سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران در روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه برنامه‌ خود را به اجراهای محیطی اختصاص داد که در طبقه دوم تالار وحدت برگزار شدند.

نخستین برنامه این روز به اجرای آنسامبل لَن اختصاص  داشت و حانیه سلیمانی، علی چوپانی نژاد، شاهین پیمانی به اجرای موسیقی الکترونیک/ تجربی پرداختند. این آنسامبل  در سال 1395 به بهانه خوانش و اجرای آثار موسیقی‌ معاصر تشکیل شد و اعضای این گروه سعی‌ بر جستجوی ریشه‌های مشترک موسیقی‌ اتنیک و موسیقی‌ نوشته شده معاصر از طریق تجربه‌های اجرایی بداهه، ساخت قطعه و نیز تجربه‌های آدیو ویژوال دارند. 

پیش از شروع برنامه برگه‌هایی در اختیار مخاطبان قرار گرفت که با ارائه توضیحاتی در مورد نحوه اجرا، از مخاطبان می‌خواست که با تولید اصوات گوناگون یا استفاده از سازهای روی صحنه در یک اجرای تعاملی مشارکت داشته باشند.

قطعه اجرایی این گروه که "لاهو" نام داشت یک بداهه پردازی بر اساس قطعات موسیقی شهودی اشتوک هاوزن و کمپوزیسیون‌های 1960 امونت یانگ بود. اجرا با پخش صدای ضبط شده چند خواننده و تکرارهای آنها آغاز شد و در همین زمان حانیه سلیمانی نیز به تولید اصوات آهنگین یا تکرار کلمات غیر فارسی می‌پرداخت.

آوازهای ضبط شده پس از مدتی به صدای گفت و گو و خنده تبدیل شدند و همزمان نوازنده فلوت با نت‌هایی کشیده این اصوات را همراهی می‌کرد. پس از آن نوبت به سینتی سایزر رسید تا با تکرار یک نت و سکوت‌های طولانی، گفت و گوهایی را که به آرامی شنیده می‌شد همراهی کند. ساز کوبه‌ای هم با تکرار یک ریتم مشخص در بخش‌هایی از این اجرا حضور داشت. اما با سکوتی که ناگهان ایجاد شد صدایی از دستگاه الکترونیک شنیده شد که برای مدتی طولانی یک نت را تولید کرد و سرانجام با همراهی فلوت به پایان رسید.

این اجرا که قرار بود اثری تعاملی با مشارکت تماشاگران باشد اگرچه با اشتیاق توسط آنها پیگیری شد اما آنچه مورد نظر گروه بود اتفاق نیفتاد و تعامل مورد نظر شکل نگرفت. دلیل این موضوع را می‌توان عادت نداشتن مخاطب ایرانی به اجراهای محیطی و آثار تعاملی دانست که باعث می‌شود رهایی و شجاعت لازم برای مشارکت در تولید اثر هنری در آنها وجود نداشته باشد. نکته قابل توجه در این اجرا حضور تعداد زیادی از کودکان دبستانی بود که در سکوت به تماشای برنامه نشستند.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مریم درویش