سرویس موسیقی هنرآنلاین: برگزار نشدن کنسرت‌های موسیقی در ماه‌های محرم و صفر، بهترین فرصت است تا خوانندگان و دیگر عوامل حوزه موسیقی به تولید آثار جدید و یا استراحت و سفرهای تفریحی بپردازد.

در این بین، برنامه‌های فعلی گروه‌های موسیقی تلفیقی اندکی متفاوت با خوانندگان و گروه‌های موسیقی پاپ و سنتی است. گروه‌های تلفیقی که معمولاً جوان‌ هستند و در آغاز دوران حرفه‌ای خود قرار دارند، کمتر به فکر استراحت و سفر هستند و از این فرصت به دست آمده به نفع تولید ‌تازه‌ترین آلبوم خود و یا تک‌ قطعه‌های جدید بهره‌ برده‌اند.

در روزهای اخیر گروه موسیقی چارتار که شاید شناخته‌ترین گروه تلفیقی ایران باشد، از تور طولانی کنسرت‌هایش در اروپا و آمریکا بازگشته و پس از مدتی فعالیت‌هایش را از سر خواهد گرفت. اعضای گروه موسیقی پالت نیز تا اطلاع ثانوی برگزاری کنسرت را تعطیل کرده و به دنبال برنامه‌ریزی برای تولید آلبوم جدیدشان هستند. به جز این دو گروه پرطرفدار، سایر گروه‌های شناخته‌شده موسیقی تلفیقی مراحل تولید جدیدترین اثر موسیقیایی خودشان را آغاز کرده و در کنار آن به فعالیت دیگری از جمله آموزش موسیقی هم می‌پردازند.

داماهی و مراحل اولیه ضبط آلبوم دوم

گروه موسیقی داماهی که تجربه انتشار آلبومی تلفیقی با نام "داماهی" را دارد، در تازه‌ترین فعالیتش به تولید یک آلبوم دیگر مشغول است. رضا کولغانی خواننده گروه داماهی است و حمزه یگانه، دارا دارایی، ابراهیم علوی و شایان فتحی دیگر اعضای این گروه هستند که طی روزهای اخیر در استودیو گروه‌ جمع شده و درگیر مراحل اولیه آلبوم جدیدشان هستند. همچنین رضا کولغانی علاوه بر فعالیت‌های گروهی خود با داماهی، مشغول تولید چند اثر شخصی است که آن‌ها را به مرور منتشر خواهد کرد. صدای این خواننده ابتدای امسال در تیتراژ فیلم سینمایی "خشم و هیاهو" به کارگردانی هومن سیدی شنیده شد که به شناخته شدن وی خیلی کمک کرد.

آغاز ترم پاییزی آموزشگاه موسیقی دارکوب و دور جدید تمرین‌های این گروه

گروه موسیقی باسابقه دارکوب به سرپرستی همایون نصیری اخیراً برنامه‌های پاییزی خود را آغاز کرده است. این گروه در ادامه کلاس‌های متداوم خود، ترم پاییزی آموزشگاه موسیقی دارکوب را استارت زده که در آن همه اعضای گروه دارکوب و چند استاد دیگر به تدریس موسیقی می‌پردازند. علاوه بر آن در اینستاگرام رسمی گروه دارکوب خبری مبنی آنکه -خبرهای خوبی در راه است- پست شده که به دور جدید تمرین‌های دارکوب اشاره دارد. در این دور از تمرین‌‌ها دارا دارایی، آرین ملیکیان، آرش مقدم و مسعود همایونی به عنوان اعضای ثابت گروه دارکوب و احسان نی‌زن به عنوان عضو مهمان شروع به فعالیت کرده‌اند که این گردهمایی احتمالاً نوید برگزاری تور جدید کنسرت این گروه را می‌دهد. آخرین فعالیت استودیویی گروه موسیقی دارکوب به انتشار تک‌آهنگی به نام "تندیسی از سراب" در ماه گذشته برمی‌گردد.

بُمرانی‌ در حال میکس و مسترینگ آلبوم "گذشتن و رفتن پیوسته"

گروه موسیقی تلفیقی بُمرانی سال 1388 با انتشار آثارش در فضای مجازی و فعالیت در کافه‌ها کار خود آغاز کرد و طی سال‌های اخیر با اجرا در برنامه‌ "خندوانه" به علاقه‌مندان موسیقی معرفی شد. این گروه سال گذشته اولین آلبوم رسمی خود را با نام "مخرج مشترک" منتشر کرد که با استقبال قابل‌توجهی مواجه شد. اکنون گروه بُمرانی مشغول مراحل پایانی تولید جدیدترین آلبوم استودیویی خود با نام "گذشتن و رفتن پیوسته" است. تولید این آلبوم از سال گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در مرحله میکس و مسترینگ قرار دارد و به احتمال زیاد در آذرماه یا اوایل زمستان سال جاری روانه بازار خواهد شد. اعضای گروه بمرانی عبارتند از: بهزاد عمرانی، مانی مزکی، آرش عمرانی، جهانیار قربانی، کیارش عمرانی و آبتین یغماییان.

کیان پورتراب مشغول آلبوم تازه کامنت و آلبوم شخصی خود

کیان پورتراب خواننده و ترانه‌سرای گروه موسیقی کامنت اخیراً پروژه‌ سنگینی را آغاز کرده که سرانجام به انتشار دو آلبوم رسمی منتهی خواهد شد. این خواننده در اردیبهشت‌ماه سال 93 همراه با گروه موسیقی کامنت آلبومی را تحت عنوان "رفته از دست" در سبک آلترناتیو راک و موسیقی تلفیقی منتشر کرد که همین آلبوم منجر به برگزاری چندین کنسرت مختلف در سراسر کشور توسط ارکستر کامنت شد. اکنون طی هفته‌های اخیر، کیان پورتراب تولید نخستین آلبوم رسمی و شخصی خودش را استارت زده و ماه گذشته نیز قطعه‌ای به نام "تکه‌ها" به صورت شخصی و خارج از فضای گروه کامنت منتشر کرد. همچنین علاوه بر آن، پورتراب به همراه سایر اعضای گروه کامنت متشکل از نیما رمضان (گیتار الکتریک)، بردیا امیری (درامز)، اشکان آبرون (کیبورد) و آرین کشیشی (گیتار باس) درصدد تولید دومین آلبوم رسمی گروه کامنت نیز می‌باشند.

ضبط آلبوم جدید دنگ‌شو در استودیو صبا

جدیدترین آلبوم گروه موسیقی دنگ‌شو طی روزهای اخیر در استودیو صبا در مرحله ضبط و صدابرداری قرار دارد. این گروه موسیقی که تاکنون چند خواننده از جمله علی زندوکیلی را عوض کرده، در آلبوم جدید خود از صدای میلاد باقری بهره برده است. طی هفته‌های اخیر اینستاگرام رسمی گروه دنگ‌شو ویدئویی از مراحل ضبط قطعه‌ای از آلبوم جدید این گروه منتشر کرده که در آن خواننده گروه مشغول به خواندن شعری از غزلیات سعدی است. در این پست ذکر شده که این قطعه متعلق به جدیدترین آلبوم گروه دنگ‌شو است که همین اتفاق، شور و شوق عجیبی در میان هواداران این گروه به پا کرده است. گروه موسیقی دنگ‌شو در سال 1386 تشکیل شده و تاکنون سه آلبوم رسمی از این گروه به نام‌های شیراز چل ساله، دل‌تنگ شو و اتاق گوشواره منتشر شده است.

10:10 درصدد تولید اثری با مضمون صلح

چندی پیش آلبومی تلفیقی تحت عنوان "لیتیوم" از گروه تازه تأسیس 10:10 به بازار آمد که با استقبال و فروش خوبی مواجه شد. پس از برگزاری مراسم‌های جذاب رونمایی این آلبوم و انتشار آن، مخاطبان موسیقی برایشان سؤال شد که نام این آلبوم چه هدف و مفهومی دارد. در ادامه مشخص شد که این گروه ابتدا عنوان دلتا داشته و به خاطر مجوز نگرفتن این عنوان، نام 10:10 که لحظه آتش‌بس جنگ جهانی دوم و نماد صلح جهانی است، برای آن برگزیده شده است. به هر حال گروه 10:10 آلبوم "لیتیوم" را به بازار فرستاد اما نکته عجیب آن بود که هیچ اثری در مورد پیام صلح و دوستی در آن وجود نداشت و این مسئله مغایر با هدف و عنوان گروه بود. بنابراین اخیراً اعضای اصلی گروه 10:10 متشکل از نایان صحیحی، امیر حقیری، آرین ملیکیان، مهدی محمودخانی و امیررضا فلاح در حال تولید قطعه‌ای با مضمون القای پیام صلح و دوستی هستند که خواننده گروه سجاد عرب‌زاده آن را می‌خواند. گفته می‌شود تولید آلبوم دوم گروه 10:10 نیز آغاز شده و این آلبوم در مرحله تنظیم قرار دارد، اما بعید است تا آلبوم "لیتیوم" به اندازه کافی جا بیفتد، آلبوم جدیدی از این گروه روانه بازار موسیقی شود.

مینا آتشی