سرویس موسیقی هنرآنلاین: جمعه هفته گذشته با برگزاری آیین اختتامیه در تالار وحدت، سی و دومین جشنواره موسیقی فجر رسماً به کار خود خاتمه داد.

در شب اختتامیه همچون سال گذشته، جایزه‌ باربد به بهترین‌های بخش‌های موسیقی پاپ، تلفیقی، کلاسیک و سنتی تعلق گرفت و در کنار این جایزه، از چند موزیسین شاخص دیگر نیز با اهدای یک لوح، تقدیر به عمل آمد که به پاس تولیدات با ارزش این هنرمندان، اتفاق شایسته‌ای از سوی ستاد جشنواره فجر محسوب می‌شد.

در میان افرادی که موفق به دریافت لوح تقدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر شدند، نام 3 هنرمند بسیار به چشم آمد. آزاده مهدوی آزاد اولین هنرمند زنی است که موفق شد در بخش موسیقی پاپ بی کلام لوح تقدیر هیئت داوران را دریافت کند. همچنین شایان شکرابی نیز در اولین فعالیت رسمی خود به همراه گروه تلفیقی "دال" برای آلبوم پرفروش "گذر اردیبهشت" لوح تقدیر گرفت و علی جعفری پویان نیز تنها کسی بود که در آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برای نوازندگی موفق به دریافت لوح تقدیر هئیت داوران شد.

نوید روزهای بهتر برای فعالیت بانوان

آزاده مهدوی آزاد نوازنده ساز هارمونیکا که در آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر برای آلبوم "شانزلیزه" لوح تقدیر ویژه هیئت داوران در بخش موسیقی پاپ بی‌کلام را دریافت کرد، در خصوص این اتفاق گفت: برای من دعوت به آیین اختتامیه مهم‌ترین اتفاق موسیقایی کشور و دریافت لوح تقدیر برای آلبوم "شانزلیزه" بسیار ارزشمند است چرا که این اتفاق نوید روزهای بهتری را برای فعالیت بانوان از جمله خود من در عرصه موسیقی می‌دهد.

مهدوی آزاد در خصوص اهمیت لوح تقدیری که از جشنواره فجر دریافت کرد اظهار داشت: من به عنوان یک خانم فعال در عرصه موسیقی بی‌کلام به خصوص در سبک‌های پاپ و راک، در شرایطی که فضای هنری کشورمان متفاوت از قبل و در مسیر پیشرفت قرار دارد و بانوان هنرمند کشور تلاش می‌کنند در مقابل برخی از برخوردهای تنگ‌نظرانه عده‌ای بر یأس‌شان غلبه کنند، لوحی ارزشمند دریافت کردم که برایم مسرت‌بخش است.

نوازنده آلبوم موفق "شانزلیزه" ادامه داد: ارج ‌نهادن و توجه به اولین آلبوم بی‌کلام من در مهم‌ترین مراسم موسیقایی کشور بسیار دلگرم‌کننده است. آلبوم "شانزلیزه" برای من حاصل دورانی پر از تلاش، انگیزه، عشق و جوششی درونی (بدون عامل دلگرم‌کننده بیرونی) بود!

آزاده مهدوی آزاد در ارتباط با نخستین آلبومش که در جشنواره فجر مورد توجه هیئت داوران قرار گرفت بیان کرد: آلبوم "شانزلیزه" شامل 8 آهنگ از موسیقی‌های خاطره‌انگیز فرانسوی است و با سازی ضبط شده که در ایران نگاهی چندان جدی به آن نمی‌شود. از این رو استقبال خوب از این آلبوم و دریافت لوح تقدیر برای آن از جشنواره موسیقی فجر، بسیار ارزشمند و نیروی محرکه‌ای برای ماندن و ادامه دادن است.

این نوازنده ساز دهنی در پایان به موفقیت جشنواره فجر اشاره کرد و افزود: جایزه باربد و اهدای لوح تقدیر به آثار برتر موسیقی، حضور پررنگ‌تر بانوان در جدول اجراهای جشنواره و توجه ویژه به شاخه موسیقی پاپ بی ‌کلام در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از نکات امیدوارکننده این فستیوال مهم موسیقی بود که طبیعتاً باعث افزایش انگیزه فعالان در عرصه موسیقی به خصوص بانوان و به دنبال آن ارتقای هر چه بیشتر این جشنواره خواهد شد.

اهدای جایزه به گروه‌های تلفیقی؛ اتفاقی نو و امیدبخش

شایان شکرابی آهنگساز، پیانیست و سرپرست گروه موسیقی "دال" که لوح تقدیر آلبوم برتر را در بخش موسیقی تلفیقی دریافت کرد، در خصوص دریافت این لوح بیان کرد: ما سال‌های زیادی نه برای گرفتن جایزه و لوح تقدیر، بلکه برای عشق‌مان به موسیقی تلاش کردیم و حالا خوشحالیم که این تلاش نتیجه داده و زحمت‌های‌مان دیده شد و از آن تقدیر شده است.

وی ادامه داد: این لوح به شخص بنده داده شد ولی شایسته‌تر بود که به گروه "دال" متشکل از امین هدایتی، یزدان بهمنی، میلاد سعدی و غزل مهدوی تعلق می‌گرفت چون همه این عزیزان به اندازه من در تولید آلبوم "گذر اردیبهشت" نقش داشتند. من دوست داشتم که این جایزه به گروه‌مان تعلق می‌گرفت ولی باز هم همین که جایزه به آلبوم "گذر اردیبهشت" داده شد برای‌مان جای خوشحالی دارد.

سرپرست گروه موفق و پرفروش "دال" ادامه اظهار داشت: خوشحالیم که جشنواره فجر در دو دوره اخیر اهمیت ویژه‌ای به بخش موسیقی تلفیقی داده و امیدوارم که این اتفاق در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند و جشنواره فضایی مناسب را برای کسب استعدادهای جدیدتر در موسیقی ایجاد کند.

شایان شکرابی در خصوص سیاست‌ اهدای جایزه باربد در جشنواره فجر گفت: اهدای جایزه باربد و لوح تقدیر به گروه‌های برتر موسیقی اتفاق خیلی خوبی است. جشنواره می‌تواند فضایی را به وجود بیاورد که استعدادهای تازه کشف شده بیشتر خودشان را نشان دهند. اهدای جایزه به همه کسانی که هنر قابل قبولی را ارائه می‌دهند با ارزش است ولی فکر می‌کنم که استعدادهای جوان بیشتر از شناخته‌‌شده و قدیمی‌های این حرفه نیازمند تشویق و گرفتن لوح‌های تقدیرند.

سرپرست گروه موسیقی "دال" در پایان ابراز داشت: جا دارد که از هیئت داوران جشنواره موسیقی فجر در بخش تلفیقی تشکر کنم که ما را قابل دانستند و این لوح تقدیر را به ما دادند.

جای خالی باربد نوازندگی در بین جوایز جشنواره فجر

علی جعفری پویان دارنده لوح تقدیر نوازندگی برای آلبوم "سفر به خویشتن" در بخش کلاسیک اهدای جوایز جشنواره موسیقی فجر گفت: اهدای لوح تقدیر به نوازندگی در جشنواره فجر باعث تشویق هنرمند و ایجاد انگیزه بیشتر برای او می‌شود.

این نوازنده سرشناس ویولن بیان کرد: من ابتدا فکر کردم که جشنواره می‌خواهد لوح تقدیری به پاس فعالیت چند ساله‌ام در حوزه نوازندگی استودیویی به من بدهد ولی وقتی متوجه شدم که این جایزه مخصوص یک آلبوم است، خیلی خوشحال شدم که به بخش نوازندگی نیز جایزه‌ای تعلق می‌گیرد.

وی افزود: البته جشنواره موسیقی فجر بخش مخصوص جایزه باربد نوازندگی ندارد و این یک جای خالی است که باید سال آینده به بخش جوایز باربد اضافه شود. به هر حال خیلی خوشحالم که در این دوره به نوازندگی نیز توجه شد و مورد بررسی هیئت داوران قرار گرفت. از این بابت ازشان متشکرم.

علی جعفری پویان ادامه داد: جایزه‌ای که من گرفتم خود جایزه باربد نبود، چون هنوز جشنواره این جایزه را برای بخش نوازندگی در نظر نگرفته ولی دوست دارم که این جایزه هم جزو افتخاراتم باشد تا پس از سال‌ها نوازندگی با منتخب شدن و دیده شدن در بین هیئت داوران، در کارم احساس مفید بودن داشته باشم. این‌گونه جوایز برای هر هنرمندی خوب است و انگیزه او را برای ادامه مسیر فعالیت‌ها و ارائه بهتر آثارش دوچندان می‌کند.  

نوازنده آلبوم "سفر به خویشتن" در پایان در خصوص آلبومی که مسبب دریافت لوح تقدیر برای او شد گفت: این آلبوم نوازندگی خیلی خوبی دارد. پویا باباعلی پسر بسیار با دانشی است و جزو آن دسته از آهنگسازانی است که خیلی‌ها او را نمی‌شناسند ولی انشاءالله با این جوایز و نگاهی که داوران به اثر او داشتند، قدری از زحمت‌هایش جبران شده باشد. خیلی خوب می‌شود که اگر آلبوم‌هایی که مهجور مانده‌اند، با چنین جوایزی بولد شده و شنیده شوند.