سرویس موسیقی هنرآنلاین: پوریا اخواص خواننده موسیقی ایرانی که همراه با گروه نواساز در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی روی صحنه می‌رود، گفت: شهریور امسال به همراه گروه دوست عزیزم آقای عربشاهی در تالار رودکی اجرایی داشتیم که از نظر گونه کاری به سلیقه‌ام من بسیار نزدیک بود و رپرتوار ایشان را هم بسیار پسندیدم. از این کنسرت استقبال بسیار خوبی هم شد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم بخشی از آن کنسرت را در این جشنواره هم اجرا کنیم.

او افزود: در این کنسرت قطعاتی را در آواز دشتی اجرا می‌کنیم که تصانیف آن سروده‌هایی از مهدی اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج و عطار نیشابوری هستند و در کل حال و هوای موسیقی کلاسیک ایرانی را در ذهن برای مخاطبان متبادر خواهد کرد.

این خواننده درباره جشنواره‌های موسیقی که در کشورمان برگزار می‌شود، گفت: در ایران جشنواره‌های زیادی در زمینه موسیقی برگزار نمی‌شود. تعداد جشنواره‌ها خیلی محدود است و یکی از این جشنواره موسیقی معاصر است که سال پیش اولین دوره‌اش برگزار شد و این جشنواره هم امسال نخستین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و به همت آقای مردانه برگزار می‌شود. به عقیده بنده در جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بیشتر سعی بر این است که جامعه را از وجود هنرمندانی که دغدغه حفظ و اشاعه موسیقی کلاسیک ایرانی را دارند، باخبر کنند.

او به بررسی مزایای برگزاری این جشنواره پرداخت و گفت: وجود چنین جشنواره‌هایی در ایران باعث می‌شود هنرمندان تصور نکنند کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند و پژمردگی و دلمردگی که ممکن است در میان این هنرمندان رسوخ کند، به ‌نوعی از بین می‌رود. همان‌طور که همه می‌دانیم هنرمندان فعال در عرصه موسیقی کلاسیک ایرانی با صدق و آزادگی و بدون هیچ حمایتی کار می‌کنند. طبعاً وجود چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در آن‌ها ایجاد انگیزه کند که فضایی برای خلق اثر و ارائه آن داشته باشند و پویایی کارشان حفظ کنند.

او یکی دیگر از مزیت‌های برگزاری چنین جشنواره‌هایی را آشنایی مردم با موسیقی کلاسیک دانست و بیان کرد: یکی دیگر از مزیت‌های چنین جشنواره‌هایی این است که مردم با فضای موسیقی کلاسیک و موسیقی حرفه‌ای بیشتر آشنا می‌شوند. بهترین اتفاقی که می‌تواند بیفتد این است که مردم بتوانند دوباره با این‌گونه موسیقی ارتباط بیشتری برقرار کنند، موزیسین‌های جامعه‌شان را بشناسند و این باعث شود فکر نکنند فقط چند نفر خاص هستند که در عرصه موسیقی کار می‌کنند و زحمت می‌کشند. جامعه فکر می‌کند ما چهار پنج نفر بیشتر موزیسین نداریم و آن‌ها هستند که دارند کار می‌کنند و فقط همان‌هایی هستند که شهرت دارند.

اخواص جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی را فضایی برای تغییر این تفکر نادرست دانست و گفت: در این جشنواره موزیسین‌های جدی در این عرصه آثار خودشان را ارائه می‌دهند و زحمات خود در تمام این سال‌ها را به مخاطبان خودشان عرضه می‌کنند.

او همچنین تأکید کرد: وقتی قرار باشد در موسیقی کلاسیک ایرانی به ‌طور جدی کار کرد، باید تفکر درستی هم در این مسیر داشت. من مثل کسی که کالایی می‌فروشد نیستم و هدفم هم جلب رضایت همه نیست. همیشه به این فکر می‌کنم که در کارم جانب موسیقی کلاسیک درست و پاکی که در پیش گرفتم را رعایت کنم و بتوانم در مسیری حرکت کنم که آموزه‌هایم از بزرگان موسیقی را به نسل‌های بعدتر منتقل کنم.

اخواص با اشاره به شرایط فعالان موسیقی کلاسیک ایرانی بیان کرد: به هر حال ما هم حق زندگی داریم و رفاه و آرامش نسبی کمترین چیزی است که باید داشته باشیم. من به شخصه در این سال‌ها بدون توقع و انتظار حمایت از هیچ ارگان و نهادی چون صداوسیما و ... به راهم ادامه دادم و جز نیروی ایمان به کارم و پشتوانه‌ای به نام عشق و خانواده، چیزی نداشته‌ام.

پوریا اخواص همراه با گروه نواساز روی صحنه می‌رود و اجرایش پایان‌بخش برنامه‌های جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی است که 19 تا 24 آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.