سرویس موسیقی هنرآنلاین: آیین رونمایی از نسخه تصویری "خداوندان اسرار" کاری از سهراب پورناظری با صدای همایون شجریان با حضور شجریان، پورناظری و عباس سجادی در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای برنامه دو اپیزود از این آلبوم به ترتیب "خداوندان اسرار" و "آیینه‌ها" از نمایشگر داخل سالن پخش شد و سپس عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرا با مقدمه‌ای برنامه را رسماً آغاز کرد.

"خداوندان اسرار" آلبومی در سه اپیزود

سهراب پورناظری ابتدا در توضیح آلبوم تصویری خداوندان گفت: "خداوندان اسرار" دارای سه اپیزود است که با شعر مولوی آغاز می‌شود و بعد از گذر از خیام مجدداً به مولوی بازمی‌گردد و در پایان با حافظ به اتمام می‌رسد. در این آلبوم یکی از ساخته‌های پدرم کیخسرو پورناظری با نام "یاوران" هم استفاده شده است.

وی افزود: ما حدود سال‌های ۹۰-۹۱ این پروژه را انجام دادیم و بیش از ۵۳ اجرا در ایران و سراسر دنیا از این کار داشتیم. این اثر شروع همکاری من و همایون و تجربه‌ای مغتنم است که در سه اپیزود انجام شده است.

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان"خداوندان اسرار"

پورناظری سپس به همکاری با رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری اشاره کرد و گفت: این کار توسط رخشان بنی اعتماد کارگردانی شده و باران کوثری نیز طراحی صحنه را بر عهده داشته است. ما داشتیم کار را پیش می‌بردیم که آشنایی با باران کوثری باعث شد من از او درخواست کنم که طراحی صحنه کار را برعهده بگیرد. در ادامه ما برای این پروژه مشورت‌هایی را با خانم بنی‌اعتماد انجام دادیم که آقای کوثری پیشنهاد کرد، خود خانم بنی‌اعتماد طراحی این اثر را برعهده بگیرد. ما نیز قبول کردیم و فرصت مغتنمی برای ما به‌شمار می‌آمد.

آلبوم در دو لوح فشرده منتشر می‌شود

همایون شجریان درباره فضای آلبوم "خداوندان اسرار" توضیح داد: آلبوم تصویری "خداوندان اسرار" متفاوت از کنسرت "آیینه‌ها" است و طراحی دکور آن هم فرق دارد. این اثر در دو لوح فشرده به دست مخاطبان موسیقی می‌رسد که یک لوح مربوط به اجرای موسیقی و دیگری مستندی در این ارتباط است. البته از این‌که آلبوم "خداوندان اسرار" به دو لوح فشرده تقسیم شده، سود مالی عاید من و شرکت "ایران‌گام" نمی‌شود، بلکه التزام باعث این اتفاق شد.

آهنگساز آلبوم "خداوند اسرار" نیز در این‌باره گفت: به خاطر حجم و فرمت‌ فایل‌های صوتی و تصویری، امکان این وجود نداشت که همه پروژه "خداوندان اسرار" در یک بسته باشد. بنابراین آلبوم تصویری در دو لوح فشرده و پیشتر آلبوم صوتی نیز در یک لوح فشرده به مخاطبان موسیقی تقدیم شد. پس مطمئن باشید به هیچ وجه انگیزه مادی در این کار وجود نداشته است.

استاد شجریان در سلامت به سر می‌برد

در بخشی از این نشست همایون شجریان وضعیت جسمی استاد شجریان را این‌گونه توصیف کرد: خدا را شکر حال پدرم نسبت به چند ماه پیش خیلی بهتر شده و ایشان الآن در سلامتی به سر می‌برد. با این وجود، پدر همچنان به استراحت احتیاج دارد و پس از آن باید وارد مرحله شیمی درمانی شود. ایشان طی ماه‌های گذشته ۱۵ جلسه رادیوتراپی کرده و درگیر آسیب‌های عصبی این فرایند پزشکی است. خوش‌بختانه پیشرفت بیماری پدر تغییری نکرده اما سرطان همیشه در کمین است و ما باید مراقب بود تا تغییری در مکانیزم سلامت او به وجود نیاید.

وی در خصوص فعالیت‌های هنری استاد نیز گفت: کارهای پدر مجوز دریافت کرده است. یکی از این آثار منتشر شد و بعدی‌ها به‌زودی منتشر خواهند شد، اما در خصوص برگزاری کنسرت، در حال حاضر پدر فعلاً امکان حضور روی صحنه را ندارد.

همکاری مشترک پورناظری و استاد شجریان

سهراب پورناظری نیز درباره استاد شجریان گفت: به اعتقاد من مجوز آلبوم و فعالیت استاد شجریان باید 5 سال پیش داده می‌شود چون الآن و در شرایطی که استاد شجریان در بستری بیماری هستند، هر کودکی می‌داند که این مجوز با چه هدفی به ایشان داده شده است.

این آهنگساز از همکاری خود با استاد شجریان خبر داد و تصریح کرد: ما یک اثر مشترک با استاد محمدرضا شجریان داریم که ادامه تولید آن بعد از بهبود کامل اوضاع ایشان انجام خواهد شد، بنابراین توضیح درباره جزئیات اطلاع‌رسانی آن را نیز به ماه‌های آِینده موکول خواهیم کرد.

همکاری با ارکستر ملی ایران فرصت مغتنمی است

همایون شجریان که گویا گزینه اول ارکستر ملی ایران برای اجرای موسیقی با کلام در جشنواره فجر و اجراهای بعدی این ارکستر بوده، در خصوص صحبت‌های چندی پیش فریدون شهبازیان گفت: ارکستر ملی ایران به رهبری استاد شهبازیان به دنبال من می‌گشت تا مرا به اجرای مشترک دعوت کند. از آن‌جایی که من شماره ایشان را در گوشی خودم ذخیره نداشتم، متأسفانه به تماس‌هایی که با من گرفته می‌شد پاسخ نمی‌دادم و این فرصت را از دست دادم چون ایشان برای انتخاب خواننده عجله داشتند.

وی در ادامه افزود: همکاری با آقای شهبازیان که یک استاد مسلم موسیقی است، خواست قلبی من است و برایم یک فرصت مغتنم به شمار می‌رود. برنامه‌ اجراهای من در سال آتی یک برنامه فشرده است که مدیریت آن مرا نگران می‌کند ولی اگر فرصت همکاری با ارکستر ملی ایران به وجود بیاید، قطعاً دوست دارم که با آقای شهبازیان کار کنم.

ادبیات غنی کشورمان دارد حذف می‌شود

در بخش دیگری از این نشست مسأله توجه نسل جدید به موسیقی اصیل ایرانی مطرح شد که همایون شجریان و سهراب پورناظری به این مسأله واکنش نشان دادند. در این بخش همایون شجریان گفت: نسل آینده کشورمان باید موسیقی اصیل را بشنود و از آن استفاده کند. الآن در جامعه ما پیوند دادن نسل جدید به ریشه اصیل موسیقی کار بسیار مشکلی است. من تمام تلاش خود را کرده‌ام که موسیقی اصیل ایرانی به بهترین نحو به نسل جدید مردم ایران انتقال داده شود.

سهراب پورناظری در تکمیل سخنان شجریان گفت: نوجوان و جوان ایرانی باید به سمت ادبیات کهن کشیده شود چراکه متأسفانه این ادبیات در حال حذف شدن است و برای حفظ آن باید تلاش کرد. الآن خیلی از مردم ما حتی یک بیت از اشعار حضرت حافظ را هم حفظ نیستند. همین‌ها باعث شده که یک شبکه ترکیه‌ای برای جامعه ما فرهنگ تعین می‌کند. این یک هشدار بزرگ به مسئولین ماست که باید مراقب فرهنگ جامعه باشند.

موسیقی متن فیلم "رگ خواب" آلبوم می‌شود

همایون شجریان درباره فعالیت‌های آتی خود گفت: اثری با فردین خلعتبری دارم که حدود ۵ سال پیش ضبط آن انجام گرفت و هنوز به مرحله انتشار نرسیده و امیدوارم بتوانیم در سال جاری آن را منتشر کنیم. خودم هم درگیر پروژه دیگری هستم که بنا دارم هر چه زودتر کار آن را نیز آغاز کنم. یک اثر دیگر نیز با علیرضا قربانی داریم که تمام مجوزهای آن گرفته شده و شبانه روز در حال آماده سازی نهایی کار هستیم تا آن را نیز برای انتشار آماده کنیم البته پروژه موسیقی فیلم "رگ خواب" نیز در ردیف برنامه‌های تولیدی ما قرار دارد که حالا نمی‌دانم در ابتدا قرار است قرعه به نام انتشار کدام آلبوم بیفتد.

سهراب پورناظری نیز در خصوص موسیقی فیلم "رگ خواب" و حواشی به وجود آمده آن گفت: متأسفانه فارغ از ماجراهایی که برای داوری بخش آهنگسازی فیلم به ویژه در مورد فیلم "رگ خواب" اتفاق افتاد، اتفاق ناخوشایند دیگری نیز افتاد. اینکه دوستان برگزیده مراسم اختتامیه بدون هیچ گونه اجازه‌ای از من یکی از قطعه‌های پرطرفدار فیلم به خوانندگی همایون شجریان را روی یک کلیپ برای حاضران در مراسم پخش کردند و ماجرا به قدری برای ما گیج کننده بود که اصلاً نفهمیدیم این قطعه چطور به دست آنها رسیده است حتی جالب است شما بدانید این قطعه فقط اتودی از کار بود که واقعاً نمی‌دانم چطور به دست دوستان رسیده است.

آلبوم تصویری "خداوندان اسرار" با صدای همایون شجریان به آهنگسازی سهراب پورناظری به تهیه‌کنندگی صدرالدین حسین‌خانی توسط شرکت ایران گام فردا چهارشنبه 4 اسفند ماه منتشر می‌شود. در این اثر تصویری همچنین مجتبی میرتهماسب به عنوان مشاور کارگردان و مجری طرح، هایده صفی‌یاری و سپیده عبدالوهاب تدوین و باران کوثری طراحی لباس و صحنه حضور داشته و مدیریت تصویربرداری نیز برعهده‌ علی تبریزی بوده است.