سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای پوئم سمفونی "سرزمین دلاوران" ظهر روز یکشنبه 12 دی‌ماه با حضور احمد پژمان آهنگساز، شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران، عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرا و فریبرز خوب‌نژاد مدیر مؤسسه پیام آزادگان در تالار وحدت برگزار شد.

احمد پژمان در ابتدای این نشست با اشاره به پوئم سمفونی "سرزمین دلاوران" گفت:‌ این اثر یک کار ملی است و روایت جنگ و جان‌فشانی‌هایی است که هم‌وطنان ما انجام دادند. سمفونی در مملکت ما لوث شده و نهادها و مدیران ما هم از این واژه خوششان آمده است. من اصرار داشتم که نام سمفونی برای این اثر انتخاب نشود و در همین راستا آقای روحانی پوئم سمفونی را پیشنهاد دادند که من هم از آن استقبال کردم، چرا که این اثر داستان‌گونه روایت می‌شود.

وی افزود: نیایش یزدان، آغاز جنگ، اسارت، نبرد و جانفشانی و شادی پایانی، پنج بخش پوئم سمفونی "سرزمین دلاوران" را تشکیل می‌دهند. من در این قطعه سعی کردم از موسیقی ایرانی استفاده کنم، البته موسیقی ایرانی که سمفونیک است. در تمام کارهایم سعی می‌کنم از موسیقی خودمان که ریتم‌ها و موتیف‌های خیلی خوبی دارد استفاده کنم. در قسمت پنجم این اثر هم از ریتم‌های ایرانی استفاده شده است.

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: خوشحالم که افتخار رهبری این قطعه نصیب من شد. این ۵ اثر که در سمفونیک می‌شنوید، شما را به فضای جنگ می‌برد. این اثر به حدی خوب ساخته شده است که هر مخاطبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: قطعه ساخته‌شده استاد پژمان یکی از سخت‌ترین قطعاتی است که ارکستر اجرا خواهد کرد. تمرینات فشرده‌ای را برای آماده کردن این اثر انجام داده‌ایم، چرا که این قطعه بسیار مشکل است. مطمئنم این آهنگ بارها در ایران و جهان اجرا خواهد شد.

عبدالجبار کاکایی ترانه‌سرا این کار درباره پوئم سمفونی "سرزمین دلاوران" به اصحاب رسانه گفت: بخشی از شعرهای من که در این سمفونی مورد استفاده قرار گرفته است، سال‌‌ها پیش بر مبنای یک کار دلی نوشتم. من تنها این اشعار را با روایتی که آقای پژمان از موسیقی این قطعه ارائه دادند تکمیل کردم. به اعتقاد من آزادگی یک مفهوم فردی، ‌درونی و معنوی است و چون ایرانی‌ها از دیرباز از بردگی به دور بودند، خودشان را آزاده توصیف می‌کردند. فکر می‌کنم نام‌گذاری عنوان آزادگان برای اسرای جنگ ما به همین منظور انتخاب شده باشد. یعنی افرادی که قرار است هویت ملت ایران را حفظ کنند آزاده خطاب می‌شوند.

وی افزود: فضای این کار در یک محیط جغرافیایی آغاز شده و در بخش دوم وارد مبحث جنگ در سال 59 می‌شود که در آن بخش شاهد 5 رویداد متفاوت هستیم.

او ادامه داد: این اثر که به شکل نیمایی سروده شده همگی تابع وزن عروضی است. "زندگی جاری است"، "ما بسیاریم"، "خاک‌ریزهای پنهان"،‌"فتح نزدیک است" و "کاروان عاشقان در راه" از عناوین این بخش‌ها هستند.

فریبرز خوب‌نژاد مدیر مؤسسه پیام آزادگان درباره این اجرا گفت:‌ موسسه به عنوان مالک این اثر خود را مدیون هنرمندانی می‌داند که در این حوزه کار می‌کنند. ملت و جامعه فرهنگی ما خیلی از مقاومت‌های خاموش اسرا اطلاع ندارند. به همین خاطر روایت این بخش از تاریخ ایران ظرافت‌هایی دارد که باید به دور از تحریف روایت شود.

پوئم سمفونی "سرزمین دلاوران" دوشنبه ساعت 21 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.