سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران برنامه خود را در روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه با حضور اِریک درِشِر نوازنده فلوت آغاز کرد. این اجراگر و طراح موسیقی آلمانی در این اجرا از نوع جدیدی از فلوت به نام "فلوت گلیساندو" استفاده کرد.

برنامه با اجرای قطعه‌ای از پیتر آبلینر آغاز شد. درِشِر برای مدتی طولانی در ساز دمید و صدایی یکنواخت مانند وزش باد تولید کرد که با صداسازی الکترونیک همراهی می‌شد و گفت و گوهای ضبط شده‌ای در پس زمینه آن به گوش می‌رسید.

قطعه دوم اثری از آرش یزدانی بود که نخستین اجرای جهانی آن در این برنامه انجام شد. قطعه با دمین شدید در ساز شروع شد و پس از آن سکوتی فضا را دربر گرفت. با تکرار چندبارهء این روند، نت‌هایی متناوب شنیده شد که فضایی پر تشویش و اضطراب‌آور را به همراه فضاسازی الکترونیک به وجود آورد. اوج گرفتن صداها و ترکیب آنها فضایی ناخوشایند به وجود آورد و پس از آن نت‌هایی از نفس افتاده و آرام به گوش رسید که سرانجام از صدا افتادند. اجرای بسیار دشوار قطعه در واکنش‌های نوازنده مشهود بود و ویژگی‌های خاص فلوت گلیساندو نیز در این قطعه به خوبی دیده شد.

دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران/رسیتال فاگوت

پس از آن نوبت به اجرای قطعه‌ای از آیدین صمیمی مفخم رسید که تماشاگران این قطعه هم شاهد نخستین اجرای جهانی آن بودند. قطعه با نواختن یک نت کشیده به مدتی طولانی آغاز شد و در ادامه نت‌های محدودی بدون هیچ فاصله و سکوتی شنیده شدند. صدایی نامطبوع و خش‌دار ایجاد شد که با سکوتی ناگهانی پایان یافت.

قطعه بعدی اثر Alvin Lucier به نامDouble Himalaya  بود که باز هم با نت‌هایی کشیده و محدود اجرا شد. سکوت‌های کوتاه و بلند و زمان بسیار طولانی این قطعه باعث می‌شد شباهتی به موسیقی مدیتیشن پیدا کند.

پیش از اجرای آخرین قطعه که اثری از Phill Niblock به نام DreGliss بود، درِشِر از تماشاگران خواست که در زمان اجرای این قطعه حرکت کنند و در سالن راه بروند. او ابتدا به مقابل تماشاگرانی که نشسته بودند آمدند و شروع به نواختن یک نت کرد. با شروع حرکت تماشاگران او هم در سالن به راه افتاد و همراه با صدای تکرار شده توسط دستگاه الکترونیکی به نواختن همان یک نت ادامه داد. این روند حدود بیست دقیقه ادامه یافت و همه افراد حاضر در سالن را به مشارکت واداشت.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مریم درویش


عکس ها : شراره سامعی