سرویس موسیقی هنرآنلاین: ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در سومین شب خود به اجرای سه گروه مختلف اختصاص داشت.

در نخستین برنامه آنسامبل کاروان به سرپرستی فرزان فرنیا به صحنه آمد تا اثری از علیرضا مشایخی را اجرا کند. یاسمن کیمیاوی نوازنده ابوا، پندار پارسی نوازنده ویلن، عسل حناچی و مونا طاهریان نوازنده فلوت، صنم قراچه داغی نوازنده ویلنسل، پریسا گلشن نوازنده پیانو و فرزان فرنیا نوازنده سازهای کوبه‌ای اعضای این گروه بودند که مجموعه گلستان را اجرا کردند. این مجموعه 13 قسمتی از بخش‌های کوتاهی تشکیل شده بود که در هر کدام از آن‌ها ترکیب‌های سازی مختلف به اجرای برنامه می‌پرداختند.

پس از آن نوبت به ارکستر ریکوردر پارس رسید که برنامه خود را به رهبری مهرداد تیموری اجرا کند. این ارکستر در سال 1386 به کوشش مهرداد تیموری تاسیس شد تا قابلیت‌های ساز ریکوردر را معرفی کند. در این بخش باز هم اثری از علیرضا مشایخی با نام " داستان‌های کوتاه برای پیانو و ارکستر شماره 2" اجرا شد. در ارکستر ریکوردر پارس 40 نوازنده جوان به نواختن ریکوردرهای سوپرانو، آلتو، تنور و باس پرداختند، در حالی که علیرضا خیابانی نوازنده پیانو، نامدار مجیدی و امیرعلی اخلاقی نوازنده ویلنسل، فرزان فرنیا و صبا عبدی نوازنده ضربی و انوشا مصطفایی نوازنده کنترباس آن‌ها را همراهی می‌کردند.

سومین روز ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر

بخش دوم کنسرت شب گذشته به اجرای ارکستر مجلسی شرق و باز هم به رهبری مهرداد تیموری اختصاص داشت. اولین قطعه‌ای که در این بخش اجرا شد "دلتا برای ابوا و ارکستر زهی" اثر علیرضا مشایخی بود که برای اجرای آن نازنین احمدزاده، تکنواز ابوا به صحنه آمد و به همراه ارکستر به اجرای برنامه پرداخت. پس از آن قطعه‌ای از آروو پارت با نام " برادران" اجرا شد که تکنوازی ویولن آن بر عهده دانیال جورابچی بود. این قطعه با تکرار یک جمله توسط ویولن آغاز شد اما ضربه ناگهانی طبل صدای ویولن را قطع کرد تا پس از آن ارکستر شروع به نواختن کند.

سومین روز ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر

سومین و آخرین قطعه در این برنامه کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر اثر علیرضا مشایخی بود که تکنوازی ویولنسل آن را صنم قراچه داغی برعهده داشت. برای اجرای این قطعه گروه سازهای بادی هم به صحنه آمدند و اجرا با خراش دادن آرشه روی سیم‌ها آغاز شد. پس از آن سولوهای آرام ویلنسل با ضربه‌های ناگهانی کوبه‌ای‌ها یا جملات تند و پرشتاب باقی سازها مخلوط می‌شد و در ادامه همه آن‌ها به یک جمله مشابه می‌رسیدند. در میانه قطعه نیز هم نوازی سازهای بادی و کوبه‌ای یادآور موسیقی ایرانی بود. این قطعه که با تسلط کامل سولیست و ارکستر اجرا شد با استقبال خوبی مواجه شد.

ششمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر به دبیری علیرضا مشایخی، توسط گروه موسیقی تهران با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و انجمن موسیقی ایران تا دهم دی در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.