سرویس موسیقی هنرآنلاین: اولین نشست خبری جشنواره موسیقی فجر با حضور حجت اشرف‌زاده و صدرالدین حسین خانی برگزار شد.

حجت اشرف‌زاده در شروع نشست خبری کنسرتش در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر یک فستیوال بزرگ برای جمع‌شدن و دورهمی موزیسین‌های خوب ایرانی است. این جشنواره کاستی‌هایی دارد ولی تمام تلاش ما این است که اجرای قابل قبولی ارائه دهیم.

در ادامه سخنان اشرف‌زاده، حمید اکبرزاده آهنگساز آلبوم جدید این خواننده در مورد قطعاتی که او در کنسرتش اجرا می‌کند توضیح داد: حجت اشرف‌زاده در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر قطعاتی با تلفیق از موسیقی الکترونیک و موسیقی اصیل ایرانی اجرا خواهد کرد و در این کنسرت از چند قطعه جدید رونمایی خواهیم کرد. ما در این قطعات با به کارگیری ریتم‌های متنوع و استفاده از تنظیم‌های جدید، کنسرتی متنوع را برای مخاطبان در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم حاضران در برج آزادی از آن لذت‌ ببرند.

سپس صدرالدین حسین‌خانی مدیر شرکت ایران‌گام که به تازگی برای آلبوم جدید و تور کنسرت‌های آتی اشرف‌زاده با او به توافق رسیده است، در مورد آلبوم جدید و کنسرت پیش روی این خواننده گفت: آلبوم جدید حجت اشرف‌زاده تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد. کنسرت پیش رو نیز یک اجرای هیجان‌انگیز برای مخاطبان بخش موسیقی تلفیقی جشنواره خواهد بود؛ ولی باید توجه کرد که سالن متناسبی در اختیار گروه حجت اشرف‌زاده قرار داده نشده است. ما امیدواریم که در دوره بعد مسئولین جشنواره اقدامات لازم را متناسب با ظرفیت‌ گروه‌ها انجام دهند.

در ادامه اشرف‌زاده در تأکید صحبت‌های حسین‌خانی اضافه کرد: متأسفانه جشنواره در زمینه بلیت‌فروشی چندان موفق عمل نکرده است. الان خیلی از علاقه‌مندان به موسیقی تلفیقی نمی‌دانند که بلیت‌های این بخش را از کجا باید تهیه کنند. سامانه انتخابی برای بلیت‌فروشی کنسرت اکثر گروه‌های تلفیقی (به جز 2،3 گروه) یک سامانه تخصصی نیست که همین مسئله عملکرد جشنواره را در این زمینه ضعیف جلوه می‌دهد.

خواننده آلبوم "ماه و ماهی" در پایان سخنانش گفت: به نظرم گروه‌های موسیقی تلفیقی توانایی رقابت با بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر را دارند، به همین منظور می‌بایست بلیت‌فروشی این گروه‌ها خیلی جدی و حرفه‌ای‌تر صورت بگیرد. امیدوارم که در دوره‌های بعدی فضا به گونه‌ای طراحی شود که ما شاهد موفقیت اجراهای بخش تلفیقی در جشنواره باشیم و این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل با پیشرفت بهتری مواجه شود.

حجت اشرف زاده روز چهارشنبه 29 دی ماه ساعت 21:30 در سالن برج آزادی روی صحنه خواهد رفت.

از رولینگ استونز و کوئین تا پینک فلوید و بیتلز

دومین نشست خبری امروز به اشکان خطیبی، نیما رمضان  اختصاص داشت.

اشکان خطیبی خواننده کنسرت "راک دِ پِن" که به تازگی دو اجرا از این کنسرت را در سالن مستقل تهران و پردیس چارسو به روی صحنه برده و خود را آماده اجرای سوم در جشنواره موسیقی فجر می‌کند، ظهر روز شنبه 18 دی‌ماه در نشست خبری کنسرتش در جشنواره فجر گفت: کنسرت "راک دپن" (قلم را بچرخان) در جشنواره فجر، اجرای مجددی خواهد بود از اجرای ویژه برنامه "شب شنبه‌های حافظ" و کنسرت‌مان در پردیس سینمایی چارسو.

وی افزود: در این برنامه نیما رمضان، آرش سعیدی، اشکان آبرون، سروش عدل و بردیا امیری به عنوان نوازنده و سهیل دانش اشراقی (تصویرگر) مرا همراهی خواهند کرد و گروه ما در آن آثاری از رولینگ استونز، کوئین، پینک فلوید، بیتلز و چند قطعه نوستالژیک و منتخب از موسیقی راک بین‌المللی را اجرا می‌کند. این برنامه بیشتر از این‌که یک پرفورمنس موسیقایی باشد، یک پرفورمنس تجسمی است.

خطیبی در مورد بلیت‌فروشی جشنواره نیز تصریح کرد: بلیت‌فروشی این دوره از جشنواره موسیقی فجر جای انتقاد دارد و من قبل‌تر انتقاد کرده‌ام ولی از آن‌جایی که قرار است اجرای اولم را در این جشنواره داشته باشم، ترجیح می‌دهم که بیشتر از این در این مورد صحبت نکنم تا نقاط منفی آن پررنگ نشود.

خواننده کنسرت "قلم را بچرخان" ادامه داد: زندگی من با موسیقی عجین شده است. من مصائب موسیقی و مسائل گروه‌های بخش موسیقی تلفیقی را می‌شناسم و می‌توانم بگویم که دیوار ما کوتاه است. متأسفانه سالن‌ها و میزان دستمزدها آن‌چنان که باید نیست ولی همین برایم کافی است که به بهانه جشنواره موسیقی فجر، تعدادی از گروه‌های فعال حوزه موسیقی تلفیقی در یک‌جا کنار هم جمع خواهند شد.

اشکان خطیبی در پایان سخنانش به جای خالی برخی از موزیسین‌های سبک راک در جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و گفت: جای خالی اردوان انزابی‌پور و شهاب صادقی در جشنواره امسال احساس می‌شود که امیدوارم بتوانیم در آینده از حضور آنها نیز بهره‌مند باشیم. همچنین امیدوارم که از اتفاقات امسال جشنواره اعم از نکات منفی و یا مثبتی آن، درس بگیریم و در سال‌های بعد از تجربیات آن استفاده لازم را ببریم.

اشکان خطیبی روز سه شنبه 28 دی ماه ساعت 21:30 در سالن برج آزادی روی صحنه خواهد رفت.

در جشنواره موسیقی فجر گونه‌ای متفاوت از آثار مرا خواهید شنید

سومین نشست خبری این بخش از موسیقی به آریا عظیمی نژاد اختصاص داشت.

آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز و نوازنده برجسته کشور ظهر روز شنبه در نشست خبری کنسرتش در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: اعضای گروه من برای اجرا در جشنواره موسیقی فجر را برخی از دوستانم تشکیل می‌دهند که نوازندگانی حرفه‌ای هستند. زمانی‌که از ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر با من تماس گرفتند و پیشنهاد حضور گروهم در دوره جدید این جشنواره را ارائه دادند، من با کمال میل پذیرفتم چون معتقدم که ما می‌توانیم به موسیقی و جشنواره‌ها اجر و قُرب بدهیم.

این آهنگساز برجسته ادامه داد: شما در جشنواره موسیقی فجر گونه‌ای متفاوت از آثار مرا خواهید شنید. موسیقی نواحی یکی از علاقه‌مندی‌های من است و من حتی آن را از موسیقی سنتی و ردیفی خودمان هم جذاب‌تر می‌دانم. از طرفی من به موسیقی راک هم علاقه‌مند هستم. بنابراین در جشنواره موسیقی فجر تلفیقی از موسیقی مقامی و موسیقی راک را اجرا خواهم کرد که به نظرم فضای آلترناتیو جالبی در می‌آید.

عظیمی‌نژاد رپرتوار تدارک‌ دیده شده برای کنسرت اخیرش را این‌گونه تشریح کرد: قطعاتی که در این کنسرت به همراه گروهم اجرا خواهم کرد، برگرفته از موسیقی مناطق مازندران، جنوب البرز، کردستان، خراسان و استان هرمزگان به همراه خوانندگی بزرگوارانی چون استاد اسحاقی، استاد خالو قنبر راستگو و تعدادی دیگر از هنرمندان بومی است.

سازنده موسیقی برخی از فیلم‌های مطرح کشور در پایان سخنانش گفت: باید با شرایط و سختی‌های موسیقی جنگید. این‌گونه که فکر کنیم همه چیز بد است و باید کنار بکشیم، اما این مسئله درست نیست و ثمره‌ای ندارد. پس باید کار کرد و با شرایط جنگید تا نقصان حوزه موسیقی جبران شود.

آریا عظیمی نژاد روز پنجشنبه 30 دی ماه ساعت 21:30 در سالن برج آزادی روی صحنه خواهد رفت.

سخت مشغول تمرین برای کنسرت‌مان در جشنواره هستیم

آخرین نشست جشنواره موسیقی فجر در روز شنبه 18 دی‌ماه مربوط به نشست کنسرت مشترک گروه کُر "نامیرا" و گروه کر "فیلارمونیک ایران" اختصاص داشت که با حضور سرپرست این دو گروه برگزار شد.

در ابتدای این نشست فرهاد هراتی آهنگساز و رهبر گروه کر "نامیرا" در توضیح کنسرت در جشنواره موسیقی فجر گفت: کنسرت مشترک ما اجرایی از پروژه "زمین مقدس" است که سال گذشته با استقبال قابل توجه مخاطبان در تالار وحدت تهران برگزار شد و ما تصمیم گرفتیم که برای اولین بار یک اتفاق عجیب را رقم بزنیم که بر اساس آن ۲ رهبر کر در یک کنسرت حضور پیدا می‌کنند.

فرهاد هراتی در ادامه افزود: اتفاقی که در کنسرت اخیرمان رخ می‌دهد، یک اتفاق ویژه است چرا که من و علیرضا شفقی‌نژاد مدیر گروه کر "فیلارمونیک ایران" برای اولین بار 150 نفر را در گروه‌های سنی کودک و بزرگسال به روی صحنه خواهیم برد.

رهبر گروه کُر نامیرا گفت: ما اکنون سخت مشغول تمرین برای کنسرت‌مان در جشنواره هستیم و می‌دانیم که این کنسرت می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. محتوای این کنسرت یک کار بسیار تلخ است و ما آن را بدون آنتراک اجرا خواهیم کرد. گرچه ابتدا و انتهای کنسرت ما با تلخی شروع و تمام نمی‌شود ولی به طور مستقیم روح و روان مخاطب را دچار چالش می‌کند.

پس از فرهاد هراتی، علیرضا شفقی‌نژاد مدیر گروه کر "فیلارمونیک تهران" نیز در مورد اجرای‌شان اظهار کرد: اجرای مشترک دو گروه کر نامیرا و فیلارمونیک تهران و قرار گرفتن این دو گروه در کنار یکدیگر جای خوشحالی دارد. برای من پرداختن به سوژه و موضوع محیط زیست و دغدغه‌های پیرامون‌ آن از جمله انقراض نسل حیوانات و هزاران مشکل دیگر مهم بود. ما می‌توانیم این دغدغه‌ها را با زبان موسیقی به مخاطب منتقل کنیم و از این بابت خوشحالیم که در یک پروژه با گروه کر نامیرا همکاری داریم. 

در پایان این نشست نیز فرهاد هراتی خبر از انتشار آلبوم پروژه "زمین مقدس" داد و گفت: ما از همان ابتدا تصمیم داشتیم که پروژه "زمین مقدس" را در قالب یک آلبوم موسیقی منتشر کنیم که خوش‌بختانه این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. این آلبوم اکنون در مرحله میکس و مسترینگ قرار دارد و اگر مشکلی به وجود نیاید، تا پایان سال جاری منتشر می‌شود.

فرهاد هراتی روز یکشنبه 26 دی ماه ساعت 2130 با گروه کر نامیرا در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.