سرویس موسیقی هنرآنلاین: سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران یکشنبه‌شب میزبان شهرام شکوهی و امید حاجیلی بود.

ساعت از هفت گذشته بود. تیزر برنامه‌های جشنواره پخش شد و سپس شمارش معکوس در سکوت از ده به یک رسید. اما هنوز خبری از آمدن ارکستر نبود. جمعیت هم در سکوت انتظار می‌کشیدند.

پس از دقایقی دوباره شمارش معکوس طی شد و این بار ملودی‌ای برای دقایقی پخش شد، سپس اعضای ارکستر یک‌به‌یک‌ روی صحنه آمدند. ارکستر ملودی اولین قطعه را نواخت و شهرام شکوهی با قطعه "داغ اون روزا" روی صحنه آمد.

شکوهی پس از این قطعه گفت: در آغاز فصل جدیدی از فعالیت‌ها با جشنواره شروع کردیم. مدتی کم‌کار بودم، از این به بعد پرکارتر خواهم بود. برنامه جشنواره به علت ارتحال آیت‌الله رفسنجانی جابه‌جا شد. مجبورم کنداکتور را بی نفس بخوانم. امیدوارم لذت ببرید.

سپس قطعه "این رسم کجاست" را به عنوان دومین قطعه اجرا کرد. این قطعه نیز مانند قطعه ابتدایی، ریتمیک بود و باعث شد در اواسط جیغ جمعیت با آن همراه شود. شروع ملودی "دل دیوانه" با صدای جیغ حاضران همراه شد و آن‌ها در طول این قطعه شکوهی را در قسمت‌هایی همراهی کردند و با او هم‌صدا شدند.

"خواننده کم‌حرف بودن هم خیلی خوب نیست، اما من ترجیح می‌دهم بیشتر بخوانم تا حرف بزنم زیرا من خواننده‌ام نه گوینده." شکوهی پس از این جملات نظر جمعیت را برای قطعه‌ای شاد پرسید. حاضران نیز با تشویقشان نظر مثبت خود را اعلام کردند و "اسیر عشق" قطعه‌ای شادی پس از "دل دیوانه" شد.

"مدارا" با دست زدن‌های مرتب حاضران شنیده شد. همزمان با نواخته شدن این قطعه توسط ارکستر ترانه آن روی مانیتور نقش بسته بود. ترجیع‌بند این قطعه همراه با خوانش جمعیت تکرار شد. این قطعه با تشویق جمعیت پایان یافت که نشان از موفقیت این قطعه در بین طرفداران او داشت.

"مدتی به خاطر ناراحتی‌هایی که داشتم می‌خواستند به گوش‌هایتان زحمت ندهم. با بیشتر شدن فاصله زمانی خلأ درونیم پررنگ‌تر شد. انرژی‌هایتان، شادی‌ها و حتی ناراحتی‌هایتان زیباست تا نفس هست هستیم." جمعیت یک‌صدا بعد از صحبت شکوهی گفت: شهرام دوستت داریم.

شکوهی در ادامه گفت: "می‌خواهم با قطعه جدیدی سورپرایزتان کنم، اما احتمال این که‌ خودم سورپرایز شوم بیشتر است. چون تا الان این قطعه را نخواندم." مخاطبان او قطعه‌ای ساخته عادل فلاح و با ترانه‌ای از شهرام شکوهی را برای اولین بار در جشنواره شنیدند. در انتها جمعیت با دست‌هایشان رضایت خود را اعلام کرد.

سومین روز جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

سپس شکوهی از ارکستر زهی دعوت کرد تا به رهبری سامان محمدی روی صحنه بیاید. "وای از هوس" با ویولن‌نوازی هنرمندانه نوازندگان به زیبایی اجرا شد. "ای از هوس وای از هوس ای داد ای وای از هوس..." در پایان در سالن همخوانی شد.

او خاطره‌ای از اولین اجرایش تعریف کرد و قطعه "توبه شکستم" با صدای گیتار آغاز و با صدای ویولن ادامه یافت. قطعه بعدی، باز هم قطعه جدیدی بود که‌ تاکنون شنیده نشده بود. این قطعه با تشویق حاضران آغاز شد و با صدای زیبای دودوک به پایان رسید.

تا نفس هست"٬ "من و تو"، "ای دل نرو"٬ "لیلی و مجنون"٬ "عاشقان" دیگر قطعات این اجرا بودند.

عادل فلاح (پیانو و کیبورد)٬ نیما غفاری (درامز)٬ رامبد رأفت (گیتار باس)، مهدی پاشا زانویی (پرکاشن)، احسان یزدانی (کیبورد) سام میرزایی (گیتار اسپنیش)٬ محمود عریانی (ویولن)٬ آرش آذر (دودوک، کلارینت) به رهبری حسین کاشانیان نوازندگان ارکستر شکوهی بودند.

بمب در سالن میلاد نمایشگاه

دومین سئانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به امید حاجیلی اختصاص داشت.

حاضران در سالن پس از شمارش معکوس با تشویق‌هایشان از ارکستر برای حاضر شدن روی صحنه دعوت کردند. با شروع شدن کلیپ قطعه‌ای به نام "تردست" صدای تشویق‌ها به اوج خود رسید. اعضای ارکستر یک به یک روی صحنه حاضر شدند. امید حاجیلی قبل از ورود به صحنه از جمعیت خواست تا انرژی خود را با فریاد و جیغ نشان دهند. شروع ملودی قطعه شاد "وقت گل نی" آغازگر انعکاس انرژی جمعیت به سن بود.

او سپس با مخاطبانش حال و احوال کرد و ابراز خوشحالی کرد که‌ این بار در بخش اجرایی جشنواره حضور دارد. او که سال گذشته بر صندلی داوری نیز نشسته بود، خواست شبی پرانرژی را رقم بزند.

دومین قطعه "دوباره" بود. این قطعه نگذاشت شور سالن فروکش کند و در ادامه قطعه اول حاضران را با خود همراه کرد. پس از "افتاد"، ارکستر سراغ قطعه "وای وای" رفت. حاجیلی از جمعیت خواست تا او را همراهی کنند، حاضران هم کم‌ نگذاشتند و "وای وای" را با تکرار کردن "وای وای... وای وای" های ترانه آن، تا انتها با شادی دنبال کردند.

سومین روز جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی

او از مسعود پهلوان، نوازنده نی انبان، دعوت کرد تا با صدای این ساز قطعه‌ای جنوبی بخواند. پس از تک‌نوازی نی انبان ارکستر هم با صدای این ساز همراه شد. "ای داد" حال و هوای گرم جنوبی را در سالن حاکم کرد.

قطعه "برای عاشقی دیره" انتخاب بعدی حاجیلی برای لیست اجرایش بود. این قطعه که‌ او به همراه رضا صادقی منتشر کرده بود، مورد استقبال جمعیت قرار گرفت. این قطعه با پخش تصاویری رنگی همراه شد، رنگ‌های شاد نقش بسته بر مانتیورها به ایجاد فضای پرشور قطعه کمک کرد. امید حاجیلی در انتها ساز ترومپت خود را به دست گرفت و برای شکل‌گیری ملودی این قطعه با ارکسترش هم‌صدا شد.

سن برای اجرای دو قطعه "ترک دیار" و "رعنا" آماده شد. حاجیلی ‌که بیشتر قطعاتش تنظیم‌هایی مدرن از موسیقی نواحی است برای اجرای این دو قطعه در دایره نوازندگانش نشست. "ترک دیار" را با فضایی خراسانی اجرا نمود و با "رعنا" میلاد را به شمال کشور برد.

"اصلاً فکر نمی‌کردم اجرای امشب پرانرژی باشد اما برخلاف آنچه انتظار داشتم، بود. همه این‌ها حاصل انرژی شماست، ممنونم از شما." او پس از این جملات از وحید اسداللهی نیازی دعوت کرد.

حاجیلی در ادامه گفت: "خوشحالم که‌ این سبک را انتخاب کردم که‌ بتوانم با شادی کنارتان باشم و در این چند ساعتی که اینجا هستیم خوب باشیم و با انرژی از سالن بیرون برویم." او بعد از جمعیت خواست دست‌هایشان را بالا بیاورند و با دست زدن‌ها قطعه بعدی را همراهی کنند. "دلبر سیاه" در سالن شنیده شد. در پایان این قطعه وحید اسداللهی با هنرمندی نواخت و حاجیلی شعر معروف "بری باخ " را با او خواند.

"بهترین سال‌های حضورم در عرصه پاپ زمان حضورم در ارکستر زنده‌یاد ناصر عبدالهی بود." حاجیلی سپس همزمان با پخش تصاویری از این هنرمند مرحوم، قطعه "نقش جمال" را همراه با صدای ناصر عبداللهی اجرا کرد.

پس از "باریکلا" در قطعه‌ای سولو، نوازندگان ارکستر به هنرنمایی پرداختند.

حاجیلی در حین اجرا قطعاتش از جمعیت می‌خواست تشویق‌ها و شادی‌شان را قطع نکنند و در طول تمامی قطعات جو شاد کنسرت پیوسته ادامه داشت.

در دقایق پایانی کنسرت به حاجیلی اشاره کردند که برای یک قطعه زمان دارد، اما حاجیلی گفت از امتیازهای داوری سال گذشته‌اش استفاده می‌کند. سپس با همراهی انرژی جمعیت سه قطعه دیگر را در انتها اجرا کرد.

سید فریدالدین موسوی (نوازنده کیبورد و پیانو)، آرشام غفوری (گیتار الکتریک)٬ مجید برومند (نوازنده گیتار باس)، اشکان پور فرخی (پرکاشن)٬ ارشیا والی و حسن فراهانی (ترومپت)، رامین زواری (درام)٬ مسعود پهلوان‌زاده (نی انبان و سرنا)٬ حسین شریفی و مهدی گل کرمی (ترومبون)٬ آرش صمیمی (ساکسوفون و نی)، اکبر شهریاری (پرکاشن و ادوات)٬ مهدی سرخ (سرنا)٬ محمدصادق گایینی (دهل)٬ وحید اسداللهی نیازی و رضا اسداللهی نیازی (ناقاره)، سامان علوی (گارمان) ارکستر حاجیلیتو را تشکیل می‌دادند.

محمد ماهرویان، سمیرا ملک، آناهیتا اعتمادی منش، مریم کی احمدی و علی مرادی به سرپرستی مجید کمالی گروه همخوان اجرا بودند.

مجید عبدی، محمدرضا مرادی، کیوان کیارس،... مهمانان این کنسرت بودند.

عکس ها : مجتبی عرب زاده