سرویس موسیقی هنرآنلاین: آلبوم "عطار" تازه‌ترین اثر موسیقایی وحید تاج با آهنگسازی آرش کامور، 28 فروردین به مناسبت روز ملی عطار نیشابوری در تالار رودکی رونمایی شد.

علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی به عنوان اولین سخنران برنامه، گفت: روح عطار است که این جمع از عزیزان را گرد یکدیگر جمع کرده است. این کار، کار بسیار ارزشمندی است. برگزاری این مراسم در سال روز عطار نیشابوری و در تهران فرصتی برای جمع شدن علاقه‌مندان به شعر و هنر این شاعر بزرگ است. خیلی خوشحال هستم که زحمات هنرمندانمان به ثمر نشسته است و آن را امروز به جامعه هنری تقدیم می‌کنند.

وی افزود: بیشتر فعالیت‌های بنیاد رودکی، هنری است و وظیفه اصلی آن حمایت از تولید آثاری است که به نزدیکی موسیقی و شعر فارسی به یکدیگر کمک کند. فاصله موسیقی و شعر اصیل فارسی از هم یکی از علت‌های کمتر استفاده شدن زبانمان محسوب می‌شود. باید از موسیقی برای بیان حکایت‌های کهن ما استفاده شود. به نظر من این نکته کافی است که نگاه ما را به این حوزه جدی‌تر کند. خانه موسیقی و‌ دفتر موسیقی و بنیاد رودکی و دیگر قسمت‌ها اعلام آمادگی می‌کند تا از این آثار حمایت بیشتری داشته باشد.

او ادامه داد: امیدواریم در سال ۹۶ بیشتر از این نوع کارها بشنویم. کتاب "نوروزنامه" به عنوان تحفه‌ای در عید نوروز تقدیم عزیزان نیشابوری شد. تولید اپرای عروسکی "خیام" نیز با حمایت بنیاد رودکی روزهای پایانی تولید را می‌گذراند و باید در نیشابور با حمایت هموطنان روی صحنه برود. سومین فعالیت بنیاد رودکی ماحصل تلاش شبانه‌روزی آرش کامور و وحید تاج است. من به سهم خودم از آنان تشکر می‌کنم.

پس از پخش کلیپ قطعه "مستی" از آلبوم "عطار"، امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، در رابطه با ارتباط نزدیک موسیقی و فضای مجازی گفت: در ارتباط با موسیقی و فضای مجازی مسئول هستم و باید بگویم ما در بررسی حدود هزار کانال پیام‌رسان، متوجه شدیم ۳۴ درصد مطالب آن‌ها در حوزه سرگرمی تعریف می‌شود. ۲۱ درصد از آن‌ها نیز کانال‌هایی هستند که در حوزه موسیقی فعالیت دارند. اعضای آن‌ها از 10 میلیون به 12 میلیون افزایش پیدا کرده است. برای ما تعداد مخاطبان این محتوا در فضای مجازی مد نظر است.

نشست آلبوم موسیقی عطار

وی افزود: موسیقی یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین بخش محتوا در فضای مجازی است که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. وقتی در حوزه هنر با چنین حجمی از مخاطب مقابل هستیم، این حجم مخاطب و ضرورت توجه و برنامه‌ریزی برای آن بسیار مهم می‌شود. نکته دوم، فضای مجازی در ارتباط با موسیقی به لحاظ ویژگی‌هایی که دارد هم خدماتی ارائه می‌کند و هم مخاطراتی را به دنبال دارد. باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. فضای مجازی به گسترش موسیقی با سرعت بالا کمک می‌کند و موسیقی خیلی سریع در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد که این موضوع از جهت حقوق هنرمندان و صاحب اثران مخاطرات خود را خواهد داشت.

او ادامه داد: یکی از راه‌های پیش رو تنظیم ذائقه عمومی به صورتی است که تناسب بیشتری با فرهنگ ما داشته باشد. دیگری برای حفظ حقوق تولیدکنندگان باید تدبیری اندیشید که رساندن آثار به مخاطبان برای آن‌ها به گونه‌ای نباشد که ضرر به آن‌ها برساند و نگویند که اطمینانی به بازگشت سرمایه‌شان ندارند. تدبیر می‌کنیم که سهم تولیدکننده و صاحب هنر محفوظ باشد. طرحی در دست داریم و‌ در بخش خصوصی کارهایی انجام شده است. طرحی که هم مردم رایگان از محصولات فرهنگی استفاده کنند و هم کسانی که اینترنتشان را می‌فروشند سهم تولیدکننده را بر اساس قانون کنار بگذارند. ما با این نگاه به دنبال حفظ حقوق تولیدکنندگان در فضای مجازی هستیم و می‌خواهیم سهم آن‌ها از طریق فروش اینترنتی به آن‌ها برگردد. به طور قطع آثار فاخر نقش مهمی در تبیین ذائقه عمومی و هم چنین مقررات و قوانین این‌چنینی دارند.

بعد از این سخنرانی، از عوامل تولید آلبوم موسیقایی "عطار" برای حضور بر روی سن دعوت شد.

مرتضی گازرانی، وحید تاج، آرش کامور پشت میزی که روی صحنه تعبیه شده بود نشستند. گازرانی با مقدمه‌ای شروع به صحبت درباره "عطار" کرد و بعد از آرش کامور، سازنده قطعات، خواست تا از محتوای این آلبوم صحبت کند.

کامور آهنگساز کار در این رابطه گفت: حرف‌های خاصی که در یک سال گذشته داشتم، در آلبوم "عطار" زده‌ام. "عطار" متشکل از 11 قطعه است. تلاش من برای کسانی بوده است که علاقه‌مند به موسیقی هستند. پس از این هم باز باید به عطار بپردازیم. یک سال برای عطار بسیار کم‌ است.

وحید تاج، خواننده این اثر، درباره شکل‌گیری و همکاری با کامور گفت: آرش کامور را از سال هشتاد در دانشگاه سوره می‌شناسم. از همان ایام روحیات او را می‌شناختم و‌ می‌دانستم به چه اندازه شعر برای او مهم است. زمانی که با من تماس گرفت و خواست قطعه‌ای را گوش کنم، با شنیدن آن شوکه شدم. پروسه ضبط این آلبوم از آن زمان شروع شد و یک سال طول کشید و نوازندگان خوبی در این آلبوم ساز زدند. به خاطر حساسیت‌هایمان یک کار را چند بار ضبط کردیم و زحمت زیادی کشیدیم که مفاهیم و بیان عطار را با آواز مطرح کنیم. بهروز غریب‌پور کارگردان چیره‌دست اینجا حضور دارند و من با او همکاری داشتم. او قرار است اپرای عروسکی عطار را در نیشابور روی صحنه ببرد. شعر را با آواز خواندن سخت است. چون اگر من به عنوان خواننده آن را درک نکنم نمی‌توانم آن را به خوبی انتقال دهم. امیدوارم به خوبی توانسته باشم اثر را ارائه دهم.

شعبانی به نمایندگی از شرکت بیپ تونز درباره توزیع این اثر گفت: تبریک می‌گویم به موسیقی ایران برای تولد این آلبوم و عزیزانی که زحمت کشیدند، هم‌چنین به بیپ تونز که مورد اعتماد این هنرمندان قرار گرفته است و آن‌ها وظیفه پخش دیجیتال این اثر را به ما محول کرده‌اند. مجموعه بیپ تونز از سال نود با هدف فرهنگ‌سازی و حمایت از حقوق هنرمندان در زمینه دیجیتال شروع به کار کرد. بیپ تونز هر روز میزبان بیش از ده هزار نفر مخاطب موسیقی است. در این سال‌ها سعی کرده است از تمام امکانات فضای دیجیتال، فضایی که خیلی از اهالی موسیقی آن را تهدید می‌دانستند، استفاده کند و مؤثر باشد. این برای بیپ تونز کم‌ بود، برای همین حمایت از آثار فاخر را سرلوحه خود قرار دادیم. معتقدیم تمام آلبوم‌های فاخر باید دیده شود و نباید حقوقشان پای مال شود. امیدوارم هر اثر موسیقی را با اجازه صاحب اثر دانلود کنیم.

نشست آلبوم موسیقی عطار

بعد از این سخنرانی، شهرداد روحانی، مسعود فروتن، مجید ملانوروزی مورد تشویق قرار گرفتند.

در پایان این بخش از برنامه مرشد به نقالی پرداخت و سپس کلیپی پخش شد. در ادامه از بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی دعوت شد تا پشت میکروفون حاضر شود.

جمالی اشاره کرد که صحبت درباره ادبیات و موسیقی ایران فراوان است و ادامه داد: زمانی که توفیق مدیریت گروه موسیقی دانشگاه سوره را داشتم، صدای ساز و آوازی شنیدم و توجهم به آن جلب شد. از همان لحظه صدای وحید تاج و آرش کامور نشان از این داشت که آتشی در زیر خاک است. شاهد بالندگی و رشد این عزیزان بودم. می‌دانستم در جایگاهی که حقشان است خواهند نشست. امروز صدای تلاش آن‌ها را به شکل آلبوم "عطار" می‌شنویم. امروز اهمیت زبان فارسی و موسیقی ایرانی را می‌بینیم. حذف هر کدام باعث تضعیف دیگری خواهد شد. شیوه سخن گفتن کامور مانند ساز او است، خلاقیت هنری او هم به علت هم‌نشینی با ادبیات است. ما معتقدیم اگر زبان را از درون جامعه‌ای بیرون بکشیم باید منتظر باشیم آن جامعه تاروپودش را از دست بدهد. اگر امر زبان را تقویت کنیم شاهد به بالندگی رسیدن یک جامعه خواهیم بود. از تمام کسانی که کمک کردند این اثر به دنیا بیاید صمیمانه سپاس‌گزاری می‌کنم. انجمن موسیقی ایران ۵۰۰ اثر را خریداری می‌کند و به هنرمندان تقدیم می‌کند.

در نیمه دوم برنامه نوبت به رونمایی آلبوم رسید و مرتضی گازرانی، وحید تاج و آرش کامور دوباره روی صحنه حاضر شدند و پرده از تابلوی آلبوم برداشتند.

کامور پشت تریبون حاضر شد و از عوامل آلبوم، ناصر نصیری (تصویرگر) و نوازندگان گروه سروشان، نام برده و از آن‌ها تشکر کرد. نوازندگان فارس و آذری چون میثم‌ مروستی، حسین رضایی نیا، شایان ریاحی، حامد حبیب پور، عیسی شکری، حسین قاسم‌زاده، حسین عطا پور، شایان شکرابی، آتنا اشتیاقی، علیرضا دریایی، ... در شکل‌گیری این اثر نقش داشته‌اند. از سارا میرایی، بازیگر خردسال، خواسته شد تا روی صحنه بیاید و شعری از عطار بخواند.

در قسمت انتهایی آیین گروه سروشان به سرپرستی آرش کامور روی صحنه آمدند تا قطعاتی از آلبوم "عطار" را به صورت زنده اجرا کنند. کامور پیش از شروع قطعه اول، قطعات را به حادثه دیدگان آذربایجان تقدیم نمود. پس از اجرا زنده، آرش کامور و وحید تاج لوح تقدیر خود را دریافت کردند.

سیدسعید سرابی مدیرکل ارشاد استان خراسان رضوی سخنران دیگر این مراسم بود که در سخنانی گفت: ما قصد داریم تعدادی از این اثر را بخریم و بین هنرمندان خراسانی توزیع کنیم. امیدواریم در مرکز خراسان رضوی نیز در قالب یک جشن، از این آلبوم رونمایی شود.

سخنان فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی پایان‌بخش برنامه بود: کاش اثر را شنیده بودم تا بتوانم درباره آن صحبت کنم. شاید بتوانیم این آثار را با ارکستر ملی اجرا کنیم البته این بستگی به کامور دارد تا این کار را برای ارکستر بنویسد و ما با وحید تاج آن را اجرا کنیم. دعوت می‌کنم از همایون شجریان که با ارکستر، قطعات من و محمدرضا شجریان (بعد از آرزوی سلامتی برای او) را اجرا کنیم. اگر از ارکستر هم در نیشابور دعوت شود این قطعات در دیار شاعر آن اجرا خواهد شد.