سرویس موسیقی هنرآنلاین: پویا سرایی آهنگساز، نوازنده و ردیف‌دان جوان موسیقی کشور در مورد تازه‌ترین فعالیت خود در حوزه موسیقی گفت: در حال حاضر مشغول تولید دو آلبوم جدید هستم که به زودی منتشر خواهند شد. آلبوم جدیدی را برای آقای معتمدی با محوریت تنبور تولید کرده‌ام که 4 ،5 تصنیف است و دومین همکاری‌ام با ایشان محسوب می‌شود. موسیقی بر اساس سنتور خیلی به صدای آقای معتمدی می‌آید و ایشان واقعاً این آلبوم را خیلی خوب خوانده‌اند. این آلبوم پس از ماه‌ صفر روانه بازار موسیقی می‌شود.

سرایی ادامه داد: همچنین یک آلبوم موسیقی نیز با صدای آقای غفار ذابح یکی از ردیف‌دان‌های خوب‌مان در دست تهیه و تولید دارم که بر اساس سکشن سازهای زهی تنظیم می‌شود و در آن علی جعفری، میثم مروستی، آتنا اشتیاقی، زکریا یوسفی به نوازندگی خواهند پرداخت. علاوه‌بر آن یک تک‌آهنگ هم با صدای نوید افقه منتشر خواهم کرد.

این آهنگساز برجسته در مورد علت توجه بیشتر خوانندگان به انتشار تک آهنگ گفت: الآن بازار موسیقی دارد به سمت انتشار تک‌آهنگ حرکت می‌کند. در خارج از کشور هم حقوق ثابت یک نوازنده ارکستر سمفونیک در مقایل درآمد یک پدیده موسیقی پاپ نازل است. بنابراین همه دنیا یک مقدار به سمت ساده‌تر شدن حرکت می‌کند و این رویکرد در اتفاقات دیگر زندگی هم وجود دارد.

سرایی افزود: علت دیگر آن رعایت‌نشدن حقوق مؤلف است که در این مورد ما نسبت به سطح جهانی ضعف داریم. در خارج از کشور وقتی اثرتان توسط یک شرکتی ثبت شده باشد، حتی برای هر یک بازدید آن در یوتیوب باید 10 تا 12 سنت هزینه کرد. در کشور ما نه تنها حقوق مؤلف رعایت نمی‌شود، بلکه برای انتشار یک آلبوم موسیقی باید سختی‌های ارائه مجوز را هم تحمل کرد، گرچه اخیراً حتی برای انتشار تک آهنگ‌ها نیز باید مجوز گرفت.

پویا سرایی در ارتباط با شرایط موسیقی سنتی در کشور گفت: من در یک ژانر موسیقی کار می‌کنم که به نسبت ژانر موسیقی پاپ چندان در کانون توجه مخاطبان نیست. الآن ویدئوهای پاپ که در فضای مجازی منتشر می‌شود خیلی پر بازدیدتر از ویدئوهای سبک‌های دیگر است و کنسرت‌های آن‌ها نیز همیشه پر و در چند سانس برگزار می‌شود. ما در موسیقی سنتی فقط یکی دو خواننده داریم که همچین شرایطی دارند. بنابراین بازار موسیقی به این سمت می‌رود که کنسرت‌ها پر شود و با انتشار تک‌ آهنگ‌ها، مخاطبی جذب تولیدکنندگان یک اثر بگردد.

در پایان این گفت‌وگو پویا سرایی توقعش از رسانه‌ها را این‌گو‌نه بیان کرد: من از رسانه‌ها توقع دارم که با اتفاقات هنری به صورت غرض‌ورزانه برخورد نکنند. الآن برخی از رسانه‌ها به سمت و سوهای ذهنی و جهان‌بینی خودشان حرکت کرده و می‌خواهند آن را به جامعه مخاطبان‌شان القا کنند. غرض‌ورزی باعث می‌شود که یک‌سری خبرهای نچندان مهم بولد شده و یک‌سری خبر با اهمیت، مظلوم واقع شوند. حوزه موسیقی دستگاهی واقعاً مهجور مانده و کسی به طور خاص در آن کار نمی‌کند، باید در این زمینه حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد. اگر این مسائل هم رعایت شود و کسی با غرض‌ورزی کار نکند، به نظرم شرایط رسانه بسیار خوب است و همه در هر نوع رسانه‌ای به خوبی اتفاقات رخ‌ داده‌شده را اطلاع‌رسانی می‌کنند.