سرویس موسیقی هنرآنلاین: فستیوال موسیقی کلاسیک تا معاصر (کلاسیک تا مدرن) به دبیری علیرضا مشایخی و با همراهی فریماه قوام‌صدری از آذرماه سال 86 با پشتیبانی انجمن موسیقی ایران و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می‌شود و طی هفته گذشته ششمین دوره آن به مدت 6 روز در تالار رودکی اجرا شد. در این فستیوال بیش ‏از 100 نوازنده‏ جوان حضور داشتند و آهنگسازان مهم موسیقی ایران به ایراد سخنرانی پیرامون آثار خود پرداختند.

علیرضا مشایخی دبیر این جشنواره درباره هدف خود از برگزاری این جشنواره گفت: هدف اولیه برای راه‌اندازی این جشنواره، نگرشی بر موسیقی معاصر بود. عنوان جشنواره کلاسیک تا معاصر، دو مفهوم متفاوت و متناقض نوگرایی و نگاه به گذشته را در خورد دارد که این دو مفهوم در ایدئولوژی‌های ذهنی من شکل گرفته و پیاده شد.

او در ادامه تاکید کرد: نوگرایی بدیهی است و انسان مدام باید در حال تغییر باشد، اگر در گنجینه‌های هنر گذشته، گوش‌هایی برای مکاشفه باقی مانده باشد، ضروری است که گذشته روشنگر آینده قرار داده شود که این موضوع با نوگرایى مغایرتى ندارد، در بسیارى از اوقات، عین نوگرایى است.

وی افزود: جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر از 5 دی‌ماه سال جاری وارد ایستگاه ششم خود شد و شب گذشته پس از 6 روز به پایان رسید. از شب نخست ششمین دوره این جشنواره تاکنون، گروه‌های مختلف حرفه‌ای داخل و خارج از کشور و برخی از جوانان برگزیده در جشنواره موسیقی جوان اجرا داشته‌اند.

او ادامه داد: در شب نخست جشنواره موسیقی کلاسیک تا مدرن، تریویی از والری برنارد نوازنده ویولن و ویولا، بلز اوبالدینی نوازنده کلارینت و لیلا رمضان نوازنده پیانوی مقیم سوئیس آغازگر جشنواره بود و سپس بنده قطعه "متا ایکس شماره 6" را روی صحنه بردم و قسمت دوم برنامه هم به اجرای ارکستر موسیقی نو به رهبری سعید علیخانی اختصاص داشت.

مشایخی اضافه کرد: دومین شب از این جشنواره نیز با اجرا  تک‌نوازی پیانوی نگار مرادی (برنده 17 ساله جشنواره موسیقی جوان) آغاز شد و پس از او نوازندگان دیگری چون مریم صوفی، رضا طاهری و مطهر حسینی (پیانو) و محمدامین میرهاشمی (گیتار) یکی پس از دیگری به روی صحنه آمدند. در بخش دوم از اجراهای شب دوم جشنواره نیز گروه کر تنال به رهبری میلاد عمرانلو هنرآفرینی کرد. در این بخش ٧ قطعه به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی توسط ٢٥ خواننده سوپرانو، آلتو، تنور و باس اجرا شد که اثر آهنگسازانی مانند آرو پارت، توماس کاپلین و... بودند.

رهبر ارکستر "موسیقی نو" در پایان هم گفت: همچنین در شب‌های سوم تا پنجم جشنواره نیز  ارکستر مجلسی کروما به رهبری سعید علیخانی، ارکستر ریکوردر پارس و ارکستر مجلس شرق به رهبری مهرداد تیموری، آنسامبل کاروان به سرپرستی فرزان فرنیا،  کوآرتت زهی رسپینا به سرپرستی آرش اسدنژاد، کوآرتت زهی متزو به سرپرستی سعید محمدعلی و آنسامبل پرکاشن تهران اجرا داشتند و در شب چهارم جشنواره نیز تک‌نوازی نینا مقصودلو، کامیار حاجی‌زاده پیانیست 12 ساله، حامد محمودی، پوریا رمضانیان، آناهیتا جمشیدی و... به روی صحنه رفت. این نوجوانان و جوانان پیانیست و گیتاریست در جشنواره موسیقی جوان به عنوان برگزیده شناخته شده بودند. همچنین در شب آخر رسیتال پیانو ویژه با هنرمندی پرفسور آلبرت ساسمن استاد دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین روی صحنه رفت.

گفت‌و‌گوی هنرآنلاین با علیرضا مشایخی و فریماه قوام‌صدری درباره فستیوال موسیقی کلاسیک تا معاصر به زودی منتشر خواهد شد.