سرویس موسیقی هنرآنلاین: ششمین جشنواره‌ موسیقی کلاسیک تا معاصر از تاریخ 5 تا 10 دی‌ماه  در تالار رودکی توسط گروه موسیقی تهران با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود.

چگونگی تأسیس این جشنواره به پانزده سال پیش بازمی‌گردد، هنگامی که علیرضا مشایخی با همراهی استاد فریماه قوام‌صدری، برای برطرف‌کردن فقدان امکان معرفی نوازنده و آهنگساز در ایران، و حضور حرفه‌ای آن‌ها در عرصه‌‏ موسیقی، برنامه‌هایی را با عنوان "دیروز و امروز"، "دوسالانه‏ نوازندگی پیانو" و "دوسالانه‏ آهنگسازی" برگزار و در گام بعدی، این برنامه‏ها را به ‏شیوه‌ای متمرکز در قالب جشنواره‌‏ موسیقی کلاسیک تا معاصر سازمان‌دهی کردند.

این جشنواره با همراهی داوطلبانه اعضای گروه موسیقی تهران برگزار می‌شود، و از مهم‌ترین دست‌آوردهای آن می‌توان به معرفی بیش از 40 آهنگساز در ایران اشاره کرد. جشنواره‌ موسیقی کلاسیک تا معاصر، مصداقی از باور مشایخی به رویکردی چندفرهنگ‌انگارانه در موسیقی، و از سوی دیگر امکان یادآوری نسبت و رابطه‌ دوره‌های متفاوت تاریخ موسیقی است.

به‏ بیان دیگر، این جشنواره را می‌توان بزرگداشتی برای تذکر رابطه‌ ازیادرفته دوره‌های متفاوت تاریخ موسیقی دانست. مخاطب در این جشنواره فرصت مواجهه با سبک‌ها و ابعاد متفاوت موسیقی را به‏دست می‏آَورد، و صرفاً با یک نوع از موسیقی آشنا نمی‌شود.

جشنواره‏ موسیقی کلاسیک تا معاصر در صدد است معرف آن موسیقی‌ باشد که در روال تمدن، همراه دیگر مظاهر آن تکامل یافته، و به یک نظم و شیوه‌ تفکر تبدیل شده است. از این رو، علیرضا مشایخی آن را "موسیقی تفکر" نامیده است. این موسیقی، صورتی از تفکر است و مخاطب را به اندیشیدن فرامی‌خواند. در ششمین دوره جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک تا معاصر، آلبرت ساسمَن، استاد پیانو دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین از اتریش مهمان ویژه‌ی جشنواره  در شب آخر آثاری را از لِئوس یاناچِک، کلود دِبوسی، آنتُن وِبِرن، علیرضا مشایخی، گالینا اوست‏وُلسکایا، بِلا بارتوک و اُلیویه مِسیان اجرا خواهد کرد.

سینا صدقی، عضو گروه موسیقی تهران