به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، امیر شریفی عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در ابتدای این نشست خبری با اشاره به انگیزه‌های برگزاری این جشنواره بیان کرد: اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که همراه با وصال عرب زاده طرحی را به مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای برگزاری این جشنواره ارائه دادیم که بر اساس آن در نظر داشتیم با توجه به ظرفیت‌های گسترده موسیقی کلاسیک ایرانی این امکان وجود دارد تا فستیوالی به طور مستقل در این حوزه برگزار شود.

چرا جشنواره برگزار می‌شود

وی افزود: شاید در سالیان گذشته حضور پیشکسوتان و نسل موسیقیدانانی که برای ما سمت معلمی داشتند در جشنواره موسیقی فجر از اهمیت بیشتری برخوردار بود. در کنار این موضوع چند سالی هم است که گروهی از نخبگان جوان موسیقی کشورمان با حضور در جشنواره موسیقی جوان فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و شاید این نسل میانه هستند که با در نظر داشتن بیشترین بار آموزشی، اجرا و جریان سازی از جشنواره مستقلی برخوردار نیستند بنابراین ما آمدیم و با پرداختن به توانایی‌های این نسل فضا را طوری طراحی کردیم که بتوانیم از ایده‌های این نسل استفاده کرده و با پر کردن جای خالی یک جشنواره با این محوریت به آن‌ها انگیزه کار بیشتری بدهیم.

شریفی توضیح داد: خوشبختانه با استقبالی که از سوی آقای طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای برگزاری این جشنواره انجام گرفت ما باید موسسه‌ای را به لحاظ حقوقی معرفی می‌کردیم که موسسه «ساز و آواز» به سرپرستی آقای امیر مردانه با توجه به سلامت نشر در حوزه موسیقی کلاسیک بهترین گزینه برای برگزاری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی بود. ما بعد از این ماجرا بود که با انتخاب هیئت مؤسس و انتخاب آقای امیر مردانه به عنوان دبیر تلاش کردیم تا کارها را آغاز کنیم تا شاهد برگزاری یک جشنواره مثبت و سازنده باشیم.

عدم حضور پیشکسوتان و برگزاری یک جشنواره بی‌حاشیه

عضو هیئت مؤسس نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با اشاره به عدم حضور پیشکسوتان در این جشنواره گفت: گرچه من همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم که این جشنواره برای نسل میانی موسیقی ایرانی طراحی شده اما ما با تعدادی از هنرمندان پیشکسوتان رایزنی کردیم که در این دوره حضور داشته باشند اما آن‌ها به دلیل گرفتاری‌ها و حضوری که برخی از آن‌ها در جشنواره موسیقی فجر داشته‌اند، ترجیح داده‌اند که در جشنواره ما حضور نداشته باشند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود ضمن معرفی شورای هنری جشنواره گفت: سیامک جهانگیری، نگار بوبان، علی بهرامی فرد، احسان ذبیحی فرد، وصال عرب زاده، امیر مردانه و بنده از اعضای شورای هنری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هستیم که تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بدون هیچ حاشیه‌ای به برگزاری یک جشنواره سلامت دست پیدا کنیم. این افراد همگی هنرمندان بی حاشیه هستند که سلامت گفتارشان به اثبات رسیده و اهل کار جمعی هستند که می‌خواهند با برگزاری یک جشنواره علمی و آکادمیک فضای مؤثری را در حوزه موسیقی ایرانی به وجود بیاورند.

می‌خواستیم بخش رقابتی داشته باشیم اما نشد

امیر مردانه دبیر نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی هم در ادامه این نشست رسانه‌ای با اشاره به ادامه روند شکل‌گیری جشنواره گفت: این جشنواره به دلیل ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی که دارد می‌تواند محلی برای رقابت میان هنرمندان نسل میانی موسیقی ایران باشد. کما اینکه ما در این زمینه دوست داشتیم در قالب یک طرح مطالعاتی بخش رقابتی را نیز در جشنواره امسال داشته باشیم اما این بخش در عین حال که جذاب است از شرایط سخت و دشواری نیز برای برگزاری برخوردار است به همین جهت و با در نظر گرفتن این نکته که ما فقط ۵۰ روز برای برگزاری جشنواره فرصت داشتیم و نمی‌توانستیم در این فرصت کم کارهای مقدماتی‌مان را برای اضافه کردن بخش رقابتی انجام دهیم بنابراین تصمیم گرفتیم تا در سال آینده نسبت به اضافه کردن این بخش اقدامات لازم را انجام دهیم.

دبیر نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر سردرگمی برنامه‌ها در بخش جنبی جشنواره گفت: من هم با شما موافقم که در این بخش مقداری سردرگمی وجود دارد، دلیل آن هم یکسری اتفاقاتی است که فقط به کمبود زمان مربوط است و اگر در این زمینه فاکتورهای مناسبی داشتیم به طور حتم بخش جنبی جشنواره با فضای بهتر و منسجم‌تری اجرا می‌شد. البته ما بعد از اینکه جدول جشنواره را بستیم پیشنهادی از سوی آقای غلامی مدیر بخش موسیقی فرهنگسرای بهمن به ما ارائه شد که بتوانیم بخش جنبی جشنواره را در فرهنگسرای بهمن اجرا کنیم که واقعاً برای ما پیشنهاد خوبی بود. البته همان‌طور که گفتم فرصت کافی برای دعوت از گروه‌های مرتبط با این بخش نداشتیم و از سوی دیگر مدیریت موسیقی فرهنگسرای بهمن تمایل داشت از استاد بهرام ساعد تقدیری داشته باشد. بنابراین فضای کلی بخش جنبی را به فرهنگسرای بهمن بردیم اما به طور حتم در دوره‌های بعدی این بخش نیز به شکل منسجم‌تری میزبان هنرمندان شرکت‌کننده خواهد بود.

کاش دکور تالار رودکی هم متنوع‌تر باشد

مردانه در ادامه این نشست رسانه‌ای با اشاره به جزییات برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی گفت: این دوره از جشنواره به ۳ بخش تقسیم شده که در هر اجرا یک گروه نوازی موسیقی ایرانی، یک بخش ساز و آواز با محوریت خواننده و بخش تک‌نوازی با محوریت موسیقی سازی برگزار می‌شود. قیمت بلیت‌هایی هم که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده در طبقه همکف ۴۰ هزار تومان و بالکن ۳۰ هزار تومان قیمت بندی شده که دانشجویان دانشگاه‌های موسیقی می‌توانند با ارائه کارت دانشجویی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شوند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: تالار رودکی یکی از بهترین تالارهای اجرای موسیقی ایرانی در کشور است که فکر می‌کنم می‌تواند به عنوان بهترین سالن اجرای موسیقی نیز معرفی شود اما علیرغم این ویژگی‌های فنی نداشتن دکوراسیون مناسب صحنه‌ای برای اجرای موسیقی یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که می‌تواند مورد بررسی بیشتری قرار گیرد. اگر ما بتوانیم با اضافه کردن جذابیت‌های بصری فضای روی صحنه تالار رودکی را مقداری تغییر دهیم آن وقت می‌توانیم شاهد تنوع و استقبال بیشتری از سوی مخاطبان باشیم. این در حالی است که ما در این دوره از جشنواره تلاش کردیم در حد امکانات به این موضوع توجه کنیم که امیدواریم بتوانیم در این بخش کارهایی را انجام دهیم.

این رویداد یک جشنواره کاملاً جدی است

وصال عرب زاده یکی دیگر از اعضای هیئت مؤسس نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی نیز در این نشست تأکید کرد: این فستیوال دربرگیرنده ژانری از موسیقی ایرانی است که جدی تلقی می‌شود. چرا که این موسیقی به لحاظ مخاطب سنجی خاصیت هنری و جدی بودنش بسیار چشمگیرتر است بنابراین در انتخاب گروه‌های هنری شرکت‌کننده در جشنواره تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تمامی افراد نخبه موسیقی ایرانی را برای شرکت در جشنواره جذب کنیم گرچه در این زمینه ادعایی نداریم و بر این باوریم به دلیل محدودیت‌های زمانی فقط توانسته‌ایم بخشی از توانایی‌های هنرمندان موسیقی کلاسیک ایرانی را در این جشنواره دعوت کنیم.

وی با اشاره به تشکیل شورای هنری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی توضیح داد: تمامی هنرمندانی که در شورای هنری جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی حضور دارند از افراد صاحب سبک این حوزه هستند ضمن اینکه ما تلاش کردیم از هر سازی یک نماینده در شورا داشته باشیم تا بر اساس تمامی نظرات و به صورت شورایی کارها را انتخاب کنیم. ما می‌توانیم ادعا کنیم این فستیوال ورای نقطه نظرات شخصی برگزار می‌شود و این تمامی سلایق در حوزه موسیقی جدی ایرانی است که در این دوره از جشنواره حضور دارد.

اگر موسیقی ایرانی مخاطب ۳ هزار نفری می‌خواهد ...

این نوازنده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع کمبود مخاطبان عام جشنواره‌های موسیقی موضوعی بیان کرد: مخاطب موسیقی ایرانی به اعتقاد من همیشه وجود داشته و وجود خواهد داشت اما این مخاطب قطعاً یک مخاطب خاص است که اغلب دربرگیرنده نخبه‌های جامعه خواهد بود که به این فرم از هنر توجه دارند. بنابراین خیلی طبیعی است که در کنسرت‌ها مخاطبانی را مشاهده کنیم که در فضای دیگر موسیقی کلاسیک ایرانی نیز آن‌ها را دیده‌ایم. من دوست دارم موسیقی ایرانی بتواند توده عام‌تری از مخاطبان را در بر بگیرد ولی اگر بخواهد وارد چنین مقوله‌ای شود باید وجوه جدی خود را نیز کنار بگذارد.

وی افزود: به اعتقاد من مخاطبان امروز موسیقی ایرانی مخاطبان خوبی هستند که با جمعیت خوبی هم در تالار رودکی حضور پیدا می‌کنند. ضمن اینکه قرار نیست موسیقی ایرانی بخواهد مانند موسیقی‌های عامه‌پسند دیگر که من به تمام اشکال گوناگون آن احترام می‌گذارم به غیر از موارد استثنا، تماشاگرانی ۲ تا ۳ هزار نفری داشته باشد.

در پایان این نشست عطا نویدی مدیر روابط عمومی نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی توضیحاتی را پیرامون حضور رسانه‌ها در جشنواره ارائه داد.

نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی از روز جمعه ۱۹ آذرماه تا چهارشنبه ۲۴ آذرماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.