سرویس موسیقی هنرآنلاین: مرتضی صنایعی نوازنده نی و شایان یزدی زاده نوازنده تنبک یکی از موزیسین‌هایی است که در اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی روی صحنه می‌رود. او و شایان یزدی‌زاده شنبه 20 آذر در تالار رودکی تهران برنامه اجرا می‌کنند.

صنایعی درباره اجرای خود در جشنواره گفت: اجرای ما بداهه نیست و می‌توانم بگویم برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده برایش داریم. چون نمی‌دانم روی صحنه چه اتفاقی بیفتد و چه حسی داشته باشم.

او افزود: البته می‌دانم که این اجرا باید بداهه باشد اما مشکلاتی دارم که مجبور شدم قانون را بشکنم و به این شکل اجرایم را انجام بدهم. بداهه‌نوازی کار بسیار دشواری است و در کارهای استادان بزرگ بارها دیده‌ایم که برای تمام لحظه‌های اجرایشان برنامه خاصی داشته‌اند و کاملاً دقیق و منسجم پیش رفته‌اند.

این نوازنده بیان کرد: در این اجرا از بیات ترک در شور وارد افشاری می‌شوم و امیدوارم بتوانم رضایت حاضران در این اجرا را جلب کنم.

صنایعی همچنین گفت: ما در عرصه موسیقی تقریباً فقط جشنواره فجر را داریم که تداوم دارد و هر سال با یک زمان‌بندی خاص برگزار می‌شود. امیدوارم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هم به این جریان افزوده شود و هر سال شاهد برگزاری آن باشیم. چرا که این جشنواره نه تنها یک فرصت برای موزیسین‌های جدی، بلکه فرصتی خوب برای موسیقی کشورمان خواهد بود.

وی افزود: امیدوارم جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به حال خود رها نشود و ادامه پیدا کند. جشنواره همان‌طور که از نامش پیداست کارهای کلاسیک ایرانی را روی صحنه می‌برد و نوعی موسیقی را اجرا می‌کند که ریشه همه انواع موسیقی کشورمان است. موسیقی‌ها از نواحی گرفته تا پاپ رنگ و بویی از موسیقی ردیف و دستگاهی در خود دارند و می‌توان گفت ملودی‌های ایرانی در روح موسیقی‌های ما حاکم هستند.

این هنرمند در پایان گفت: در جشنواره موسیقی فجر فرصت اجرا برای همه گروه‌هاست، از گروه‌های پاپ و ایرانی گرفته تا گروه‌هایی از کشورهای خارجی، اما در این جشنواره فقط موزیسین‌های ایرانی که تخصص در عرصه موسیقی کلاسیک ایرانی دارند و فقط هم موسیقی ایرانی اجرا می‌کنند، حضور دارند. مسلماً جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از هر نظر با دیگر رویدادها متفاوت بوده و سراغ موسیقی و هنرمندانی رفته است که کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

اولین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی 19 تا 24 آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.