سرویس موسیقی هنرآنلاین: اولین قسمت برنامه روز یکشنبه در تالار رودکی به تک‌نوازی تار توسط علی کاظمی اختصاص داد. کاظمی روی صحنه حاضر شد، تارش را به دست گرفت و شروع به نواختن در دستگاه بیات اصفهان کرد. پایان این بداهه نوازی هنرمندانه با تشویق جمعیت همراه بود.

 

پس از آماده کردن صحنه برای بخش بعدی، دو نوازنده و خواننده وارد شدند. در این بخش صدای سنتور محمد عشقی، تنبک پیمان ناصح پور با آواز محمد ملاآقایی شنیده شد.

تک‌نوازی تار توسط علی کاظمی

با آهنگسازی ابوالحسن صبا مقدمه‌ای در دستگاه سه گاه به عنوان اولین قطعه اجرا شد. در قطعه دوم با شعری از سعدی، صدای خواننده شنیده شد. این قطعه تا میانه با تک‌نوازی ساز سنتور نواخته و در ادامه نوای تنبک هم به آن اضافه شد. مضراب سنتور شروع کننده "مخالف و نهیب" بود. "ضربی مخالف" به آهنگسازی محمد عشقی٬ نوازنده سنتور این گروه، با همنوایی تنبک و سنتور اجرا شد. پس از فرود به سه گاه٬ گروه قطعه "آزرده دل" را نواخت. این قطعه با شعری از معینی کرمانشاهی و آهنگسازی علی تجویدی اجرا شد. "آزرده دل" آخرین قطعه این بخش بود.

سومین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی1

 پس از پایان استراحتی چند دقیقه‌ای بخش سوم آغاز شد. بخش سوم به گروه موسیقی همنوازان خاموش اختصاص داشت. هامان منصوری نوازنده تار٬ آرش سعیدیان نوازنده عود٬ آرمین جوانبخت نوازنده سنتور٬ عسگر جعفرقاضی نوازنده تنبک٬ محمد مظهری نوازنده کمانچه٬ نبیل یوسف شریداوی نوازنده دف به همراه داریوش کاظمی، خواننده گروه، روی صحنه جشنواره کلاسیک ایرانی حاضر شدند.

این گروه پیش‌درآمد خود را در دستگاه بیات ترک به آهنگسازی هامان منصوری نواخت. ساز و آواز با شعری از عراقی در اوج همنوایی سازها آغاز شد. تصنیف " شکوه ناتمام" با آهنگسازی آرمین جوانبخت و شعری از رهی معیری قطعه بعدی بود. تحریرهای داریوش کاظمی در میان صدای تار به خوبی نشست. این قطعه با صدای زیبای کمانچه ادامه یافت و با هم نوایی دیگر سازها وارد نقطه اوج خود شد.

سومین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی1

دومین قسمت ساز و آواز این گروه با شعری از عراقی اجرا شد. هم‌نوازان خاموش به اجرای "مونس جان" به عنوان دومین تصنیف خود پرداخت. این تصنیف قدیمی با شعر حافظ، توسط آرش سعیدیان آهنگسازی شده بود. "مونس جان" با همنوازی همه اعضای گروه به زیبایی نواخته شد و در انتها گروه مورد تشویق پیوسته حاضران قرار گرفت. سومین ساز و آواز هم به شعری از عراقی پرداخته بود. "ساربان" آخرین قطعه اجرایی گروه نیز با آهنگسازی هامان منصوری روی شعری از خواجوی کرمانی شنیده شد.

سئانس نخست سومین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار شد.