سرویس موسیقی هنرآنلاین: مدتها بود که کمتر کسی رغبت پیدا می‌کرد در حوزه موسیقی پاپ دست انتشار قطعه‌ای متفاوت بزند، اما با انتشار کاری با نام "چتر خیس" معادلات کمی به هم ریخت.

حامد همایون خواننده این قطعه با همراهی محسن رجب‌پور تهیه‌کننده شرکت "ترانه شرقی" و همچنین سامان امامی نوازنده و کسی که همایون را به جامعه موسیقی شناساند، در نمایشگاه مطبوعات مهمان هنرآنلاین شدند و به سوالات پاسخ دادند.

آقای رجب‌پور حامد همایون چگونه به جامعه موسیقی معرفی شد؟

ما بیشتر به دنبال هنرمندانی هستیم که علاقه وافر و پتانسیل هنری خوبی دارند تا توانایی‌های‌شان را با تجربه خودمان ترکیب کنیم و بتوانیم از آن‌ها پدیده بسازیم. حامد همایون را سامان امامی به ما معرفی کرد. سامان دوست و همکار قدیمی ما است که از 15 سال پیش در ارکسترهای ما بوده و به همراه‌مان سفرهای زیادی آمده است. او خبر داشت که مرکز کشف استعداد موسیقی ایران در حال راه‌اندازی است و بنابراین حامد همایون را به ما معرفی کرد. ما سابقه آقای همایون را بررسی کردیم و دیدیم که پتانسیل خوبی دارد. سپس خود من برای ایشان مستر کلاس یا کارگاه شناخت موسیقی برگزار کردم و سپس او برای ما قطعاتی ساخت که این قطعات چکش‌کاری شدند و پدیده‌ای از آن به اسم حامد همایون بیرون آمد.

کانون ناشران خانه موسیقی در چه وضعیتی است؟

این کانون در وزارت کشور و اداره کل سازمان و اسناد کشور ثبت شده و به زودی عضو گیری می‌کند و ان‌شاء ‌لله کل کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد. همچنین ما موازی با ثبت این کانون، همکاری و جلسات خوبی با معاونت هنری وزارت ارشاد، دفتر موسیقی، نیروی انتظامی و حراست وزارت ارشاد برای هموارتر کردن موسیقی و سرعت عمل بیشتر در حوزه کاری انجام می‌دهیم.

برای حفظ قانون کپی رایت هم تمهیداتی اندیشیده‌اید؟

یکی از کارهای اصلی ما حمایت از حقوق مالکین فکری و دست‌اندرکاران حوزه موسیقی از جمله شعرا، آهنگسازان، تنظیم‌کننده‌ها، خواننده‌ها و تهیه‌کنندگان موسیقی است.

برنامه‌های بعدی‌تان در شرکت ترانه شرقی چیست؟

انتشار آلبوم اول حامد همایون و همچنین برگزاری اجراهای داخلی و خارجی‌اش به همراه معرفی پدیده‌های بعدی مرکز استعدادیابی موسیقی ایران، برنامه‌های بعدی ما تا پایان سال 95 است.

اختلافاتی که گروه آریان با شما داشتند حل شد؟

اعضای گروه آریان با من اختلافی ندارند و اختلاف‌شان در داخل گروه بود اما ترکش این اختلاف سلیقه‌های ما بین اعضای آریان به من هم برخورد کرد.

آقای همایون چه اتفاقی رخ داد که به یک باره در حوزه موسیقی موفق و محبوب شدید؟

هر آن‌چه رخ داد، لطف خداست و من از این بابت خدا را شاکرم. من از سنین کم ساز می‌زدم و از همان کودکی با موسیقی آشنا بودم. سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه موسیقی دارم و این رشته را به صورت آکادمیک فرا گرفته و اکنون به عنوان یک معلم آن را تدریس می‌کنم. حامد همایون از زمانی شکل گرفت که با سامانی امامی آشنا شد و سپس به واسطه سامان به شرکت ترانه شرقی رسید. من از ابتدای همکاری‌ام با ترانه شرقی سعی کردم یک ژانر جدید در موسیقی ارائه کنم که خوش‌بختانه مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. پشت تمام کارهای هنری من فکری نوین طراحی شده و همه چیز سنجیده انجام می‌شود.

اولین قطعه‌ای که از شما شنیده شد، "چتر خیس" بود. خودتان فکر می‌کردید که این اثر موفق شود؟ پس از آن‌که بازخوردهای انتشار این قطعه را گرفتید چه حسی داشتید؟

روزی که قرار بود قطعه "چتر خیس" منتشر شود، آقای رجب‌پور به من گفت که این ساعت و این لحظه را همیشه یادت باشد، این قطعه تو قطعاً هیت خواهد شد. من پس از آن که دیدم این اثر واقعاً شنیده می‌شود، حس فوق‌العاده‌ای بهم دست داد که توصیف‌کردنی نیست. پشت تمام این هیت‌ شدن‌ها، بی‌خوابی من و سامان خوابیده است.

آلبوم‌تان چه زمانی منتشر می‌شود و در آن با چه کسانی همکاری کرده‌اید؟

این آلبوم زمستان امسال با 20 قطعه منتشر می‌شود که در آن سهیل حسینی و محمدرضا نظری ترانه گفته‌اند و احتمال دارد که ترانه‌سراهای دیگری نیز به آن اضافه شوند. همچنین تمام ملودی‌ها را من ساخته‌ام و سامان امامی تنظیم کرده است. من به موازات آلبوم، به انتشار تولید تک‌آهنگ و برگزاری کنسرت هم فکر می‌کنم و بنابر تصمیمات کمپانی، احتمالاً اسفند ماه امسال برای اولین بار در تهران به روی صحنه خواهم رفت و سپس اجراهای بین‌المللی را استارت خواهم زد.

آقای امامی شما مشغول چه فعالیتی هستید؟

من مشغول جمع‌آوری آلبوم و تک‌آهنگ‌های جدید آقای همایون هستم و همزمان با ارکستر ایشان نیز تمرین خواهیم کرد تا ان‌شاء الله قبل از عید نوروز، هم آلبوم و تک‌تراک‌ها و هم کنسرت موسیقی آقای همایون را شاهد باشیم.

چگونه با آقای همایون آشنا شدید؟

صدای ایشان را در یک موزیک ویدئو شنیدم و بسیار خوشم آمد و مطمئن بودم که توانایی بسیار بالایی دارد اما چون در مسیر درستی قرار نگرفته‌، شناخته شده نیست. بنابراین خودم با ایشان تمام گرفتم و پیشنهاد همکاری دادم که ایشان هم پذیرفت. همکاری با آقای همایون باعث افتخار من است و همه جا گفته‌ام که ایشان جزو معدود خوانندگانی است که شش دانگ صدا و سواد موسیقی بالایی دارد. مشکل اصلی اکثر خوانندگان ما، ترس از اجرای زنده است چون برخی از آن‌ها در استودیو با نرم‌افزار و افکت، صدای خوبی تولید می‌کنند که این صدا را در کنسرت نمی‌توان تولید کرد اما صدای آقای همایون در کنسرت اگر از صدای‌شان در آلبوم بهتر نباشد، بدتر هم نیست.