سرویس موسیقی هنرآنلاین: در مراسم پایانی جشنواره سی و دوم، همچون سال گذشته جایزه "باربد" به تولیدات موسیقی از مهر 94 تا مهر 95 در بخش‌های موسیقی پاپ، ایرانی، کلاسیک و تلفیقی و در دو زیر مجموعه با کلام و بی‌کلام اهدا شد. در این مراسم هنرمندان به نامی همچون علیرضا مشایخی، همایون شجریان، علیرضا قربانی، محسن چاوشی، مهیار علیزاده، نوید دهقان و... جایزه باربد را در بخش‌های مختلف دریافت کرده و از موزیسین‌هایی چون کاوه یغمایی، شایان شکرابی، بهاره فیاضی، آزاده مهدوی آزادی و... نیز تقدیر شد.

درباره اهمیت جایزه باربد تاکنون صحبت‌هایی شده و همه می‌دانند که در موسیقی ایران همواره جای یک جایزه رسمی برای اهدا به موزیسین‌های برتر خالی بوده است. در سال‌های پس از انقلاب چندین نشریه، سایت و خبرگزاری سعی کردند که به بررسی تولیدات موسیقی در طول سال بپردازند و جایزه‌ای نیز هر چند ناقابل به نفرات برتر بدهند. گرچه این اتفاق یک گام مثبت و قابل ارزش است ولی چنین جوایزی به خاطر نداشتن پشتوانه قوی مالی و غیر مالی، پس از مدتی کنار گذاشته شدند و البته رسمی نبودن‌شان هم آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

سال گذشته برای نخستین بار ستاد جشنواره موسیقی فجر به ریاست حمیدرضا نوربخش به ابتکار خود اهدای جایزه موسیقی باربد را به برنامه‌های اختتامیه جشنواره اضافه کرد که از آن اتفاق استقبال خوبی به عمل آمد و خیلی از هنرمندان فعال در حوزه موسیقی و همچنین اهالی رسانه به اهمیت اضافه‌شدن جایزه باربد پرداختند. امسال نیز در پی سیاست‌های ستاد سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، جایزه باربد طی مراسم اختتامیه در بخش‌های مختلفی به برندگان بهترین آثار تولید شده در طول سال اهدا شد که در ادامه نظر دو تن از موزیسین‌های صاحب "باربد" از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر را درباره آن خواهید خواند.

جایزه باربد برای موزیسین‌ها دلگرم کننده است

مهیار علیزاده آهنگساز موسیقی ایرانی که در آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، باربد دومین دوره بهترین آهنگسازی موسیقی با کلام ایرانی برای آلبوم "دخت پری‌وار" به او رسید گفت: وقتی خبر بردن جایزه را شنیدم خیلی خوشحالم شدم.

این خواننده که در آیین اختتامیه حضور نداشت درباره انتخاب خود به عنوان بهترین آهنگساز موسیقی ایرانی گفت: امسال هیئت داوران مرا مستحق دانستند و جایزه باربد را به آهنگسازی آلبوم "دخت پروی‌وار" هدیه دادند. من شب گذشته در تهران نبودم و امروز صبح به تهران رسیدم ولی خبر خوبی به من دادند که واقعاً خوشحالم کرد.

علیزاده ادامه داد: من در دوره قبل داوری جایزه باربد جشنواره موسیقی فجر داور بودم و البته برای آلبوم "در شعله با تو رقصان" به همراهی صابر ابر کاندید دریافت جایزه بخش تلفیقی هم شدم که در نهایت آن آلبوم جایزه نبرد.

آهنگساز برتر موسیقی ایرانی در خصوص جایزه‌اش توضیح داد: این جایزه به دوستان دیگر مثل فردین خلعتبری یا سهراب پورناظری که کاندید این بخش بودند هم تعلق دارد. این که کدام از ما جایزه را دریافت می‌کنیم فرقی نمی‌کند، مهم این است که مجموعه‌هایی مثل "دخت پری‌وار" یا "من عاشق چشمت شدم" که برای‌شان زحمت کشیده شده، بتوانند دیده شوند.

مهیار علیزاده افزود: این‌گونه مراسم‌ها، جوایز و تشویق‌ها برای هنرمندان باعث می‌شود که ما برای کار کردن دلگرم‌تر شویم. امیدوارم که این‌گونه جوایز ادامه‌دار باشد تا هنرمندان برای ارائه اثر با کیفیت‌تر تشویق شوند.

برنده باربد بهترین آهنگسازی درباره آلبوم "دخت پری‌وار" گفت: این آلبوم نیاز داشت که دیده شود. مدتی از انتشار این آلبوم گذشته بود و ما حتی کنسرت‌های آن را هم پشت سر گذاشته‌ایم. چند روز دیگر هم با آقای قربانی به همراه چند اثر از فردین خلعتبری عزیز در سالن برج میلاد دوباره این آلبوم را به روی صحنه خواهیم برد.

مهیار علیزاده در پایان در خصوص کیفیت جشنواره سی و دوم گفت: بعضی از دوستان به ساختار جشنواره و مدل اهدای جوایز آن نقد داشتند که به هر حال باید حرف آن‌ها هم تا یک حدودی شنیده شود که اگر نظرات خوبی دارند، نظرات آن‌ها هم اعمال شود تا در نهایت سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر از امسال هم بهتر شود. من به نوبه خودم به آقای نوربخش و تیم برگزارکننده جشنواره امسال تبریک و خسته نباشد می‌گویم.

 امیدوارم که جایزه باربد به طور جدی پیگیری شود

نوید دهقان دیگر آهنگساز برجسته موسیقی دستگاهی ایران که برای آهنگسازی آلبوم "از جان و از دل" برنده جایزه باربد شد گفت: هنرمندان وقتی اثری را ارائه می‌دهند، تلاش‌شان این است که آن اثر دیده شود و مخاطبان بیشتری آن اثر را بشنوند. وقتی کار شما توسط منتقدان و یک گروهی دیده می‌شود و عده‌ای ضعف و قوت‌های آن را نشان می‌دهند، خیلی خوشایند خواهد بود.

این آهنگساز ادامه داد: اگر حتی هنرمند واقع‌بین باشد و بداند که آن اثر را به شکل خیلی درست و اصولی تولید کرده، باز هم ممکن است 6 ماه بعد یک سری ضعف‌ها را در اثر خودش می‌بیند. قطعاً آثار همه هنرمندان پویا از این خصیصه برخوردار هستند و خود آن هنرمندان پس از گذشت چند وقت اشکالات اثرشان را متوجه می‌شوند. چنین ویژگی همیشه در ذهن و در کار من وجود دارد و همیشه دوست دارم اثری را تولید کنم که پس از مدتی به ایراداتی کمتری برخورد کنم.

دهقان در خصوص کسب جایزه باربد اشاره کرد: قطعاً هر کسی خوشحال می‌شود که اثرش مورد توجه منتقدان و موزیسین‌ها قرار می‌گیرد و من هم از این قائله مستثنی نیستم و باعث خوشحالی من است که اثرم مورد توجه قرار گرفته است. البته جایزه باربد باعث می‌شود که من بیشتر تلاش کنم و به کارم اهمیت بیشتری دهم.

وی افزود: امیدوارم که جایزه باربد هر ساله با رفع معایبش، به صورت خیلی جدی‌تری توسط مسئولین برگزار کننده پیگیری و دنبال شود چرا که این جایزه مثبتی در جریان موسیقی کشور تأثیر خیلی خواهد داشت.

این آهنگساز در پایان گفت: جایزه باربد می‌تواند در آینده مثل جوایزی که در سینما یا تئاتر به برگزیدگان داده می‌شود، برای هنرمندان دلگرم کننده باشد، مثل سیمرغ که در جشنواره فیلم فجر یک اعتبار و وزنی دارد. البته سیمرغ یک تجربه 35 ساله پشتش وجود دارد و جایزه باربد برای دومین سال است که به برگزیدگان موسیقی اهدا می‌شود. امیدوارم که هنرمندان نظرات‌شان را در مورد جایزه باربد ارائه کنند تا هر ساله نوع داوری‌ها بهتر شود. در این صورت جایزه باربد قطعاً تأثیر شگرفی در موسیقی ایران خواهد گذاشت.

 

جایزه باربد باید برای جشنواره فجر تعریف شود

در خصوص جایزه "باربد" آن‌چه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که این جایزه باید برای جشنواره موسیقی فجر تعریف شود تا تحت هر شرایطی تداوم یابد. در حال حاضر موزیسین‌ها نگران آنند که پس از تغییر ریاست و تیم ستاد جشنواره در دوره‌های آتی، نفرات جایگزین به سهولت این جایزه را کنار بزنند و بخش‌های مختلف خودشان را به جشنواره بیاورند ولی اگر این جایزه به عنوان یکی از بخش‌های اصلی جشنواره تعریف شود، با ورود هر مدیریت و ستادی به رأس امور جشنواره، "باربد" همچنان پا برجا مانده و رفته رفته اصالت پیدا می‌کند. مطمئناً هر جایزه‌ای در هر حوزه‌ای به مرور زمان به اصالت و ارزش رسیده و نمی‌توان انتظار داشت که جایزه "باربد" در دوره دومش همچون سیمرغ شناخته‌شده و معتبر باشد ولی این انتظار وجود دارد که این جایزه در تمامی ادوار پیش روی جشنواره موسیقی فجر، همچنان به تولیدات برتر موسیقی اهدا گردد. حتی اگر بنا باشد که در دوره‌های آتی جشنواره، اجراها نیز وارد مرحله رقابتی شوند و به اجراهای برتر جشنواره نیز جایزه برسد، همچنان "باربد" می‌تواند در حیطه خودش عمل کند و به آثار استودیویی اهدا گردد چرا که جشنواره موسیقی فجر معتبرترین و بهترین محل برای شناسایی آثار برجسته موسیقی در ایران است و جز آن کمتر نهادی پیدا می‌شود که بتواند جایزه‌ای به ارزش "باربد" به هنرمندان حوزه موسیقی اهدا کند.