سرویس موسیقی هنرآنلاین: نخستین نشست خبری سومین دوره فستیوال آینه‌دار یکشنبه 30 خردادماه برگزار شد و محمدرضا درویشی، پژوهشگر موسیقی نواحی و دبیر علمی این فستیوال در دو دوره گذشته، با اعلام کناره‌گیری خود از این سمت گفت: به علت مشغله فراوان من در حوزه موسیقی و تداخل مسئولیت‌هایم در امر آهنگسازی و تحقیقات موسیقی، و همچنین ایمان و اعتماد عمیق من به جوانان موسیقی ایران و ایمان من به اصل تقسیم کار و سپردن امور به دست متخصصان عالی‌تر و جوان‌تر، تصمیم گرفتم خانم دکتر مریم قره‌سو را به عنوان دبیر علمی جشنواره آینه‌دار معرفی کنم.

درویشی ادامه داد: از این پس به عنوان مشاور جشنواره در کنار خانم قره‌سو و ستون اصلی جشنواره که آقای علی مغازه‌ای است حضور دارم. مریم قره‌سو 23 سال پیش شاگرد من بود و سپس به پاریس رفت تا در رشته اتنوموزیکولوژی تحصیل کند و هم‌اکنون استاد این رشته در دانشگاه تهران و هنر است.

او با اشاره به اینکه فستیوال آینه‌دار نخستین جشنواره خصوصی در تاریخ موسیقی ایران است که به همت احسان رسول‌اف برگزار می‌شود گفت: من چهار دوره دبیر جشنواره موسیقی نواحی بودم اما به دلیل ناهماهنگی‌هایی که در آن به وجود آمد انصراف دادم. همچنین سال گذشته در جشنواره موسیقی جوان بخش موسیقی نواحی را برگزار کردم اما امسال هیچ خبری از آن بخش نیست. باید به داد این دو جشنواره رسید.

درویشی افزود: دولت چه گناهی دارد که باید همه این مسائل را پیگیری کند. هیچ دولتی در جهان توان ندارد این همه بار را بر دوش بکشد. در موسیقی کشور ما چندین نهاد دولتی مانند انجمن موسیقی، مرکز موسیقی، بنیاد رودکی، شورای ارزشیابی و... مشغول فعالیت هستند و همه آن‌ها باری برای دولت هستند که باعث می‌شوند مردم طلبکار دولت شوند، اما دولت نمی‌تواند جوابگو باشد. این در حالی است که هیچ‌کس از جشنواره آینه‌دار به دلیل خصوصی بودن آن طلبکار نیست.

علی مغازه‌ای، دبیر هنری و اجرایی فستیوال آینه‌دار هم گفت: از اوایل زمستان آقای درویشی از من خواست به دلیل مشغله‌ای که دارد به انتخاب شخص دیگری فکر کنم. من هم موارد مختلف را بررسی کردم و در نهایت خانم قره‌سو را با توجه به سوابق ایشان و همکاری‌هایی که با آقای درویشی داشتند انتخاب کردیم.

پس از آن مریم قره‌سو با بیان اینکه محمدرضا درویشی حق بزرگی بر گردن موسیقی نواحی ایران دارد افزود: بیش از نیمی از کسانی که در دوره‌های قبلی جشنواره آینه‌دار حضور داشتند هم‌اکنون فوت شده‌اند و به همین دلیل موسیقی نواحی ایران در وضعیت بحرانی است. من در سال 73 شاگرد آقای درویشی بودم و از همان زمان این موضوع به دغدغه من تبدیل شد. هر وقت برای تحقیق میدانی به نواحی مختلف می‌رفتم افسوس می‌خوردم که هر سال تعدادی از این نوازنده‌ها از دست می‌روند.

قره‌سو ادامه داد: یکی از راه‌های حفظ موسیقی، معرفی و نکوداشت راویان آن است و برگزاری فستیوال می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها باشد. بر اساس برآیند ذهنی من از دو دوره گذشته این جشنواره، هدفمندی تخصصی، برنامه‌ریزی درازمدت و پایبند بودن به اصالت‌ها، و همچنین حفظ حرمت موسیقی نواحی از ویژگی‌های جشنواره آینه‌دار بوده و امیدوارم من نیز بتوانم همین مسیر را دنبال کنم.

قره‌سو افزود: شیوه برخورد علی مغازه‌ای با این فستیوال دلیل بالا بودن کیفیت آن است چون شخصاً به روستاها رفته و افرادی را که پیدا کرده به فستیوال دعوت می‌کند و همین موضوع بار هنری وزینی به جشنواره می‌دهد.

او با بیان اینکه در سومین دوره فستیوال سعی می‌کنیم افق دید خود را گسترش دهیم گفت: تلاش ما بر این است که در جهت همان اهداف قبلی فستیوال حرکت کنیم اما در عین حال اقدامات دیگری در جهت مطالعه اجتماعی، آسیب‌شناسی فستیوال و اضافه کردن بخش پژوهشی و علمی انجام خواهیم داد. بنابراین کار ما فقط به برگزاری فستیوال محدود نمی‌شود و در گسترده کردن اهداف آن خبرهای خوشی خواهیم داشت که در نشست بعدی اعلام می‌شوند.

سومین دوره فستیوال موسیقی نواحی آینه‌دار تابستان امسال در تالار رودکی برگزار می‌شود.