سرویس موسیقی هنرآنلاین:  اول بهمن‌ماه در آخرین روز از اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر از ساعت ۱۵ گروه موسیقی سهند به سرپرستی و خوانندگی رشید وطن‌دوست  در تالار رودکی میزبان علاقه‌مندان موسیقی شد.

گروه سهند با همت رشید وطن‌دوست به عنوان خواننده و سرپرست گروه و تنی چند از هنرمندان با سابقه و تحصیل کرده موسیقی در سال ۱۳۷۰ تشکیل شد و تاکنون کنسرت‌های متعددی را در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است. گروه سهند سابقه شرکت در چندین دوره جشنواره موسیقی فجر را دارد که همواره موجب رضایت علاقه‌مندان به موسیقی آذری را فراهم کرده است.

در ابتدای برنامه رشید وطن‌دوست سرپرست و خواننده گروه ضمن خیر مقدم به حاضرین در سالن عنوان کرد که گروه سهند با حمایت‌های آقای مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی پا گرفت و به فعالیت‌های خود ادامه داد. سپس اجراها را معرفی کرد و گفت چند اجرای فولکلوریک و محلی توسط گروه اجرا می‌شود و همچنین ترانه‌های آذربایجانی و فارسی و بین‌المللی اجرا خواهد شد .

هنرمندانی که در این اجرا بسیار زیبا هنرنمایی کردند؛ رشید وطن‌دوست خواننده و سرپرست، روبن آزومانیان نوازنده باتجربه پیانو،  مهدی محققی نوازنده گیتار و خواننده، فراز نیا گیتار کلاسیک، پدرام مرندیز نوازنده گیتار، ثمین وطن دوست نوازنده گیتار و خواننده، بهروز فرمانی نوازنده کاخون، بهرامی نوازنده پرکاشن و احسان اسداللهی نوازنده آکاردئون بودند. 

در این اجرا قطعاتی از آهنگسازان بنام ایرانی و خارجی و همچنین قطعات محلی آذربایجانی، مانند؛ نازنین مریم به آهنگسازی محمد سریر،  گل یخ به آهنگسازی راجرزس، آواز کلاسیک ناپولیتن ایتالیایی، قطعه‌ای اسپانیایی، قطعه‌ای از پرو، آیریلیق به آهنگسازی علی سلیمی و ساری گلین با شعر ارجمند نواخته شد  که موجب رضایت مخاطبان را فراهم کرد و مورد استقبال زیادی از سوی حضار قرار گرفت . 

کرمانشاهی‌ها با چریکه آمدند

در سانس دوم از روز آخر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر نوازندگان گروه چریکه کرمانشاه  ساعت ۱۷ در سالن رودکی به هنرنمایی پرداختند.

گروه چریکه "فریاد" در سال ۱۳۸۸ با محوریت ساز تنبور به سرپرستی و آهنگسازی سید سلمان حسینی تاسیس شد. از فعالیت‌های این گروه می‌توان اجراهایی در کشورهای آلمان، روسیه، کردستان عراق، چند دوره جشنواره موسیقی نواحی و دو دوره جشنواره تنبور نوازان غرب ایران ( با کسب مقام اول و دوم ) و چندین اجرا در تهران  و همچنین انتشار آلبوم "جاودانگی" به خوانندگی حامد تمدن در سال ۱۳۹۳ را نام برد. 

در ابتدای این اجرا ؛ سیدفواد حسینی خواننده گروه چریکه کرمانشاه، ضمن خیر مقدم به مخاطبان وقوع حادثه غم انگیز پلاسکو را تسلیت گفت و با ابراز تاثر و ناراحتی عنوان کرد برنامه ما از این حادثه متاثر شده و قطعه اول را تقدیم می‌کنم به این عزیزان و ضمن تقدیر و معرفی استاد سید پیر محمد زنوری نوازنده با سابقه و توانمند تنبور مخاطبان را به دیدن این اجرا دعوت کرد.

سپس استاد سید پیر محمد زنوری به تنهایی به روی صحنه آمد و به همراه آواز محلی به نواختن تنبور به شکل دلنوازی پرداخت که مورد توجه مخاطبن واقع شد . 

پس از آن بقیه نوازندگان به روی صحنه آمدند و سرپرست گروه مجددا تسلیت گفت و اجرا بعدی را که یک قطعه آوازی محلی کرمانشاهی بود، به حادثه دیدگان و آتش‌نشانان فداکار و غیور تقدیم کرد .

در این اجرا قطعات و تصنیف‌هایی محلی و فولکلوریک کرمانشاهی و مقامات باستانی تنبور اجرا شد.  گروه چریکه با تکیه بر اصالت‌های تنبور منطقه کرمانشاه به اجرای شعرهای کردی و ملودی مقام‌های تنبور پرداختند.

بسیاری از تصنیف‌هایی که این گروه اجرا کرد، با سماع همراه بود.

قبل از اجرای آخرین تصنیف، با حضور کوروش اسدپور، خواننده مطرح ایل بختیاری، از پیرمحمد زنوری به‌عنوان پیشکسوت موسیقی نواحی تقدیر شد.

هنرمدانی که در این اجرا هنرنمایی کردند؛ سید فواد حسینی خواننده، آسو نادری سماع، سید سلمان حسینی تنبور، سید وصال حسینی تنبور، حسین کمال تنبک و کوزه و دهل، سید آریا حسینی تنبور، آسیه احمدی تنبور، پیام شریف‌نژاد رباب، حامد شمس عود، میلاد موسوی کمانچه و امین هنرجو دف بودند .

دفتر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی با اجرای موسیقی نواحی گروه چریکه کرمانشاه بسته شد.