سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر میرآترا شامگاه 11 بهمن ماه در تالار رودکی به صحنه رفت. این گروه که در برنامه‌های قبلی خود با تعداد زیادی نوازنده به صحنه می‌رفت این بار با پانزده نوازنده به اجرای قطعاتی بر اساس گروه نوازی تنبور پرداخت. آهنگسازی بیشتر قطعات این کنسرت برعهده میر امیر میری و خواننده آنها محمد کرد بود.

سید حبیب افشار، شهرام شیری، سیامک صادقی، هادی نجفی، شادی ابوالحسنی، ماندانا فرمانی، سپیده موسوی، چشمه اخوت و آرزو عظیمی نوازندگان تنبور ارکستر میرآترا بودند که به همراه مهرداد مسعودی فرید نوازنده کمانچه، علی شیرازی نوازنده بربط، حمیدرضا یوسفی و نبیل یوسف شریداوی نوازنده سازهای کوبه‌ای و محمد جواد عبدالهادیان به اجرای برنامه پرداختند.

اجرا با حضور نوازندگان سازهای سنتی و در غیاب گروه تنبورنواز آغاز شد. آواز "پیر یگانه" بر اساس شعری از مولانا با همراهی تنبور میری و سازهای کوبه‌ای اجرا شد. پس از آن با حضور همه اعضای گروه روی صحنه، میری با برشمردن حوادث تاسف بار چند روز اخیر، قطعه بعدی را به درگذشتگان پلاسکو، سیل زدگان سیستان و بلوچستان و کول‌بران حادثه دیده کردستان تقدیم کرد.

این قطعه بی‌کلام که "با من بمان" نام داشت در فضایی آرام و سنگین اجرا شد، در حالی که اجرای ملودی اصلی آن بر عهده کمانچه بود و تنبورها با مضراب‌های ساده آن را همراهی می‌کردند. پس از آن نوبت به اجرای قطعه " ای پادشه خوبان" اثر سیدخلیل عالی‌نژاد رسید که بر روی غزلی از حافظ ساخته شده و عبارت " هو حق مددی بنما، بر ما نظری بنما" به عنوان ترجیع‌بند آن تکرار می‌شد.

ارکستر

قطعه بعدی به نام "خدا خوان" با شعری از فروغی بسطامی اجرا شد و سپس آواز "دلبر من" بر اساس شعری از میر امیر میری اجرا شد. این قطعه با راست و چپ‌های مداوم تنبورها همراه بود در حالی که جواب آواز را بربط بر عهده داشت. با اجرای قطعه "امید" با شعری از مولانا و آهنگسازی چشمه اخوت بخش اول برنامه به پایان رسید.

بخش دوم کنسرت با یکی از شناخته شده‌ترین آثار مرحوم سیدخلیل عالی نژاد آغاز شد. "مولا جان" بر اساس شعری از بابا طاهر که سالها پیش در آلبوم " ثنای علی" شنیده شد، جان دیگری به این کنسرت داد. این تصنیف که قبلاً با صدای بم سیدخلیل عالی‌نژاد و فقط با نواختن تنبور شنیده شده بود این بار با صدای چپ کوک محمد کرد و اضافه شدن کمانچه و بربط اجرا شد.

با اجرای قطعه "افسونگری" نوبت به اجرای قطعه بی‌کلام "در سماع او" رسید. تک‌نوازی تنبور میری پس از گذشت مدتی با سازهای کوبه‌ای همراه شد و این قطعه سرانجام با دو نوازی کوبه‌ای‌ها پایان یافت. قطعه "ای عشق" با شعری از هوشنگ ابتهاج در حالی اجرا شد که مانند بیشتر قطعات قبلی صدای کمانچه بیشتر از تنبورها به گوش می‌رسید. اما در این قطعه در حالی که تنبورها به اجرای پایه‌ای ساده می‌پرداختند، کمانچه وظیفه جواب آواز را هم بر عهده داشت. پایان بخش کنسرت میرآترا اجرای قطعه " با خیال رویش" بود.

این برنامه با سرپرستی ویدا لقمانی و مدیریت هنری سید امین موسوی اجرا شد.