سرویس موسیقی هنرآنلاین: ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی، دوشنبه شب پوئم سمفونی "سرزمین دلاوران" را در تالار روی صحنه برد.

 در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر شهر تهران به رهبری رازمیک اوحانیان و مهدی قاسمی هم‌صدا شدند تا از ساخته‌ احمد پژمان رونمایی شود.

"سرزمین دلاوران" به همت موسسه "پیام آزادگان" و "بنیاد رودکی" با قطعاتی از احمد پژمان رونمایی شد.

ساعت از نه گذشته بود و صندلی‌های روی صحنه مانند تماشاگران انتظار ورود ارکستر سمفونیک و گروه کر را می‌کشید. این انتظار پس از دقایقی با ورود مجری برنامه به پایان رسید. او پس جملات شروعی برنامه از مدیر موسسه پیام آزادگان دعوت کرد.

فریبرز خوب نژاد مدیر موسسه پیام آزادگان پس از سلام و خوشامدگویی، گفت: به رسم ادب و اخلاق آزادگان باید از همه کسانی که از ایده تا اجرای امروز زحمت کشیدند، تشکر کنم. تولید این اثر وظیفه ما بوده و باید انجام می‌شد. این موسسه یادگار حاج‌آقا ابوترابی‌ است و درصدد ترویج فرهنگ، آثار زیادی را منتشر کرده است. امشب کاری فاخر را خواهید شنید. طرح اولیه این اثر بر اساس صبر و پایداری بوده است. سپس از احمد پژمان و شهرداد روحانی نام برد و گفت: ما خواستیم بهترین‌ها را انتخاب و ‌با آن‌ها همکاری کنیم. شعر این سمفونی را عبدالجبار کاکایی سروده است. او سپس از محمدعلی بهمنی، علی مرادی خانی، ... تشکر کرد و به همسران آزادگان خیر مقدم گفت.

اجرای کنسرت پوئم سمفونی

مجری از ارکستر سمفونیک دعوت نمود تا روی صحنه بیاید. اعضای ارکستر در میان تشویق پیوسته حاضران در جای خود نشستند، سپس گروه کر وارد شد و در پشت ارکستر ایستاد.

پس از دکلمه عبدالجبار کاکایی، ارکستر قطعه ابتدایی "نیایش" را کوبنده و حماسی آغاز کرد. این قطعه شروعی برای روایتی از پیش از جنگ تا پس از جنگ بود. در این قطعه که پیش از جنگ را تصویر می‌کرد، هماهنگی بی‌نظیر اعضای ارکستر و گروه کر نمایانگر یکپارچگی ایران شد. پس از "نیایش"، کاکایی روی صحنه حاضر گشت. او از شروع جنگ هشت ساله دکلمه کرد و در آن از دفاع و رفتن رزمندگان به جنگ گفت تا مقدمه‌ای برای قطعه بعدی با نام " آغاز نبرد" باشد. در میان رفت‌وآمد آرشه‌ها، سازهای بادی نیز در این قطعه با ارکستر همراه شد.

قسمت سوم این سمفونی نواخته شد تا وضعیت رزمندگان را در "در بند دشمن" با موسیقی توصیف کند. این قطعه به آرامی با نوای ویولن آغاز شد و در ادامه‌ توانست فضای حزن را در عین امید و صبر بیان کند.

"نبرد دلیران" پس از دکلمه‌ای دیگر از عبدالجبار کاکایی، طنین انداخت. در "نبرد دلیران" همه سازها هم‌صدا شدند تا قسمت پایانی جنگ را روایت کنند.

دکلمه انتهایی کاکایی نوید فتح و پایان جنگ را داد و پیروزی پس از هشت سال دفاع مقدس با قطعه پایانی "جشن" یادآوری شد. این قطعه حماسی با شیرینی پایان نبرد و ورود آزادگان، حسن ختام پوئم‌ سمفونی "سرزمین دلاوران" بود.

حاضران در انتها ارکستر و گروه کر را تشویق کردند. شهرداد روحانی رو به جمعیت گفت: این قطعات را به انسان‌های والایی که با فداکاری و ازجان‌گذشتگی باعث شدند یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن نیفتد، تقدیم کردیم. کارهای هنرمندان به حمایت‌های بیشتر احتیاج دارد. باید این قطعات به جای‌جای ایران برسد. روحانی سپس از احمد پژمان دعوت کرد تا روی صحنه بیاید. پژمان از جمعیت خواست تا ارکستر و گروه کر را مورد تشویق قرار دهند. تماشاگران ارکستر سمفونیک تهران، گروه کر، احمد پژمان و عبدالجبار کاکایی تشویق کردند.

اجرای کنسرت پوئم سمفونی

بردیا کیارس کنسرت مایستر و دستیار رهبر، مازیار ظهیرالدینی و امیر باورچی کنسرت مایستر، مونیکا لران، امیر مینو سپهر، محمدرضا شریفی، فرناز خاکپور، آذین نصرتی، اشکان پویا نیا، هلیا محمدولی، گل‌آرا کیانبخت، مهسا زرندی ویولن اول، محمدرضا کریمی، تینا جامه گرمی، عرفان وکیلی، سانوا عندلیبی، نگین حاتمی، پیمان شامی، برهان همتی، علیرضا چهره قانی، سیما یاهو، مونا لواسانی، بابک مهدی خبازیان، مرضیه مزینانی ویولن دوم، امین زمان خان، پژمان اختیاری، دانیال جورابچی، اشکان نظر، الهام عادلی زاده، زهرا عبدالله زاده، رکسانا ریحانیان آلتو، مهرداد عالمی، ماکان خوی نژاد، نامدار مجیدی، هستی حامد سپاسی، پروشات زند آیین، هانیه کازرونی، غزاله شیرازی، آناهیتا ایزدی پارسا ویولنسل، پورنگ پورشیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، رضا دستفال، انوشا مصطفایی کنترباس، آرمین قیطاسی، شایان حاصلی، ماه سیما فلاحی فلوت، نازنین احمدزاده، کیمیا شربافیان ابوا، مینلی دانیلیان، علی یوسف زنجانی کلارینت، علیرضا متوسلی داراب، امیر ملکی زاده فاگوت، باربد بیات، فرزان بیژنی، سیامک میردادیان، میلاد عباسی، فاطمه یوسفی نژاد هورن، مصطفی بیات، کامیار ماندگاریان، رضا آذرنجات ترومپت، بابک میردادیان توبا، میلاد عمرانلو تیمپانی، سالار محمد اصغری، آرمین خیردان سازهای و محمد رضا صفی مدیر داخلی اعضای اجرایی ارکستر سمفونیک تهران در این کنسرت را تشکیل می‌دادند.

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی، محمد سریر آهنگساز و ... به تماشای این اجرا نشستند.