سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر ملى ایران با شمایلى تازه و ترکیبى جوان و به همت فریدون شهبازیان تشکیل شده است.

در سال‌های نه چندان دور نیز ارکستر ملى را فرهاد فخرالدینى احیا کرد و طى سال‌ها توانست برنامه‌های بی‌نظیری را با خوانندگانى چون استاد شجریان، علیرضا قربانى، سینا سرلک، سالار عقیلى و... اجرا کرد و امروز با ترکیبى جدید و جوان دوباره متولد شده است.

این برنامه که شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد با استقبال مسئولین و مخاطبان علاقه‌مند به موسیقى ارکسترال ایرانى مواجه شد. سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد به همراه على جنتى وزیر ارشاد سابق و علی مرادخانی معاون هنری ارشاد در کنار حمیدرضا نوربخش و فرزاد طالبى به تماشاى این اجرا نشستند.

ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری در تالار وحدت

برنامه با اوورتور "آوار" از ساخته‌های فریدون شهبازیان اجرا شد و پس از آن علیرضا افتخاری با دعوت فریدون شهبازیان به روى صحنه آمد تا قطعه خاطره‌انگیز "نیلوفرانه" را به زیبایى تمام اجرا کند. رنگ خوب ارکستر و صداى همچنان دلنشین افتخارى، نوید بازگشت موسیقى ارکسترال به روزهاى طلایى خودش را بدهد.

پیش از آغاز برنامه فریدون شهبازیان با خوشامدگویى به وزیر و تبریک بابت تولد ارکستر ملى از وزیر ارشاد درخواست کرد حمایت همه جانبه اى از ارکستر ملى داشته باشند تا این ارکستر بتواند اجراهاى متعدد در دیگر نقاط جهان داشته باشد و بتواند سفیر فرهنگى ایران باشد.

اما این برنامه با تصنیف " بهشت یاد" از آلبوم نیلوفرانه ادامه پیدا کرد و خاطره سال‌های نه چندان دور را براى شنوندگان زنده کرد. قطعه بی‌کلام "سبک‌بال" و در پى آن دو تصنیف " در هواى تو" و "کوى بی‌نشان" پایان‌بخش قسمت اول این کنسرت بود تا پس از تنفسى کوتاه قسمت دوم آغاز شود.

اما در قسمت دوم قطعات شور عشق ١و٢ از ساخته‌های فریدون شهبازیان اجرا شد که با استقبال مخاطبان همراه بود و پس از آن با قطعه بی‌کلام "رهایی" ارکستر به استقبال چهارمضراب مشهور استاد دهلوى رفت. در ابتداى این قطعه فریدون شهبازیان با دعوت از تینا جامه گرمى، نوازنده ویولن دعوت کرد تا سولیست این قطعه بی‌نظیر باشد و جامه گرمى این قطعه را به زیبایی اجرا کرد.

ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری در تالار وحدت

 

نغمه "محرم راز" و "ساقی‌نامه" قطعات بعدى را تشکیل می‌دادند که البته ناهماهنگى مختصرى در بخشى از قطعه ساقی‌نامه باعث ایجاد حاشیه در حین اجرا شد تا اجرا بسیار خوب بخش اول را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. پس از اجراى این قطعات و در پایان کنسرت دو قطعه "بوسلیک" و تصنیف "شور عاشقانه " به کار ارکستر ملى در اولین شب اجراى خود پایان داد. "شور عاشقانه " با کلام فریدون مشیرى قطعه‌ای بسیار روان و دلنشین بود و شهبازیان آن را به زیبایی برای ارکستر تنظیم کرده بود.

عکس ها : بهاره اسدی