سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در تالار رودکی با اجرای 9 هنرمند در سئانس اول آغاز شد.

این برنامه که با تمرکز بر موسیقی دستگاهی ایرانی و اجرای فرم‌های رایج آن تدارک دیده شده است با دو‌نوازی مرتضی صنایعی، نوازنده نی و شایان یزدی‌زاده، نوازنده تنبک آغاز شد. این بخش که به بداهه‌نوازی در آواز بیات ترک و افشاری اختصاص داشت با تک‌نوازی نی آغاز شد و با گذشت چند دقیقه با اضافه شدن تنبک به قطعه‌ای ضربی تبدیل شد. در ادامه به طور مداوم بخش‌های آوازی و ضربی توسط دو نوازنده اجرا شد و پس از حدود 30 دقیقه این بخش به پایان رسید.

پس از آن نوبت به بخش ساز و آواز رسید و حسین علیشاپور، خواننده، به همراه محمد آدینه محمدی، نوازنده تار به صحنه آمدند تا ساز و آوازی را در دستگاه همایون برای مخاطبان خود اجرا کنند.

علیشاپور پیش از آغاز برنامه خود گفت: به برگزارکنندگان این برنامه به دلیل دغدغه‌ای که در مورد موسیقی کلاسیک ایرانی دارند تبریک می‌گویم. این موسیقی وجه تمایز فرهنگ و هنر ایران در دنیا است و امیدوارم این جشنواره در سالهای آینده با حمایت‌های بیشتر و به صورت گسترده‌تر برگزار شود، چون اگر ما به دنبال هویت مستقل فرهنگی باشیم راهی جز این نیست.

سپس تارنوازی محمد آدینه محمدی زمینه را برای آوازخوانی علیشاپور مهیا کرد و او غزلی از سعدی با مطلع "گو خلق بدانند که من عاشق و مستم - آوازه درست است که من توبه شکستم" را اجرا کرد و پس از آن به اجرای چند آواز دیگر پرداخت.

بخش بعدی برنامه به اجرای گروه‌ "هم‌نوایان روناک" اختصاص داشت و معتمد سامانی، نوازنده عود، نادر فولادی نسب و احسان عبایی، نوازنده تار، مهران فروتن، نوازنده تنبک و رسول رهو، خواننده، به صحنه آمدند تا مجموعه‌ای از آواز و تصنیف را برای مخاطبان خود اجرا کنند.

دومین روز جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

قطعه بی‌کلام "سراب" اثر نادر فولادی‌نسب نخستین بخش این برنامه بود که توسط گروه اجرا شد و در ادامه به تک نوازی تار متصل شد. پس از آن آواز خوش رسول رهو بر روی شعری از شهریار با مطلع " نالم از دست تو ای ناله که تاثیر نکردی" با همراهی عود اجرا شد و بعد نوبت به تصنیف "آتش دل" رسید. این تصنیف جاودانه که نخستین بار با صدای جلال تاج اصفهانی شنیده شد، اثر عبدالحسین برازنده و با شعری ازحسن صدرسالک است، و این بار هم در اجرای جدید خود مورد استقبال شنوندگان قرار گرفت.

اجرای چهارمضرابی ساخته نادر فولادی نسب بخش بعدی برنامه بود و پس از آن بار دیگر نوبت به ساز و آواز رسید. پایان بخش این برنامه نیز تصنیف "ساقی" اثر فولادی نسب و بر روی غزلی از حافظ بود.

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی توسط مؤسسه "ساز و آواز" و با حمایت دفتر موسیقی، خانه موسیقی، انجمن موسیقی و بنیاد رودکی، تا 24 آذرماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.