سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت "نبض آواز" با همراهی کر و ارکستر بل کانتو روز یکشنبه با حضور نیما پناهی‌ها رهبر ارکستر و فراز عقیلی نوازنده پیانو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، نیما پناهی‌ها رهبر ارکستر بل کانتو، گفت: بل کانتو اصطلاحی ایتالیایی در اپرای ایتالیا و به معنای ترانه زیبا و یا خواندن زیبا است. در قرن هجدهم این سبک از موسیقی و آهنگسازی شکل گرفت و در آن خواننده سالاری مطرح بود و موسیقی عوام‌پسند بود. جوزپه وردی تحت تأثیر این موسیقی قرار گرفت و از همان عناصر بل کانتو استفاده کرد، منتها نه به شکل عامیانه و آثاری شگفت‌انگیز خلق کرد. او مردم را در نظر داشت ولی به ارکستر توجه زیادی نشان می‌داد و شیوه اجرایی بل کانتو هم متأثر از وردی است و در این کنسرت پیش رو قطعات متأثر از وردی استفاده می‌شود.

وی افزود: اولین بار که بل کانتو مجوز تأسیس را گرفت، یک ارکستر سمفونیک بود و سپس مجوز به نام کر بل کانتو ثبت شد. در ابتدا به این فکر افتادیم که به جای یک ارکستر بزرگ از تنظیم پیانویی استفاده کنیم. بیشتر آثار برای یک ارکستر و یا برای یک یا دو پیانو انجام شده‌اند و ما انتخاب دوم را داشتیم. اولین اجرای ما در تالار وحدت با یک پیانو و ارکستراسیون روسی صورت گرفت به همراه یک نوازنده چلو. در کنسرت بعدی بل کانتو به دلیل فضای آثار وردی و برجسته کردن این آثار از یک کوئینتت زهی شامل پنج نوازنده ویولن، ویولا، ویولنسل، کنترباس و همراهی پیانو استفاده کردیم.

وی درباره رپرتوآر این اجرا گفت: به صورت فرهنگسازی برای آشنایی مردم با دانش پلی فونیک، آواز چندصدایی داریم و رویکردمان این است که از این بحث استفاده کنیم. اتفاق اصلی کنسرت معرفی جوزپه وردی است که ما می‌خواهیم به مردم بگوییم که چنین آهنگسازانی هم بوده‌اند و مردم را با آن‌ها آشنا کنیم. می‌خواهیم تفسیر و ترجمه‌ای از آثار این آهنگسازان داشته باشیم. انتخاب ما وردی بوده ولی قطعاً آهنگسازان دیگری هم هستند.

این رهبر ارکستر در پایان هم گفت: در کنسرت‌هایی که داریم از لحاظ صدا خیلی مورد قبول جامعه موسیقی واقع شدیم. از روزی که هفتم شهریور در تالار وحدت کنسرت دادیم برای آمادگی کنسرت 24 آذر تمرین را آغاز کردیم و فرصتی هم برای هیچ کار دیگری نداشتیم. در آینده از آرشیوی که داریم مجموعه‌ای آماده می‌کنیم و در اختیار کسانی که در این اجراها حضور نداشته‌اند قرار می‌دهیم. امیدوارم در این اجرا نسبت به آثاری که وردی روی کاغذ آورده اجرای خوبی داشته باشیم. ما بارها و بارها باید رپرتوآرها را روی صحنه ببریم تا به آن چیزی که باید برسیم و تبدیل به یک اجراکننده خوب شویم. هنوز راه بسیاری باقی است تا ما از این اساتید بیاموزیم.

فراز عقیلی نوازنده پیانو هم درباره این اجرا گفت: تنظیم قطعات کار دشواری بوده است و من معمولاً توجهی به این نمی‌کنم که کار قابل اجرا هست یا خیر و این کار را سخت‌تر می‌کند. در ارکستر اخیر بنا بر این بود که ساز پیانو حضور داشته باشد و این ساز رنگ و بوی خود را داشته باشد ولی اینکه تمام لاین‌ها بتوانند اجرا شوند رنگ‌آمیزی ارکستر نیست و این اجرا با یک کوئینتت اجرا می‌شود. تنظیم قطعات دشوار است، به دلیل تعدد لاین‌هایی که وجود دارد سعی و تلاشمان را می‌کنیم که چیزی نزدیک به تأثیرگذاری ارکستر را داشته باشیم و نزدیک شویم به کرهایی که در اروپا مطرح هستند.

وی افزود: در تمرینات بل کانتو آنچه همواره برایم جالب بوده است وجود دوستی و تمرینات سخت و همراه با عشق بوده است. بچه‌ها هیچ چشمداشت مالی ندارند و به خاطر عشق به موسیقی گرد هم آمده‌اند و تمرینات را به طور مداوم انجام می‌دهند. کار گروهی در ایران خیلی سخت است ولی بچه‌ها به سرعت در این فضا قرار گرفته‌اند و خیلی سریع به بیشترین بازدهی می‌رسند، این یکی از مهم‌ترین نکاتی است که مورد توجه بوده است.