سرویس موسیقی هنرآنلاین: لئونارد کوهن موزیسین معروف کانادایی که برای صدای بم و خروشان و اشعار تلخ و درون‌نگرانه، معروف بود، روز پنجشنبه به دلایل نامشخص از دنیا رفت. او 82 ساله بود.

خبر درگذشت کوهن با انتشار بیانه‌ای در صفحه شخصی او در فیس بوک تأیید شد. در این بیانیه آمده است: با کمال تأسف اعلام می‌کنیم که لئونارد کوهن، شاعر، ترانه‌سرا و هنرمند افسانه‌ای، از دنیا رفت. ما یکی از محترم‌ترین و فعال‌ترین دوراندیشان دنیای موسیقی را از دست دادیم. مراسم یادبود او در لس آنجلس برگزار خواهد شد.

همین یک ماه پیش بود که آخرین آلبوم کوهن با عنوان "تو آن را تیره‌تر می‌خواهی" به بازار آمد، آلبومی عمیقاً درون‌نگرانه که به لحاظ مضمونی بر فناپذیری متمرکز است.

کوهن در مدت شش دهه فعالیت موسیقایی، با ترانه‌های باظرافت خود، با چهره‌هایی چون باب دیلن و پل سایمون مقایسه می‌شد.

معروف‌ترین آهنگ او "الهی شکر!" (Hallelujah) از آلبوم "موقعیت‌های مختلف" (1984) بیش از 200 بار ضبط شد و حدود 300 هنرمند آن را بازخوانی کردند. کوهن تا پیش از 70 سالگی هیچ‌گاه در فهرست 10 آلبوم پرفروش نبود و تک‌آهنگ‌هایش هم به چنین موفقیتی دست نیافتند، اما طرفداران پروپاقرص و علاقه‌مندان موسیقی به او به چشم یک استاد موسیقی که کمتر کسی به پایش می‌رسد، نگاه می‌کردند.

عشق در تمام نشانه‌هایش، مذهب، ایمان و موقعیت ظریف دنیا، مضامین مورد علاقه کوهن بودند که در ترانه‌های او تجلی داشتند. مانند "الهی شکر" بسیاری از آهنگ‌های او مانند "سوزان"، "پرنده روی سیم" و "برج آهنگ" به محبوبیت فراوان دست یافتند.

کوهن در به خاطر تاثیر آهنگ‌هایش در دنیای سینما و تلویزیون هم شهرت داشت. اولین موفقیت بزرگ او در این حوزه با همکاری با رابرت آلتمن در فیلم "مک‌کیب و خانم میلر" (1971) حاصل شد. "خواهران بخشش"، "آهنگ غریبه" و "بانوی زمستان" از کارهای او در این فیلم بودند.

ترانه‌های "در انتظار معجزه"، "سرود" و "آینده" از آلبوم "آینده" (1994) در فیلم "قاتلین بالفطره" به کارگردانی الیور استون استفاده شد و دیگر ترانه‌های این آلبوم در فیلم‌های "پسران شگفت‌انگیز" (2000) و "زندگی دیوید گیل" (2003) به کار رفتند.

لئونارد کوهن در 1934، از یک خانواده متوسط در محله وستمونت در مونترال به دنیا آمد. پدرش که تاجر پوشاک بود، وقتی او 9 ساله بود، درگذشت. او در رشته زبان انگلیسی از دانشگاه مک‌گیل دانش‌آموخته شد.

کوهن اولین کتاب شعرش را در سال 1956 در مونترال منتشر کرد، اولین رمان او نیز در سال 1963 به نام "بازی محبوب" به کتاب‌فروشی‌ها آمد. دومین رمان او "بازنده زیبا" بود که کوهن را به عنوان نویسنده‌ای تجربی معرفی کرد.

او در 1967 به ایالات متحده نقل مکان کرد و اولین آلبومش با عنوان "ترانه‌های لئونارد کوهن" را به بازار داد. او در مجموع 14 آلبوم منتشر کرد.

کوهن در دهه 1990 برای مدتی موسیقی را کنار گذاشت و در کالیفرنیا در معبد بودیست‌ها پناه جست. او در آنجا راهب شد و نام "جیکان" به معنی "سکوت" را برای خود انتخاب کرد. او ماه مه سال 2008 به دنیای موسیقی بازگشت و از آن زمان بیش از 200 کنسرت برپا کرد.

کوهن در 2011 برنده جایزه ادبی ملکه آستوریاس اسپانیا شد. جایزه‌ای که پیشتر به افرادی چون کارلوس فوئنتس و گونتر گراس رسیده بود.

نام کوهن در تالار مشاهیر راک‌ اند رول آمریکا، تالار مشاهیر موسیقی کانادا و تالار مشاهیر ترانه‌سرایی کانادا ثبت شده است و او نشان افتخار کانادا را که بالاترین نشان شهروندی این کشور است، دریافت کرد. کوهن در 2010 جایزه گلدن گلوب یک عمر دستاورد هنری را گرفت.