سرویس موسیقی هنرآنلاین: محمدعلی کیانی‌نژاد عضو هیئت‌داوران بخش نی دهمین جشنواره موسیقی جوان می‌گوید: این قبیل جشنواره‌ها در رشد و شکوفایى و بالندگى نسل جوان بسیار مؤثر است. اثرات مثبت برگزارى جشنواره جوان در دوره‌های گذشته شاهد این مدعاست. البته در گروه سنى الف وضعیت امیدوارکننده‌تر بود.

وی افزود: در کل تفاوت بسیار زیادى وجود داشت، حتى می‌توان گفت هنرجویان شهرستانى به مراتب بیشتر و بهتر از تهرانی‌ها کار کرده‌اند. در واقع متد آموزشى این ساز به سطح نسبتاً مطلوبى رسیده و از آنجا که یک ساز کاملاً سنتى و بدون امکانات تکنولوژیک است، استانداردهاى آموزشی‌اش نیز بهتر است با عنایت به اصول علمى هنر موسیقى ولى در همان چهارچوب سنتى ارزیابى شود و می‌توان گفت در این زمینه پیشرفت خوبى حاصل شده است.

کیانی نژاد تأکید کرد: هنرجویان بهتر است تکنیک درست را دنبال کنند. نوازندگى با تکنیک‌های نادرست اتلاف انرژى زیادى در پى دارد. مهم‌ترین موضوع در تکنیک هر ساز بادى تنفس درست شامل نفس‌گیری دیافراگمى (شکمى) و دمیدن اصولى این نفس در ساز است. بدین معنى که نفس بدون واسطه و درست مانند آنچه در حنجره براى تولید صوت انسان انجام می‌دهد در دهانه ساز که می‌توان آن را حنجره دوم فرض کرد، صدا تولید ‌کند. پس حواشى موضوع مثل جا و شکل و کلاً استفاده از زبان نباید واسطه دمیدن باشد تا طبیعی‌ترین صداها را بتوان از این ساز اخذ کرد.

--------

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.