سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمد منتشری ردیف‌دان و مدرس آواز با اشاره به وضعیت این روزهای موسیقی در ایران به هنرآنلاین، گفت: ما در طول تاریخ موسیقی ایران آهنگسازان برجسته‌ای مانند اسدالله ملک، تجویدی، بدیعی و... داشتیم که قطعات ماندگاری ساختند، اما آهنگسازان امروزه همان آهنگ‌ها را دوباره بازسازی می‌کنند و این موضوع به معنای سقوط موسیقی است. به همین دلیل است که در موسیقی نوآوری وجود ندارد.

منتشری با بیان این که موسیقی الان اصلاً با گذشته قابل مقایسه نیست، گفت: اگر برنامه گلها را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم در آن زمان پیرنیایی متولد شد که در طول 10 سال یعنی از 1335 تا 1345 آثار فاخری را خلق، ضبط و ثبت کرد و نوازندگان درجه یک را جذب کرد. بودجه‌ای که رادیو و تلویزیون به این کار اختصاص داده بود کفاف دستمزد هنرمندان را نمی‌داد و آقای پیرنیا بودجه‌های دیگری در نظر گرفته بود تا بتواند این هنرمندان را راضی نگه دارد. الان بیش از سه دهه از انقلاب می‌گذرد ولی تاکنون آثاری هم‌طراز کارهای پیرنیا در گل‌ها خلق نشده است یا آهنگ‌هایی که خودمان می‌خواندیم اصلاً قابل مقایسه با آهنگ‌های الان نیست.

منتشری در ادامه بیان کرد: متأسفانه بعد از این همه سال نه تنها پیشرفت نکردیم بلکه پسرفت هم کرده‌ایم. به نظر من در گذشته سطح کارها بسیار بالا بود، اما الان سطح کارها پایین است. نسل قدیم ما بنان، قوامی، عبدالوهاب شهیدی بود و کسی که می‌خواست مانند این بزرگان وارد رادیو شود باید کاری انجام می‌داد که هم‌طراز با کار این بزرگان باشد. تنها موفقیت ما این بود که هرکدام سبک مخصوص خودمان را داشتیم ولی الان هر صدایی که می‌شنویم اگر تصویر را نبینیم نمی‌دانم چه کسی است! در نتیجه تا این مشکلات برطرف نشود نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. در گذشته همه خلاقیت داشتند و خلاقیت استعداد می‌خواهد که هرکسی هم استعداد ندارد.

این خواننده تأکید کرد: متأسفانه هنرمندان امروز آهنگ‌ها و نواهایی را که در گذشته خوانده شده است بازسازی می‌کنند و می‌خوانند. ما در طول تاریخ موسیقی ایران آهنگسازان برجسته‌ای مانند اسدالله ملک، تجویدی، بدیعی و... داشتیم که قطعات ماندگاری را ساختند، اما آهنگسازان امروزه همان آهنگ‌ها را بازسازی می‌کنند و این موضوع به معنای سقوط موسیقی است. به همین دلیل است که در موسیقی نوآوری وجود ندارد.

منتشری در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور آهنگسازان جوان بااستعداد زیاد داریم ولی انگیزه‌ای در وجود آن‌ها دیده نمی‌شود. خوانندگان قدیمی و جدید همه متعلق به این آب‌وخاک هستند فقط باید شرایط را برای آن‌ها فراهم کنیم. خواننده باید سبک و شیوه‌ای مخصوص خودش را داشته باشد تا بتواند در دل و جان مردم نفوذ کند اما متأسفانه کسی نیست تا این افراد را راهنمایی کند.

این خواننده در پایان گفت: موضوع دیگر این است که بسیاری از این افراد به دلیل هزینه بالای کلاس‌های موسیقی نمی‌توانند آموزش کافی ببینند. متأسفانه آموزشگاه‌های موسیقی ماهیانه چند صد هزار تومان از هنرجوی موسیقی می‌گیرند به همین دلیل خیلی‌ها نمی‌توانند این هزینه‌ها را بپردازند. قبل از انقلاب مرکز حفظ و اشاعه بود که در آنجا به 800 هنرجو مجانی آموزش می‌دادند ولی امروزه این مراکز وجود ندارد. ما چندین سال در این مراکز تدریس می‌کردیم و موسیقی‌دان‌های خوبی برای آینده کشور تربیت کردیم اما امروزه هنرجویان مظلوم واقع شده‌اند و باید هزینه‌های زیادی را برای یادگیری بپردازند.