سرویس موسیقی هنرآنلاین: گروه موسیقی "کالیوه" با سرپرستی سارا احمدی 27 آذرماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. به همین بهانه درباره گروه و اجرای پیش رو با احمدی گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

خانم احمدی، فعالیت در حوزه موسیقی را از چه زمان آغاز کردید و تاکنون با چه گروه‌هایی همراهی داشته‌اید؟

کار موسیقی را از سال 75 با ساز دف آغاز کردم و اکنون سرپرست و نوازنده دف و سازهای کوبه‌ای گروه موسیقی"کالیوه" هستم. فعالیت‌های حرفه‌ای من از سال 77 با اجرای کنسرت‌های متعدد با گروه‌های مختلف آغاز شد و سپس به اجراهای خارج از کشور رسیدم. من در اولین آلبوم گروه موسیقی "رستاک" حضور داشتم و در سال 81 نیز با خانم سیمین غانم افتخار همکاری داشتم که این همکاری همچنان ادامه دارد. دی‌ماه امسال هم با ایشان کنسرت دارم.

"کالیوه" چه معنایی دارد و آن‌ را بر چه اساسی برای عنوان گروه انتخاب کرده‌اید؟

واژه "کالیوه" از میان اشعار مولانا انتخاب شده و معنای سرگشتگی، حیرانی و شیدایی دارد. نماد گروه موسیقی "کالیوه" قاصدک است که ما آن را به دلیل رها بودن در آسمان و حیرانی و پیام‌آور بودنش انتخاب کردیم.

گروه "کالیوه" از چه زمانی شکل گرفت و تاکنون چه اجراهایی داشته‌ است؟

"کالیوه" در سال 88 شکل گرفت و در سال 90 در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شد. اجراهای گروه ما به دو دسته کنسرت‌ بانوان و اجراهای مختلط تقسیم‌ می‌شود. اولین اجرای ما به مناسبت تولد حضرت مولانا در سال 91 طی دو شب در تالار رودکی برگزار شد. پس از آن ما در سال 93 در فرهنگسرای اندیشه به روی صحنه رفتیم. نوع اجرای ما از ابتدا و در سال 91 مربوط به دو بخش موسیقی سنتی و موسیقی محلی خراسان با صدای آقای جواد حسن‌زاده بود. این اجرا در سال 93 به دو پارت موسیقی سنتی و موسیقی محلی کردستان با صدای آقای جمشید عزیزخوانی تغییر کرد.

سارا احمدی

ما در سال 94 اجرای بانوان را با دو خواننده در فرهنگسرای نیاوران داشتیم که مربوط به موسیقی اقوام بود و اعضای گروه هر کدام با لباس‌های محلی به روی صحنه رفتند. همچنین امسال اردیبهشت‌ماه نیز گروه مختلط "کالیوه" به مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دعوت شد و در تالار وحدت به اجرای موسیقی پرداخت.

اجرای جدیدتان یک ایده بسیار جالب دارد، ایده این کنسرت چگونه و با چه هدفی در ذهنتان شکل گرفت؟

ایده این کنسرت از سال 92 شکل گرفت. قصد ما از برگزاری آن ایجاد وحدت، دوستی و صلح میان کشورهای مختلف است. اجرای جدید ما خیلی برایمان مهم است چون‌که می‌خواهد پیام صلح و دوستی را القا کند. در شعار این اجرا چنین آمده است: "کالیوه قاصدک عشق است و پیام‌آور صلح و دوستی." از نظر "کالیوه"، موسیقی هیچ‌ حد و مرزی ندارد و این گروه به دنبال شکستن مرزهای بین اقوام و کشورها است. در ایران گروه موسیقی "رستاک" این کار را در سطح اقوام انجام می‌دهد و "کالیوه" می‌خواهد آن را به بیرون از مرزها بکشاند. ما 15 منطقه و کشور آسیایی شامل ژاپن، کره جنوبی، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، مصر، منطقه کردستان عراق، ارمنستان، تاجیکستان، هندوستان و ترکی استانبولی را برای کارمان در نظر گرفتیم ولی به دلیل نداشتن اسپانسر و محدودیت‌های مالی، برای اجرای اخیرمان هفت قطعه از کشورهای هندوستان، پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه را انتخاب کردیم.

سارا احمدی

مجموعه قطعات رپرتوار ارکستر را بر چه اساسی گزینش کردید؟

هدف ما انتخاب آهنگ‌های معروف کشورهای مختلف بود تا برای مردم این کشورها خاطره‌انگیز باشد و آن‌ها را هم‌صدای با ما بخوانند. به همین منظور با مؤسسه فرهنگی اکو و یک آقای تاجیکی به نام شاه منصور آشنا شدیم که از طریق ایشان با نامه‌رسانی به سفرای کشورهای مذکور، آهنگ‌های مدنظرمان را انتخاب کردیم. در ادامه نیز برای اطمینان از انتخاب درست آثارمان، با یک سری از دوستانی که نسبت به موسیقی کشورهای مختلف آگاهی داشتند، در مورد رپرتوار انتخاب‌شده مذاکره کردیم تا این‌که بالأخره قطعاتمان نهایی شد و به ثبت وزارت ارشاد رسید. ایده برگزاری این کنسرت پس از ثبت قطعات آن در وزارت ارشاد، به علت مشغله‌های من و دیگر دوستان به مدت چند ماه متوقف شد تا این‌‌که در اواخر سال 94 دیگر به صورت جدی تمرین‌های ما برای برگزاری این کنسرت آغاز شد.

تازه‌ترین کنسرت شما در چند بخش اجرا می‌شود؟

این کنسرت دو پارت جداگانه دارد و یک اثر نیز به عنوان اثر پایانی آن انتخاب شده است. ما برای پارت اول کنسرتمان، اجرای موسیقی‌های محلی کردی، لری، بختیاری، خراسانی و آذری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در آن هر کدام از اعضای گروهمان، لباس‌های خاص آن مناطق را می‌پوشند. پارت دوم اجرا نیز به موسیقی ملل اختصاص دارد که نام آن "نغمه‌های مشرق‌زمین" است. این پارت با قطعات هندی و پاکستانی شروع می‌شود که کبیر معصومی خواننده این آثار است. سپس یک قطعه ارمنی را ادوارد داوید ابراهمیان اجرا خواهد کرد. در ادامه نیز عارف جعفری دو قطعه به زبان‌های افغانی و تاجیکی و کامران اطاعتی دو اثر ترکی استانبولی و آذربایجانی اجرا خواهد کرد. در پایان این کنسرت نیز قطعه معروف "وطن" را با صدای شش خواننده اجرا خواهیم کرد که اجرای این اثر خیلی برایمان اهمیت دارد.

اعضای ارکستر اجرای جدیدتان متشکل از چند نفر است و سازبندی ارکستر به چه شکل است؟

تعداد اعضای این ارکستر 22 نفر، شامل 6 خانم و 16 آقا است. سازهای پایه ارکستر ما سازهای سنتی ایرانی اعم از سنتور، تار، تار باس، کمانچه و عود هستند ولی بخشی از هدف ما ترکیب سازهای سنتی ایران با سازهای کشورهای دیگر است. بنابراین ما در کنار سازهای سنتی ایرانی، از هندوستان ساز ارمونیه و طبلا، از ارمنستان ساز دودوک، از ترکی استانبولی گیتار الکتریک و گارمون و به همین ترتیب از کشورهای دیگر سازهای خاص خودشان را استفاده خواهیم کرد.

سارا احمدی

پس از اجرایتان در تاریخ 27 آذر، برنامه‌تان برای آینده چیست؟

ما در سال آتی یک اجرای دیگر از این کنسرت داریم که در آن اجرا بخش محلی از کنسرتمان حذف شده است و تمام تمرکزمان را روی اجرای موسیقی هر 15 کشور قرار خواهیم داد. در آن اجرا کارمان سخت‌تر می‌شود چون تنوع سازی زیادتر خواهد شد. ما باید یک ساز ملودی و یک ساز کوبه‌ای از هر کدام از این 15 کشور انتخاب کنیم تا با ساز ایرانی همراهی شود.

در کشور ما برای موسیقی بانوان یک سری محدودیت‌ها وجود دارد که این محدودیت‌ها برخی از بانوان را از ادامه مسیر موسیقی بازمی‌دارد. شما چگونه توانسته‌اید بر این محدودیت‌ها غلبه کرده و همچنان به کارتان ادامه دهید؟

یک هنرمند وقتی کاری را شروع می‌کند باید با احتیاط قدم بردارد. من از ابتدای کارم سعی کرده‌ام جوری فعالیت کنم که به کارم ایرادی گرفته نشود. سعی کرده‌ام که همیشه کارم پیام‌دار و هدفمند باشد و به معرفی یک چیزی بپردازد. الآن ممکن است برای بانوان ما به خصوص در شهرستان‌ها محدودیت اجرای موسیقی وجود داشته باشد ولی نباید این محدودیت باعث شود که زنان موزیسین ما کلاً از موسیقی کناره گرفته و دیگر هیچ فعالیتی نکنند. به نظرم بانوان کشورمان می‌توانند با درایت و احتیاط لازم، فعالیت خودشان را در زمینه موسیقی داشته باشند.

و صحبت‌های پایانی؟

قشنگ‌ترین چیز در دنیا، ایجاد دوستی بین یکدیگر است که از دو نفر شروع شده و به اقوام و ملل می‌رسد. ما خواستار عشق، دوستی، محبت و بخشش میان انسان‌ها هستیم و پیام کالیوه نیز همین است.