سرویس موسیقی هنرآنلاین: آخر این هفته چند گروه موسیقی در تهران برنامه اجرا می‌کنند.

علیرضا قرایی‌منش

علیرضا قرائی‌منش در جدیدترین سری فعالیت‌های خود یک کنسرت آنپلاگد برگزار و با مخاطبانش دیدار می‌کند.

پیش از قرائی‌منش برخی خواننده‌ها از جمله سیروان خسروی اجراهایی به شکل آنپلاگد داشته‌اند. کنسرت آنپلاگد به معنای آن است که فضا بدون برق است و سازها به صورت کاملاً زنده و آکوستیک نواخته می‌شوند.

قرائی منش درباره کنسرت پیش روی خود گفته است: ما اسم کنسرت را آنپلاگد گذاشتیم. بعضی‌ها روی این اسم کمی سخت‌گیرانه تصمیم می‌گیرند. کنسرت آنپلاگد به معنای بدون برق بودن است؛ یعنی کاملاً فضای آکوستیک، اما به این معنی نیست که اگر یکی دو ساز آکوستیک نباشد بخواهیم نام آن را از آنپلاگد تغییر بدهیم. اکثر سازهایی که در این کنسرت نواخته می‌شود فضای آکوستیک دارد و زنده است و شاید فقط یک یا دو ساز از فضای آکوستیک دور باشد.

هومن غفاری، یک گروه سازهای زهی، علیرضا میرآقا و بنیامین بیانی از جمله نوازنده‌هایی هستند که در این کنسرت علیرضا قرائی منش را همراهی می‌کنند.

قرائی‌منش به همراه گروه موسیقی ژوان پنجشنبه دوم دی ساعت 19:30 در برج آزادی با طرفداران خود دیدار می‌کند.

گروه "گره"

گروه موسیقی "گره" سوم دی‌ماه ساعت 19:30 در برج آزادی تهران به صحنه می‌روند.

اعضای این گروه را شهروز ابوترابی گودرزی (خواننده)، هادی کیانی (خواننده)، سهیل زرین کلک (الکتریک گیتار)، آندره خاچیکیان (الکتریک گیتار)، محمد نیک (بأس گیتار)، نوید رهبر (کیبورد) و بهزاد اشعاری (درامز) شامل می‌شوند.

ندای آفاق

کنسرت بانوان گروه "چیستا" به همراه نمایش آیینی "عاشقانه‌های بی‌کلام 3"با عنوان "ندای آفاق"، پنجشنبه 2 دی‌ماه ساعت 15، در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود.

گروه "چیستا" به سرپرستی میشکا سیلانی، در این اجرا قطعاتی در دستگاه شور، چهارمضراب مخالف سه‌گاه، چهارمضراب و تصنیف‌هایی چون دوستان، بازآمد، بگو چه بگویم و محبت را به روی صحنه خواهد برد. همچنین مابین اجرای قطعات موسیقی، 10 اجرای سولو حرکات آئینی از"عاشقانه‌های بی‌کلام 3"به بازیگری ندا قربان نژاد، اجرا خواهد شد.

سیلانی سرپرست گروه موسیقی چیستا در خصوص این اجرا گفت: این کنسرت ویژه بانوان است و گروه قطعاتی از آثار بزرگان موسیقی دستگاهی ایران چون پرویز مشکاتیان، مهدی خالدی، جواد معروفی، پرویز یاحقی، فرامرز پایور و یک قطعه از ساخته‌های خودم را برای مخاطبان اجرا خواهد کرد.

ندا قربان نژاد طراح، کارگردان و بازیگر حرکات نمایشی این اجرا نیز اظهار داشت: در اجرای ندای آفاق مخاطب با 10 اجرای سولو روبرو می‌شود که در این اجرا روایتی از تکامل شخصیت و عاطفی دخترکی به نمایش گذاشته می‌شود که می‌خواهد عشق را بشناسد. این دخترک از شناخت خود درنهایت به عشق و جلوه‌هایی از وجود خداوند می‌رسد. اجرای این نمایش با حرکات آیینی ایرانی ملی آغاز می‌شود و با بخش فولکلور آذری ادامه پیدا می‌کند و درنهایت به اجرای عرفانی سماع می‌رسد.

گروه نمایش آئینی "عاشقانه‌های بی‌کلام 3" از سال 88 با طراحی و کارگردانی ندا قربان نژاد تشکیل شده و آخرین اجرای این گروه در سال 94 در تالار وحدت برگزار شده است.

وحید تاج

وحید تاج به همراه گروه "گردون" به سرپرستی آزاد میرزاپور، پنجشنبه 2 دی‌ماه ساعت 21 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

وحید تاج تور کنسرت خود را از دزفول آغاز کرد و در ادامه‌ این برنامه 26 آذرماه در شهر بندرعباس روی صحنه رفت. او قرار است چهارم دی‌ماه در روز بزرگداشت زنده‌یاد ایرج بسطامی در شهر بم به اجرای برنامه بپردازد.

وحید تاج در خصوص قطعات اجرایی تور کنسرت خود اظهار کرد: در این کنسرت‌ها ما قطعات جدیدی را اجرا خواهیم کرد که امیدوارم موردپسند مخاطبان قرار بگیرد و همچون قطعات قبلی از آن‌ها استقبال شود. ما به شهرها و مناطقی که شاید از پایتخت دور باشند سفر می‌کنیم تا بتوانیم موسیقی اصیل ایرانی را برای مشتاقان و علاقه‌مندان در این شهرها به اجرا دربیاوریم و خدمتی به مردم فرهنگ دوست کرده باشیم.

کنسرت‌ها در دو بخش فارسی و محلی اجرا می‌شود که در بخش اول، تصنیف زلف دوتا (بر روی شعری از حافظ)، رنگ افشاری، سازوآواز باز آ (بر روی شعری از سعدی)، تصنیف تو می‌روی، شعری بخوان و خورشیدپرستان (بر روی شعری از سایه)، تصنیف ثنا (بر روی شعری از مولانا)، تصنیف ساغر صبح و سازوآواز دل دیوانه به آهنگسازی آزاد میرزا پور و بهمن فریادرس به اجرا درمی‌آید و در بخش دوم تاج به اجرای قطعات یار شیرین‌سخن، باد صبا، دلبر و باغ گل (بر روی شعری از علی تاج با تنظیمی از آزاد میرزا پور و بهمن فریادرس) و سازوآواز محلی می‌پردازد که در بخش‌هایی از اجرا اعضای گروه "گردون" به تک‌نوازی و هم‌نوازی می‌پردازند.

آزاد میرزا پور (تار)، بهمن فریادرس (کمانچه)، امین حیدری (عود)، پویان عطایی (سنتور)، حمید قنبری و میلاد قریشی (سازهای کوبه‌ای) اعضای گروه "گردون" هستند که در این اجرا به هنرنمایی می‌پردازند.

ارکستر سمفونیک تهران

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در پی استقبال علاقه‌مندان از اجرای آذرماه، دوم دی‌ماه ساعت 21:30 در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران، درباره جزئیات اجرای این ارکستر گفت: در این اجرا قطعه "کنسرتوی پیانوی شماره 2" اثر سرگئی راخمانینف با همراهی تک‌نوازی پیانوی امیرمهیار مرادی اجرا می‌شود. همچنین برای این اجرا، قطعه‌های "مارش اسلاو" از چایکوفسکی، "پاوان" از گابریل فوره، پوئم سمفونیک "آوای مردگان" کامیل سن سان و قطعه "بر فراز کوه سنگی" از موسورسکی انتخاب شده‌ است.

وی ضمن ابراز خشنودی از استقبال مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی کلاسیک تصریح کرد: اجرا‌های پیشین ارکستر با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شد، که نشان‌دهنده تلاش همه اعضای ارکستر سمفونیک تهران، برنامه‌ریزی خوب تمام عوامل دست‌اندرکار در بنیاد رودکی و همدلی تمام کسانی است که به نوعی در زمینه‌سازی این اجرا نقشی بر عهده داشته‌اند.

روحانی افزود: در اجرای قبلی به دلیل استقبال بسیار مخاطبان، برنامه در دو سئانس، در یک شب روی صحنه رفت، که البته این اتفاق در دنیا بسیار معمول است. در این مورد خاص هم چون تالار وحدت امکان برنامه‌ریزی برای دو سئانس مجزا در دو روز متفاوت را نداشت، هر دو سئانس در یک شب روی صحنه رفت.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در اجرای گذشته، همه ظرفیت تالار پر شده بود، که این نشان‌دهنده میزان علاقه مخاطبان به موسیقی کلاسیک است.