سرویس موسیقی هنرآنلاین: کنسرت گروه نقش با عنوان "در گیسوی او پیچید" با آهنگسازی امیر شریفی و خوانندگی مجتبی عسگری به مناسبت ششمین سال فعالیت این گروه در روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ساعت 8 شب در تالار رودکی برگزار می‌شود.

امیر شریفی، آهنگساز و نوازنده‌ تار و سه‌تار در مورد آهنگسازی کنسرت پیش روی گروه نقش گفت: مسئله‌ نقش از روزی که آن را با برادر و دوست عزیزم، موسیقیدان توانا مهدی امامی بنیاد نهادیم همواره موسیقی کلاسیک ایرانی بوده است. محتوای این موسیقی در دو حوزه‌ موسیقی اساتیدِ دوره‌ قاجار و موسیقی پیش از قاجار با عنایت به موسیقی دوره‌های صفوی و تیموری، قابل طبقه‌بندی است.

وی در ادامه افزود: گروه نقش همواره به سبک و مبانی و زیبایی‌شناسی موسیقی اساتید مبرز قاجاری تعلق خاطر داشته و دارد. اما در سال‌های اخیر با استقبال از امکانات موسیقاییِ مغفول‌مانده در موسیقی قاجاری مانند ایقاع و فرم و نظام بازِ مُدال از امکانات موسیقی پیشاقاجاری استفاده و خود را با امکانات موسیقی کلاسیک قدیمِ ایران مرتبط کرده است. در کنسرت اخیر با عنایت به مبانی و مختصات هر دو حوزه‌ مذکور قطعاتی ساخته و پرداخته شده است و نیمه‌ی نخستِ کار بیشتر در فضای پیشاقاجاری و نیمه‌ی دوم عمدتاً در فضای قاجاری سیر می‌کند.

شریفی در مورد قسمت‌های مختلف کنسرت "در گیسوی او پیچید" توضیح داد: برنامه در دو قسمت اجرا می‌شود، اما این تقسیم‌بندی به فراخور زمان‌بندی مرسوم اجراهای زنده انجام شده است. در واقع، کل کار یک نوبت موسیقایی در دستگاه نوا است که شامل قطعات آهنگسازی‌شده و طراحی بخش‌های آوازی است که حدود یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد. همان‌طور که عرض کردم، بخش نخست بیشتر از امکانات موسیقی قدیم ایران و بخش دوم قالباً از امکانات موسیقی قاجاری بهره می‌برد.

این نوازنده موسیقی ایرانی در مورد معیارش در انتخاب مجتبی عسگری خواننده گروه گفت: من سال‌هاست که با فعالیت‌ها و توانمندی‌ها و روشمندی آقای عسگری آشنا بوده‌ام و ایشان با دوستان و همکاران هم‌گرایش من در موسیقی فعالیت‌های ارزشمندی داشته‌اند. طبیعی است که همیشه همراه‌شدن با افرادی که مبانی کار گروه نقش و زیبایی‌شناسیِ قطعات و سبک و سیاق آنها را بشناسند و به آن اعتقاد داشته باشند برای من در اولویتِ تام قرار دارد.

شریفی در مورد لزوم انتخاب یک خواننده‌ی هم‌دل و هم‌فکر تصریح کرد: اگر مجری در اجرای این گونه از قطعات اعتقاد باطنی نداشته باشد حاصل کار تصنعی خواهد شد. اعتقاد مجری به اجرای چنین قطعاتی ضامن اثرگذاری این موسیقی است و مجریان می‌بایست با تمام وجود این موسیقی را ابتدا درک و سپس اجرا کنند. از سوی دیگر اجرای چنین قطعاتی به لحاظ فنی و دانش موسیقایی ورزیدگی و توانمندی‌های خود را می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه آقای عسگری واجد تمام شرایط ذکرشده هستند. تجربیات متعدد اجرای قطعات مشابه با این اجرا را داشته‌اند و با تعهد و مسئولیت‌پذیریِ بالا در تمرینات متعدد شرکت کردند و برای ارتقا کار تمام تلاش خود را صرف کردند. از همه مهم‌تر، در تمام سال‌هایی که ایشان را می‌شناسم همیشه اولویت ایشان پرداختن به موسیقی جدّی و فاخر بوده است. اینها همه زمینه‌ی دعوت از ایشان در ذهن من بوده است.

شریفی درباره‌ تغییرات ایجادشده در گروه اظهار داشت: در کار گروهی، ما با انسان سر و کار داریم. اصلاً ساحت کار گروهی ساحتی انسانی است. بنابراین کار گروهی مانند زندگی است. مانند طبیعت است. افرادی می‌آیند و افرادی می‌روند. این جریان حیات یک گروه را برقرار نگاه می‌دارد. انسان‌ها مدام در حال تحول‌اند و این اساس هستی است. روزگاری شوق و توان همراهی دارند و روزگاری کمتر. انگیزه‌ها و مسیر زندگی افراد تغییر می‌کند. با این حال ما در سال‌های گذشته تمام تلاش‌مان را در گروه نقش کرده‌ایم که کمترین جایگزینی را داشته باشیم و این جایگزینی‌ها در نهایت احترام و دوستی انجام شود.

وی در پایان در مورد سختی‌های و پیچیدگی‌های تأسیس یک گروه گفت: معتقدم اگر گروه و سرپرست آن روشمند باشد سال‌ها زمان می‌برد تا نوازنده‌ای با آن روشمندی و انضباطِ مورد نظر تربیت و ورزیده شود. از طرفی بسیار زمان صرف می‌شود تا به لحاظ فنی و عاطفی و انسانی اعضای گروه به نقطه‌ تعادل برسند. ایجاد و حفظ گروهی که افراد آن همگی از یک ذهنیت موسیقایی برخوردار و به لحاظ فنی و دانش موسیقایی در تعادل باشند بسیار کار پیچیده‌ای است. ما در نقش به حرمت اهداف‌مان به این دشواری تن داده‌ایم. می‌دانم تا اندازه‌ای موفق بوده‌ایم و البته مقداری هم جبر روزگار ما را از ایده‌آل‌هایمان دور نگه داشته است.