به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین ایمانی خوشخو؛ رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: امیدواریم با تعامل خانه موسیقی و دفتر موسیقی و هنرمندان جشنواره بین المللی موسیقی فجر با کیفیت و هدفمند برگزار شود.

ایمانی خوشخو در ادامه گفت: سند معماری با حضور معاون وزارت راه  شهرسازی و شهردار تهران در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و مقرر شد این سند با بیان موارد ضروری خلاصه شده  و برای بررسی نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نمایش اسلایدهای مسیر معماری ایران از دوره صفویه تا امروز، ساماندهی معماری به عنوان یک مساله، ضرورت و اهمیت آن بیان شد.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: سند موسیقی نیز که تهیه شده است در تعامل با دفتر موسیقی و کمیسیون هنر و معماری بازنگری نهایی شده و سپس به کمیسیون مشورتی شورا ارسال می‌شود و در نهایت برای بررسی و تصویب در شورای عالی مطرح می‌شود.

ایمانی خوشخو اظهار امیدواری کرد تا پایان دولت یازدهم اسناد هنری معماری، سینما و موسیقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شوند تا گامی به سمت ساماندهی هنرها و هماهنگی دستگاه‌ها و نهادها برداشته شود.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر جایگاه هنر و هنرمندان در جامعه گفت: جایگاه و اصالت هنرمندان به گونه ای است که لازم است مرجع بودن هنرمندان برای تاثیرگذاری در هنرحفظ شود و هنرمندان درگیر جریان‌ها نشوند.

فرزاد طالبی؛ مدیرکل دفتر موسیقی نیز دراین جلسه با اشاره به شیوه نامه اجراهای صحنه ای گفت: این شیوه نامه را وزیر قبلی فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کرد اما هنوز برای نهادهای مربوطه ارسال نشده بود که قرار شد به نهادها و دستگاه‌های مربوطه ارائه شود.

طالبی همچنین با اشاره به جشنواره‌های موسیقی گفت: برنامه‌های سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تکمیل شده است. در این دوره رویکرد موسیقی انقلاب اسلامی پررنگ است و به موسیقی اصیل توجه جدی شده است. بررسی تولیدات موسیقی ایران که از سال گذشته در جشنواره آغاز شد در این دوره نیز انجام می‌شود.

حمیدرضا نوربخش؛ مدیر سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این جلسه گفت: در سی دوره جشنواره موسیقی فجر اتفاقات خوبی افتاد اما ساز و کار جشنواره به گونهای نبود که به سمت و سوی حرفه ای برود بنابراین از سی و یکمین دوره تحولی در جشنواره ایجاد شد و به گونه ای ریل گذاری شد تا جشنواره تابع نظرات مدیران نباشد. از سال گذشته جایزه تولیدات موسیقی در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت و در دوره گذشته جشنواره هنرمندان و گروه‌های شاخص و حرفه ای به نوعی در داوری، شورای جشنواره یا اجرا حضور داشتند و سعی کردیم در سی و دومین جشنواره گروه‌های حاضر چندان تکراری نباشند.

نوربخش با اشاره به حضور موسیقی ایرانی، نواحی، بانوان، کلاسیک و بخش بین الملل در جشنواره گفت: بخش بین المل با محوریت ایران فرهنگی برگزار می‌شود و گروه‌هایی نیز از چند کشور اروپایی و ژاپن حضور دارند که در این بخش سعی شد هنرمندان و گروه‌های شناخته شده را داشته باشیم. در موسیقی ارکسترال علاوه بر ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، ارکسترهای دیگری نیز برنامه اجرا می‌کنند و بیشترین حضور ارکسترها را در جشنواره امسال داریم.

نوربخش افزود: در موسیقی ایرانی جشنواره امسال تم موسیقی‌های خاطره انگیز در نظر گرفته شد که بخشی از آن موسیقی انقلاب است و پنج گروه سنتی موسیقی‌های خاطره انگیز از انقلاب را اجرا می‌کنند. موسیقی نواحی نیز در جشنواره سی و دوم مورد توجه جدی است که بخشی از آن موسیقی نواحی نسل قبل است و بخش دیگر نسل دوم و سوم که به موسیقی نواحی نگاه امروزی دارند. در بخش موسیقی بانوان نیز به موسیقی نواحی توجه شده است و یک برنامه نیز با اجرای 10 هنرمند شاخص موسیقی نواحی در جشنواره در نظر گرفته شده است.

مدیر سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در ادامه گفت:  در بخش جایزه تولیدات موسیقی ایران، 170 آلبوم موسیقی که از مهرماه سال گذشته تا مهرماه امسال تولید و منتشر شده‌اند، بررسی و داروی می‌شود.

حسن بلخاری؛ عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: ما دچار تغییر و تطور ذوق شده‌ایم اما نباید موسیقی پاپ را در تقابل با سنتی بدانیم.

بلخاری افزود: لازم است وجه جامعه شناسی در موسیقی نیز مورد توجه قرار گیرد و از منظر حکمت نیز به موسیقی توجه شود. اگر به زبان حکمی در موسیقی توجه شود می‌تواند چالش‌های بخش‌هایی از موسیقی را برطرف کند.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادهای خود را درباره سند موسیقی بیان کردند.