطوایفی می‌شود و هر مسئولی با سلیقه خود با موسیقی برخورد می‌کند. این وضعیت امنیت شغلی و روانی هنرمندان را تهدید می‌کند و هنرمندان از حق طبیعی خود محروم می‌شوند. به بانوان اجازه تحصیل در رشته موسیقی داده می‌شود اما آنان اجازه فعالیت ندارند و در تعدادی از استان‌ها بانوان اجازه فعالیت ندارند و گاهی با بانوان نوازنده برخوردهای ناشایستی شده که آسیب‌های آن تا سال‌ها از اذهان پاک نمی‌شود.

مدیرعامل خانه موسیقی با تاکید بر موضوع کپی رایت افزود: مساله کپی رایت بسیار جدی و مهم است و می‌تواند اقتصاد هنر را متحول کند اما متاسفانه برای پیگیری کپی رایت اراده جدی در رسانه، دولت و جامعه وجود ندارد.

نوربخش با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به زمان انتخابات از طریق کمیسیون هنر و معماری از نامزدهای ریاست جمهوری خواسته شود که اعلام کنند آیا برنامه ای برای مسائل هنر بویژه موسیقی دارند یا نه و اگر برنامه ای دارند به طور مشخص بیان کنند.

محمد سریر نیز در این نشست گفت: انعکاس موسیقی در جامعه و اشتغال به آن زیاد است اما چشم انداز روشنی برای دست اندرکاران موسیقی وجود ندارد. موسیقی موجب رشد فکری می‌شود و گرایش تربیتی دارد و با وجود محدودیت‌ها فعالان موسیقی بعد از انقلاب اسلامی بیش از 30 برابر شده‌اند. بنابراین موسیقی در اداره امور کشور به یک نگاه ویژه نیاز دارد اما در حال حاضر موسیقی تعریف مشخصی ندارد و حداقل در 100 سال اخیر موسیقی در کشور همواره با تردیدهایی مواجه بوده است. موسیقی تنها رشته ای است که با دیواری از ابهام مواجه است و تا وقتی چنین است هر کسی از ظن خود برای موسیقی تصمیم می‌گیرد.

سریر در ادامه گفت: می‌بایست شورای عالی انقلاب فرهنگی یک خط نگاه عملی برای موسیقی ترسیم کند تا تکلیف این رشته که در زندگی مردم حضور جدی دارد مشخص شود.

داود گنجه ای؛ عضو هیئت مدیره خانه موسیقی نیز با تاکید بر اهمیت اخلاق گفت: اخلاق و تربیت از طریق هنر محقق می‌شود و هنر می‌تواند انسان را به تعالی برساند.

گنجه ای افزود: بسیاری از مسائل موسیقی تاکنون بارها بررسی و بیان شده اما در عمل نتیجه ای حاصل نشده است.

داریوش پیرنیاکان در این نشست گفت: سندی را که در کمیسیون هنر و معماری تهیه کردیم سند مناسبی است و اگر تصویب شود می‌تواند راهگشا باشد. خانه موسیقی چندین هزار عضو دارد، چندین دانشکده و هنرستان موسیقی داریم اما هنوز ما و موسیقی را به رسمیت نمی‌شناسند، بنابراین ضرورت دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری کند تا این سند تصویب و قانون شود و عزم جدی برای پیگیری این موضوع باشد.امروز بسیاری از دانشجویان موسیقی دغدغه دارند که پس از فارغ التحصیلی چه فضای برای فعالیت و کار دارند و این شرایط موجب سرخوردگی می‌شود.

پیرنیاکان با اشاره به تهیه پرونده ثبت ساز کمانچه در یونسکو افزود: شش سال پیش کشور آذربایجان پرونده ساز تار را بدون اینکه ما اطلاع داشته باشیم به یونسکو ارسال کرد. سازمان یونسکو معمولاً از کشورهای عضو نظر می‌خواهد که نماینده ایران سکوت کرد. درباره ثبت ساز کمانچه که مسئولیت پرونده ثبت آن را دارم، پرونده ثبت کمانچه تهیه شده و به یونسکو ارسال شده که کشور آذربایجان اعتراض کرده است. اما ثبت پرونده ساز کمانچه در یونسکو به نام دو کشور ایران و آذربایجان با محوریت ایران خواهد بود و تلاش می‌کنیم که محور در ثبت کمانچه در یونسکو ایران باشد.

پیرنیاکان در ادامه گفت: ما سعی داریم در ثبت پرونده سازها از سهمیه دیگر کشورها هم استفاده کنیم. در نظر داریم پرونده ساز عود را نیز تهیه کنیم و برای تهیه پرونده‌های موسیقی و سازها به حمایت‌های مالی نهادها و دستگاه‌ها نیاز داریم.

حسن ریاحی نیز در این نشست گفت: سرمایه گذاری عظیمی روی آموزش موسیقی می‌شود و جوانان تحصیلکرده فراوانی در زمینه موسیقی داریم اما از آنان استفاده نمی‌شود. یکی دیگر از ضرورت‌ها در زمینه آموزش موسیقی است که می‌بایست به شیوه آموزشی موسیقی توجه شود و این شیوه بازنگری شود.

محمد میرزمانی؛ رییس هیئت مدیره خانه موسیقی با اشاره به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ضرورت دارد شورا بر اساس تشخیص درباره مسائل و رخدادهای موسیقی وارد عمل شود و موضعگیری کند.

میرزمانی همچنین امنیت شغلی اهالی موسیقی را مهم خواند و بر توجه به آن تاکید کرد.