سرویس موسیقی هنرآنلاین: فقط سه روز تا کنسرت آنسامبل نیواک با نوازندگی گلریز و ژابیز زربخش با تهیه کنندگی سازخانه طهران باقی مانده است و این دو نوازنده توانمند آخرین مراحل تمرین‌های خود را سپری می‌کنند.

برای مخاطبان پیگیری که به دیدن اجرای زنده موسیقی علاقه دارند، حضور در سالن کنسرت و دیدن اجرای قطعات مختلف توسط نوازندگان، جذابیت زیادی دارد، اما بسیاری از تماشاگران از نحوه آماده شدن نوازندگان و شیوه تمرینات آن‌ها برای اجرای کنسرتی موفق، بی‌خبر هستند. به تالار رودکی که محل تمرین نهایی خواهران زربخش است رفتیم تا ببینیم آن‌ها چگونه برای اجرای خود آماده می‌شوند.

این دو نوازنده پس از پایان تمرینات خانگی خود به تالار رودکی که محل کنسرت آن‌ها است آمده‌اند تا در موقعیت اصلی به تمرین بپردازند. اولین کار آن‌ها پیدا کردن جای مناسب نوازندگان بر روی صحنه است. ژابیز، نوازنده ویولنسل بر روی یک صندلی در میانه صحنه نشسته که دو پوپیتر در مقابل آن قرار گرفته است. گلریز با ویولن خود کنار او می‌ایستد در حالی که سه پوپیتر مقابل او است تا نیازی به ورق زدن پارتیتور نداشته باشد.

آن‌ها به اجرای قسمتی از یک آهنگ پرداختند اما متوجه شدند که هر یک از نوازندگان صدای ساز نفر دیگر را به خوبی نمی‌شنود. این موضوع باعث شده بود دو نوازنده با یکدیگر هماهنگ نباشند و در اجرای آن‌ها اختلال ایجاد شود. برای حل این مشکل گلریز جای خود را کمی تغییر داد و باز هم به اجرای قطعه پرداختند. این بار صدای ساز یکدیگر را بهتر می‌شنیدند اما نمی‌توانستند ارتباط چشمی با هم برقرار کنند. سرانجام با چند بار جابه‌جایی‌، دو نوازنده توانستند به نقطه مناسبی دست پیدا کنند تا هم‌پوشانی صدای مناسب به دست آید و در عین حال به خوبی یکدیگر را ببینند.

کیاوش صاحب‌نسق و کارن کیهانی، از آهنگسازان این مجموعه، در سالن حضور داشتند و خواهران زربخش از آن‌ها در مورد طنین صدای ساز خود در سالن سوال کردند. صاحب‌نسق و کیهانی با حرکت در قسمت‌های مختلف سالن و میان ردیف صندلی‌ها به صدایی که در هر قسمت شنیده می‌شد گوش دادند و نکاتی را در مورد محل قرارگیری نوازندگان و صدادهی سازها به آن‌ها یادآور شدند.

شاید به نظر برسد ساده‌ترین شیوه اجرای کنسرت، حضور دو نوازنده روی صحنه است، اما با حضور در تمرین گروه می‌توان متوجه شد که در یک تالار آکوستیک که کوچکترین صدایی را به راحتی منتقل می‌کند، و در حالی که هیچ سیستم صوتی برای پردازش و انتقال صدای سازها استفاده نمی‌شود، نکات بسیار کوچک و حساسی باید رعایت شود تا صدای سازها به خوبی شنیده شود. اگرچه ممکن است کیفیت صدادهی سازها و طنین موسیقی در فضا، برای بسیاری از شنوندگان قابل تشخیص نباشد، اما برای نوازندگان حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد که کوچکترین ضعفی در اجرای آن‌ها وجود نداشته باشد.

از نیمه تمرین، با رعایت نکاتی که مطرح شده بود، نوازندگان به شرایط تثبیت شده‌ای رسیدند و به اجرای کامل قطعات پرداختند. در این بخش آیدین صمیمی مفخم و امین هنرمند، دو نفر دیگر از آهنگسازان مجموعه نیز به گروه اضافه شدند و نکات ریزی را در مورد نحوه اجرای آهنگ‌های خود مطرح کردند.

تمرین این دو نوازنده با جدیت تمام به مدت سه ساعت ادامه یافت و رضایت آهنگسازان را در پی داشت. گلریز و ژابیز زربخش دارنده چندین رتبه نخست جشنواره موسیقی جوان و جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر هستند و چندی پیش در هشتمین فستیوال بین‌المللی رنسانس در کشور ارمنستان که آوریل 2016 برگزار شد هر دوی آن‌ها توانستند در زمینه سازهای خود مقام اول را کسب کنند.

از کارن کیهانی در مورد تمرین‌های خواهران زربخش پرسیدم و او گفت: این آنسامبل تعداد زیادی تمرین‌های خصوصی داشت و بعد از آن هر آهنگساز در تمرین قطعه خود حاضر شد. در مرحله بعدی تمرین‌های گروهی داشتیم که همه قطعات با حضور آهنگسازان تمرین شدند و در نهایت نوازنده‌ها برای اینکه با شرایط صحنه آشنا شوند و با آکوستیک محل اجرا تناسب برقرار کنند، تمرین جنرال انجام می‌دهند و تمام نکات مانند محل قرارگیری روی صحنه و صدادهی را درنظر می‌گیرند. معمولا آهنگسازان هم در تمرین جنرال حاضر می‌شوند تا اثر خود را بشنوند و با توجه به آکوستیک سالن در مورد نحوه اجرای آن نظر خود را بدهند.

کیهانی در مورد پروژه "گفتاگوی" هم گفت: گلریز و ژابیز زربخش در قالب آنسامبل نیواک تجربه‌های بسیار موفقی در اجرای دوئت‌های مختلف داشتند و از حدود دو سال پیش به فکر بودند که آثار آهنگسازان معاصر را اجرا کنند. بنابراین با توجه به محدودیت زمان یک کنسرت، به 11 نفر از آهنگسازان مورد علاقه خود سفارش اثر دادند که دو نفر از آنان آهنگسازان ایتالیایی و دبیر فستیوال‌های مهمی هستند و با دیدن فیلم اجراهای آنسامبل نیواک به همکاری با آن‌ها علاقه‌مند شدند. همه آهنگ‌ها برای اولین بار در این کنسرت اجرا می‌شوند و این کنسرت به این علت خیلی خاص است که 11 اجرای نخست جهانی در آن وجود دارد و این اتفاق برای چنین آنسامبل کوچکی بسیار ارزشمند است. بعد از این اجرا هم آنسامبل نیواک در تورهای مختلف اجرا خواهند داشت. این‌گونه پروژه‌ها چون می‌تواند استایل آهنگسازی معاصر یک کشور را نشان دهد خیلی مورد توجه فستیوال‌های بین‌المللی است.

لازم به ذکر است آنسامبل نیواک با مدیریت اجرایى موسسه نغمه سازخانه طهران، روزهای 25 و 26 آذرماه در تالار رودکی به اجرای کنسرتی با عنوان "گفتاگوی" خواهد پرداخت و آثاری از نه آهنگساز ایرانی و دو آهنگساز ایتالیایی در لیست اجرایی این کنسرت قرار دارد. پائولو لونگو و الساندرو سلبیاتی دو آهنگساز ایتالیایی هستند و مهدی خیامی، روزبه رفیعی، بهزاد رنجبران، کیاوش صاحب نسق، ارشیا صمصامی نیا، آیدین صمیمی مفخم، علیرضا فرهنگ، کارن کیهانی و امین هنرمند از آهنگسازان ایرانی معاصر هستند که آثارشان در کنسرت آنسامبل نیواک شنیده خواهد شد.