سرویس موسیقی هنرآنلاین: در ابتدای این نشست که با حضور گسترده رسانه‌ها برگزار شد، حمیدرضا نوربخش با نگاهی به دوره‌های قبل گفت: جشنواره در سال‌های گذشته برخی با شور و برخی دیگر با اقبال زیادی همراه نبود. سال گذشته این جشنواره با تغییر در برخی از بخش‌ها و همکاری با فعالان این عرصه و البته بزرگان، اضافه کردن بخش جایزه باربد توانست موفق باشد. جشنواره موسیقی فجر در دوره ٣١ از هر حیث متفاوت بود.

مدیرعامل خانه موسیقی و رئیس سی و دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ادامه داد: جشنواره موسیقی فجر در هفت بخش شامل بخش موسیقی ایرانی، ارکسترال، موسیقی کودک، موسیقی بانوان و پاپ و نواحی برگزار می‌شود.

او تأکید کرد: امسال نگاه ویژه‌ای به بخش موسیقی نواحی شده است و شاهد بیش از 10 اجرا خواهیم بود.

نوربخش همچنین گفت: سالن‌های میلاد، برج میلاد، فرهنگسرای نیاوران، تالار وحدت و رودکی، مجموعه برج آزادی، فرهنگسرای ارسباران و... امسال میزبان گروه‌ها خواهند بود. جشنواره از ٢٢ تا ٣٠ دی برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه روز اول بهمن است.

وی افزود: هر تغییر ساختار و بنیادینی نقدها و سر و صداهایی ایجاد می‌کند که بسیار امر طبیعی است من واقعاً سال گذشته در جشنواره به خاطر حواشی که پیش آمد تصمیم قطعی داشتم که حضوری دوباره نداشته باشم و چند ماه نیز علیرغم درخواست‌های متعدد دوستان این مهم را نپذیرفتم، اما در ادامه صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به تغییرات دوره گذشته نیاز است که این دوره نیز با تغییر ساختار روبرو باشد و من بر همین اساس دوباره در جشنواره حضور پیدا کردم.

او درباره توقف بخش رقابتی در جشنواره گفت: ما با بررسی‌هایی که از دوره‌های پیشین جشنواره داشتیم متوجه شدیم بخش رقابتی اساساً خروجی مشخصی نداشته است و کمتر گروه مطرحی را می‌توان یافت که از قبل این بخش معرفی شده باشد. البته این بخش نیز به یک جشنواره دیگر تحت عنوان جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی انتقال یافته و حذف نشده است.

این خواننده سنتی اضافه کرد: ارکستر ملی با ساختار جدیدش در این دوره از جشنواره رسماً آغاز به کار می‌کند و این ارکستر آثاری چون "نیلوفرانه" و "شور عشق" علیرضا افتخاری را اجرا خواهد کرد. ارکستر سمفونیک تهران نیز اثری از احمد پژمان را اجرا می‌کند ضمن اینکه این ارکستر اجرای مشترکی را با ارکستر ایتالیا خواهد داشت. همچنین بخش پژوهش به این دوره از جشنواره اضافه شده و حضوری پررنگ و فعال خواهد داشت. در این بخش پنج موضوع شامل بررسی آموزش آکادمیک موسیقی ایران، تأثیر مدرنیته بر موسیقی ایران، بررسی پژوهش‌های موسیقی ایران، نوآوری در موسیقی و اقتباس موسیقایی از ادبیات ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نگاه حذفی نداریم

او درباره جایزه باربد هم اذعان داشت: جایزه باربد قرار است سالیان متوالی برگزار شود و به محور اصلی و جذاب‌ترین بخش جشنواره تبدیل شود. در این بخش با بررسی‌هایی که انجام شد و همچنین بررسی‌های انتقادهای مطروحه تصمیم گرفتیم تعداد داوران کمتر باشد و این تعداد در این دوره به نصف رسیده و حدود 40 نفر داوری آثار برتر موسیقی ایران را بر عهده خواهند داشت. در هر بخش بین 5 تا 9 داور این آثار را بررسی می‌کنند و ضمن اینکه کلیه آلبوم‌های منتشرشده از مهر 94 تا مهر 95 توسط تیم داوری جشنواره بررسی می‌شود. سال گذشته انتقادهایی در خصوص جوایز اهداشده صورت گرفت که بر همین مبنا تصمیم به اصلاح گرفتیم و امسال بنا شده تا آثار هیئت داوران مورد بررسی قرار نگیرد.

این هنرمند ادامه داد: همان‌طور که من سال گذشته عرض کردم ما نگاه حذفی نداریم و اتفاقاً بخشی مثل نسل دیگر یکی از دغدغه‌های اصلی ماست اما متأسفانه در کنار جشنواره موسیقی فجر آنچنان که باید و شاید دیده نمی‌شد و به همین منظور برای این بخش مهم با همکاری بخش خصوصی جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را برگزار کردیم و خوشبختانه وعدهای که من در این خصوص دادم محقق شد. ضمن اینکه در دور دوم جشنواره بخش رقابتی به آن اضافه می‌شود. ما از اجرای جشنواره در شهرستان‌های ایران استقبال می‌کنیم اما متأسفانه طی این دو سال هیچ‌یک از استان‌های ایران برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر اعلام آمادگی نکردند و در صورت اعلام آمادگی از سوی هر یک از استان‌ها و شهرستان‌ها قطعاً جشنواره را از این حالت متمرکز خارج می‌کنیم.

وی در خصوص سایت‌های بلیت‌فروشی جشنواره نیز گفت: همانند سال گذشته از تمامی سایت‌های بلیت‌فروشی دعوت شده تا پیشنهاد خود را ارائه دهند و امسال نیز رویه ما مانند سال گذشته خواهد بود. در حال حاضر مشغول بررسی پیشنهاد‌های این سایت‌ها هستیم. تمایل داریم که این سایت‌ها بتوانند پیش‌پرداخت داشته باشند تا ما بتوانیم بخشی از مشکلات عدیده مالی خود را با این بخش حل کنیم. طی روزهای آینده اطلاعات قطعی دراین‌باره منتشر خواهد شد. بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره موسیقی فجر مانند سال گذشته با محوریت ایران فرهنگی برگزار می‌شود و در آن هنرمندانی چون دولتمند خلف و دلمارئو روی صحنه می‌روند. طی روزهای آینده جدول کامل اجراهای موسیقی فجر نیز منتشر می‌شود و اطلاعات تکمیلی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس جشنواره فجر درباره جوایز هم گفت: مجموعاً 250 میلیون تومان برای بخش جوایز اختصاص داده شده است. متوسط قیمت بلیت این دوره نیز مانند سال گذشته 55 هزار تومان خواهد بود. ما سال گذشته تبعیضی قائل نشدیم. طی این سه سال بودجه جشنواره ریالی تکان نخورده است و ما برای برگزاری باکیفیت جشنواره ناچاریم روی بحث گیشه حساب کنیم. موضوع قراردادها و روش عقد آن مانند سال گذشته خواهد بود و اتفاقاً ما سعی خواهیم کرد از موسیقی نواحی و ایرانی تا جایی که امکان دارد حمایت کنیم و حتی رقم‌های بیشتر از سال گذشته به هنرمندان این عرصه اختصاص دهیم.

در پایان نشست خبری مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی گفت: ما امسال برترین رسانه را در مبحث اطلاع‌رسانی خواهیم داشت و جایزه‌ای برای آن تعیین کرده‌ایم. اولویت با رسانه‌هایی است که پوشش بهتر از جشنواره داده‌اند.

در انتهای مراسم از پوستر این جشنواره رونمایی شد.