سرویس موسیقی هنرآنلاین: تالار رودکی شامگاه 5 اسفندماه میزبان مارتین کولشتت، پیانیست و آهنگساز آلمانی بود. این هنرمند 29 ساله تا به حال دو آلبوم‌ با نام "روز Tag " و "شب nacht " منتشر کرده که هر دوی آنها بسیار پر فروش بوده‌اند.

پیانو‌نوازی متفاوت کولشتت از همان ابتدای کار نظر بینندگان را به خود جلب کرد. در لحظاتی از موسیقی او آواهایی به گوش می‌رسید که شبیه اصوات الکترونیک یا سازهای کوبه‌ای بود و شاید اگر مخاطب بدون دیدن اجرا، این بخش‌ها را بشنود متوجه نشود که این صداها از ساز پیانو به وجود آمده است. موسیقی کولشتت در عین اینکه ترکیبی از گونه‌های مختلف موسیقی مانند کلاسیک، پاپ، مینیمال و معاصر است، ویژگی‌های خاصی دارد که قطعات او را منحصر به فرد کرده و نوعی از موسیقی تجربی را به مخاطب ارائه می‌دهد. جملات غیرملودیک و فضاسازی‌های صوتی بخشی از اجرای او بود که در کنار نغمه‌های شاعرانه و زیبا، تجربه‌ای متفاوت را برای مخاطبان ایجاد می‌کرد.

اکول خاص کولشتت هم از نکات جالب توجه این کنسرت بود. خم شدن زیاد او روی پیانو متفاوت از فرم رایج نشستن نوازندگان پیانو بود و چهره نوازنده نیز در ارتباط تنگاتنگ با آنچه می‌نواخت، تغییرات بسیاری داشت.

پس از اجرای اولین قطعه کولشتت ضمن ابراز خوشحالی از نخستین حضور خود در ایران گفت: قصد دارم قطعه‌ای از دوران بچگی خود را اجرا کنم که فکر می‌کنم مناسب این فضا است.

پس از اجرای این قطعه که فضاهای مختلف رمزآلود، سرخوشانه و هیجان‌انگیز را دربر می‌گرفت، کولشتت در مورد آثار خود گفت: بیشتر قطعات با بداهه تکمیل می‌شوند و حدود 70 درصد آنها در لحظه شکل می‌گیرد. بنابراین هر قطعه به تماشاگران و کشوری که در آن اجرا می‌کنم بستگی دارد. قطعه بعدی یک اثر تجربی است و نمی‌دانم چگونه پیش خواهد رفت.

این قطعه شاد و پر انرژی در حالی اجرا شد که کولشتت با ضربات محکم پای خود بر روی زمین نقش پرکاشن را در همراهی با پیانو اجرا می‌کرد.

پس از اجرای یک قطعه بداهه، کولشتت در مورد قطعه بعدی گفت: دیروز با پیمان یزدانیان ملاقات کردم. با هم چای خوردیم و ساز زدیم و یک گفت و گوی جالب و عمیق میان ما شکل گرفت. خیلی خوشحال هستم که او را به روی صحنه دعوت کنم تا قطعه‌ای را با یکدیگر بنوازیم.

یزدانیان هم با آمدن روی صحنه گفت: ابتدا قرار بود کولشتت تعدادی از قطعات مرا بنوازند، اما بعدا تصمیم گرفتیم اجرای مشترکی داشته باشیم. ما دیروز و امروز دو بار با یکدیگر ساز نواختیم و حالا قرار است برای دفعه سوم با هم بداهه‌نوازی کنیم تا شما شاهد آن باشید.

سپس دو نوازنده پشت پیانو نشستند و شروع به نواختن کردند. قطعه‌ای پر انرژی و شتابان شکل گرفت که دو نوازنده در طول اجرای آن چند بار جای خود را با هم عوض کردند تا به قسمت‌های مختلف ساز دسترسی داشته باشند.

پس از آن بار دیگر قطعه‌ای بداهه توسط کولشتت اجرا شد و این نوازنده جوان با راحتی و صمیمیت خاصی که داشت به توصیف حال خود پرداخت و بر اساس آن شروع به نواختن کرد.

این اجرا در قالب نخستین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا انجام شد که توسط گروه موسیقی دانشگاه هنر و با ریاست حمیدرضا دیبازر در بخش‌های رقابتی، جنبی و ورکشاپ برگزار می‌شود. تا به حال برنامه‌هایی مانند رسیتال پیانوی دلبر حکیم‌اُوا، کنسرت نوجوان ایران به رهبری شهرام توکلی و رسیتال فلوت فیروزه نوایی در این جشنواره برگزار شده و تا تاریخ هفتم اسفندماه ادامه خواهد داشت.